درد گردن یکی از مواردی است که مردم به شدت از آن شکایت می‌کنند. عضلات گردن معمولا به دلیل حرکات بد و نامناسب بدن دچار آسیب و درد می‌شود. گاهی اوقات گردن درد نشان دهنده یک مشکل جدی در فرد می‌باشد که این درد آنچنان شدید می‌شود تا جایی که فرد دچار ضعف در بازو و دست می‌شود و این درد کم کم به شانه‌های او نیز منتقل می‌شود.

درمان درد گردن؛ دیگر درد را تحمل نکنید

سلامت نیوز: درد گردن یکی از مواردی است که مردم به شدت از آن شکایت می‌کنند. عضلات گردن معمولا به دلیل حرکات بد و نامناسب بدن دچار آسیب و درد می‌شود. گاهی اوقات گردن درد نشان دهنده یک مشکل جدی در فرد می‌باشد که این درد آنچنان شدید می‌شود تا جایی که فرد دچار ضعف در بازو و دست می‌شود و این درد کم کم به شانه‌های او نیز منتقل می‌شود.

 درد گردن

عضلات گردن می‌توانند در اثر پوزیشن نامناسب دچار کشیدگی شوند. بطور مثال زمانی که شما کامپیوتر یا موبایل خود را نگاه می‌کنید، درحالی که وضعیت نشستن و زاویه نگاه کردن شما صحیح نیست.

آرتروز گردن نیز یکی از دلایل شایع درد گردن است. در موارد نادر درد گردن می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشید.
در مواردی که درد گردن با بی‌حسی یا کاهش قدرت بازو و دست‌ها همراهی دارد و یا بصورت یک درد تیر کشنده به سمت شانه بازو و دست‌ها است باید به پزشک برای بررسی بیشتر مراجعه نمایید.

 انواع درد گردن

 گردن درد خفیف تا ملایم:

رایج‌ترین انواع گردن دردهای خفیف تا ملایم معمولاً با انجام فعالیت‌های خود مراقبتی ظرف مدت چند روز درمان می‌شوند. در بسیاری از موارد این درد نشانه مشکل گردن یا بیماری خاصی نیست و اغلب علت دقیق درد نیز نامعلوم است، به همین دلیل به آن درد نامعلوم گردن می‌گویند.
ولی در بسیاری از موارد دلیل آن پیچ‌ خوردگى‌ جزئی یا قرار گرفتن بدن در حالت نامناسب است و اغلب بدون نیاز به درمان گردن درد به طور کامل بهبود می‌یابد. توصیه کلی ما این است که گردن را حرکت دهید و فعال نگه دارید تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید.

 گردن درد حاد:

گردن درد حاد به صورت اتفاقی روی می‌دهد و معمولا ظرف دو سه هفته بهبود می‌بابد. منبع درد معمولا عضلات، لیگامان‌ها، مفصل‌ها و دیسک‌ها هستند.

 گردن درد مزمن:

گردن درد مزمن بیش از سه ماه طول می‌کشد و ممکن است همیشه درد وجود داشته باشد یا با فعالیت‌های خاصی درد بدتر شود.

 علایم و نشانه‌های درد گردن:

  1. دردی که اغلب با نگه داشتن سر در یک وضعیت بدتر می‌شود.
  2. سفت شدن عضلات و اسپاسم
  3. کاهش توانایی در حرکت دادن سر خود
  4. سردرد

 دلایل و علت‌های گردن درد چیست؟

 کشیدن عضلات:

استفاده بیش از حد مانند خم شدن گردن در زمان استفاده از کامپیوتر یا موبایل اغلب باعث شروع کشیدگی در عضلات می‌شود.

 خوردگی مفاصل:

مانند سایر نقاط بدن گردن شما مفاصلی دارد که با افزایش سن دچار فرسایش می‌شوند. آرتروز باعث می‌شود غضروف بین استخوان تخریب شود و بدنبال آن یکسری خارهای تشکیل می‌شود که فعالیت مفصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث درد می‌شود.

 تحت فشار قرار گرفتن عصب:

دیسک بیرون زده یا خارهای استخوانی مهره‌های گردن می‌توانند شاخه‌های عصبی که از طناب نخاعی خارج می‌شوند را تحت تاثیر و فشار قرار دهند.

 آسیب‌های فیزیکی:

در تصادف‌ها و ترمزهای شدید اتومبیل سر شما ابتدا به سمت عقب و سپس به سمت جلو حرکت تند و شدید دارد که باعث کشیدگی بافت‌های نرم گردن می‌شود.

 بیماری‌ها:

بعضی از بیماری‌ها مثل آرتریت روماتوئید مننژیت یا سرطان می‌تواند باعث درد گردن شود.

 چگونه از بروز گردن درد پیشگیری کنیم؟

  1. وضعیت قرارگیری مناسب بدن: در هنگام نشستن یا ایستادن اطمینان حاصل کنید که شانه‌های شما در امتداد یک خط صاف با لگن قرار دارند و گوش‌های شما باید مستقیما بالای شانه‌های شما قرار گیرند.
  2. استراحت کوتاه حین فعالیت: اگر مسافرت طولانی دارید یا برای ساعات طولانی پشت میز کامپیوتر نشسته‌اید بلند شوید و در اطراف بچرخید و عضلات شانه و گردن خود را بکشید.
  3. از میز کار صندلی و کامپیوتر مناسب استفاده کنید: مانیتور کامپیوتر باید در سطح چشم‌های شما قرار گیرد زانوها باید کمی پایین‌تر از لگن قرار گیرند صندلی شما حتما دسته برای قرار گیری دست‌ها داشته باشد.
  4. از گرفتن موبایل بین شانه و گوش خود پرهیز کنید: برای این کار می‌توانید از بلندگو (Speaker) یا Headset استفاده نمائید.
  5. ترک سیگار: سیگار کشیدن شما را در معرض ریسک بیشتر برای بروز گردن درد قرار می‌دهد.
  6. از حمل کیف سنگین که وزن آن بر روی شانه قرار می‌گیرد پرهیز کنید.
  7. در وضعیت مناسب بخوابید: سر و گردن شما باید در یک راستا با بدن شما قرار گیرد از یک بالش کوچک استفاده کنید.

 درد گردن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تصویر برداری:

  1. تصویر X-Ray: رادیو گرافی مشخص میکند که اعصاب و طناب نخاعی توسط خار های استخوانی تحت فشار است یا خیر.
  2. سیتی اسکن: در حقیقت ترکیب تصاویر X-Rayاست که از زوایای مختلف گرفته می‌شود تا جزئیات را در تصویر مقطعی از ساختارهای داخلی گردن نمایان کند.
  3. ام‌آر‌آی (MRI): از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی استفاده می‌شود تا تصاویری با جزئیات از استخوان‌ها و بافت‌های نرم شامل طناب نخاعی و اعصاب خارج شده از آن ایجاد کند.

سایر تست‌ها:

  1. نوار عصب-عضله: اگر پزشک به تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نخاعی گردن شک داشته باشد ممکن است درخواست نوار عصب-عضله کند. در این تست هدایت عصبی اندازه‌گیری می‌شود تا براساس آن عملکرد اعصاب مشخص شود.
  2. تست‌ها خون: این تست‌ها می‌توانند بعضی از شرایط علل گردن درد مثل عفونت یا التهاب را مشخص کنند.

 درمان درد گردن

  1. داروها: درمان با داروهای رایج مثل استامینوفن ناپروکسن شروع می‌شود و در صورت عدم پاسخ دارو‌های دیگر به آن اضافه می‌شود.
  2. استفاده از گرما و سرما: استفاده از کیسه‌های یخ به مدت ۲۰ دقیقه چندین نوبت در روز می‌تواند باعث کاهش التهاب شود در بعضی از افراد گرفتن دوش آب گرم یا تجویز کیسه‌های آب گرم موثر است.
  3. فیزیوتراپی: همکاران فیزیوتراپیست ما در کلینیک درد راد به شما آموزش می‌دهند تا گردن خود را در یک راستا و در وضعیت مناسب نگه دارید.
  4. گردن بند طبی: ا ستفاده از گردن بند طبی برای یک دوره‌ی کوتاه باعث کاهش درد گردن می‌شود (با برداشتن فشار از روی ساختارهای گردن). استفاده از آن بیشتر از یک تا دو هفته معمولا مضر است.
  5. تزریق اپیدورال و مفاصل بین مهره‌های گردن: در صورتی که به درمان‌های فوق پاسخ داده نشود و بیمار کاندید جراحی نباشد فوق تخصص درد از تزریق داروهای ضد التهاب در اطراف ریشه‌های عصبی گردن یا داخل مفاصل مهره‌های گردن استفاده می‌کند تا درد شما کاهش یابد.
  6. لیزر و دیسکوژل : امروزه بعضی از بیمارانی که دچار دیسک‌های گردن هستند و کاندید عمل جراحی باز می‌باشند این شناس را دارند که در اتاق عمل کیلینیک درد راد بدون بیهوشی و بدون برش پوست با روش کامل بسته تحت درمان قرار گیرند. در این روش‌ها یک سوزن باریک تحت بی حسی موضعی وارد فضای دیسک می‌شود.
  7. عمل جراحی باز: در صورتی که دیسک بیرون زده باعث ایجاد نقص حسی یا حرکتی در بیمار باشد این موضوع توسط پزشک تشخیص داده می‌شود و در مرحله بعد برای عمل جراحی هدایت می‌شود.

قابل ذکر است انجام هر کدام از روش‌های درمانی فوق  جهت درمان درد گردن نیاز به تخصص، تجربه و امکانات کامل است و در صورت انجام اشتباه ممکن است درد یا مشکلات حرکتی بیمار بیشتر شود.

به همین دلیل ما در کلینیک درد راد ماهرترین و باتجربه‌ترین متخصصان درد کشور را در کنار مدرن‌ترین و مجهزترین امکانات لازم جهت انجام این گونه درمان‌ها، در یک محیط آرام گرد هم آورده‌ایم. امیدواریم که بتوانیم در جهت کمک به رسانی به بیماران بهترین خدمات را ارائه دهیم.

شما می‌توانید در طریق آدرس و شماره زیر با کلینیک درد راد تماس بگیرید.

شماره: 88882424-021
آدرس: تهران، نرسیده به میرداماد، خیابان قبادیان غربی، پلاک 9، طبقه اول

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هیوا ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام خیلی مطلب مفیدی بود ممنون از معرفی