دکتر جوادیان از تهدید سلامتی مادران باردار و جنین توسط بیماری کرونا خبر داد و گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری کرونا هر چه سریعتر به پزشک زنان یا پزشک خانواده مراجعه نمایند.

مادران باردار با مشاهده این علایم به پزشک مراجعه کنند

سلامت نیوز:دکتر جوادیان از تهدید سلامتی مادران باردار و جنین توسط بیماری کرونا خبر داد و گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری کرونا هر چه سریعتر به پزشک زنان یا پزشک خانواده مراجعه نمایند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مریم جوادیان متخصص زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیماری کرونا که بصورت یک همه گیری طولانی مدت درآمده است، همچنان از نظر تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه بویژه مادران باردار مورد اهمیت می باشد، گفت: سلامتی مادر باردار و جنین در طی دوران بارداری می تواند توسط این بیماری مورد تهدید قرار گیرد، اگرچه در اکثر موارد مادران باردار به شکل خفیف بیماری مبتلا می شوند و بدون عارضه بهبود می یابند ولی مادران از نظر ابتلا به بیماری کووید19 در گروه با خطر متوسط قرار می گیرند.

وی بیان داشت: مادرانی که فاکتورهای خطری مانند فشارخون بالا، دیابت، سن بالای 35 سال، چاقی، بیماری قلبی یا کلیوی زمینه ای دارند از نظر ابتلا به بیماری کووید19، در گروه پرخطر قرار می گیرند.

این متخصص در همین راستا ادامه داد و گفت: علائم بیماری در زنان باردار بصورت تب، سرفه، تهوع و استفراغ، تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه، ضعف و خستگی شدید، حالت گیجی و کاهش سطح هوشیاری می باشد.

دکتر جوادیان با ذکر این نکته تمامی زنان باردار دارای علائم احتمالی بیماری کووید19 باید به مرکز درمانی مراجعه نمایند اذعان داشت:  بر اساس تصمیم پزشک و انجام آزمایشات و اقدامات ضروری برای ادامه درمان در منزل و یا بستری در بیمارستان تصمیم گیری شود.

دانشیار گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه هر یک از علائم را در خودتان مشاهده کردید حتما با پزشک زنان یا پزشک خانواده خود تماس بگیرید، عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری لطفا پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایید. شستشوی مداوم دست ها ، ماندن در خانه ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بسیار ضروری است. برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شوید و برای انجام سایر کارها در خانه از طریق تلفن یا آنلاین هماهنگی کنید و به اماکن شلوغ و مراکز تفریحی، زیارتی و گردشگری مراجعه نکنید.

وی افزود: در دورهمی ها و مهمانی ها شرکت نکنید، با بستگان و خارج از خانواده رفت و آمد نکنید. مراقبت های دوران بارداری را بصورت منظم و طبق نظر پزشک یا ماما انجام دهید.

دکتر جوادیان اذعان داشت: خانم های بارداری که بویژه در سه ماهه سوم بارداری(28 هفته بارداری و بیشتر) هستند ، لازم است نسبت به هر گونه علائم عمومی مانند تب،سرفه،... و علائم اخحتصاصی مانند کاهش حرکات جنین، خونریزی واژینال، آبریزش،دقت بیشتری داشته باشند و بلافاصله به بیمارستان یا پزشک مراجعه نمایند.

این متخصص تصریح کرد: در صورتیکه با فردی که علائم بیماری کووید19 را داشته و یا این تشخیص برایش مطرح شده در تماس بوده اید لطفا به پزشک خود اطلاع دهید و نکات بهداشتی را رعایت کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در صورتیکه یکی از افراد خانواده به بیماری کووید19 مبتلا شده باشد، خانم باردار باید جهت انجام تست های تشخیصی به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نماید.

دکتر جوادیان بیان داشت:  انجام پروتکل های بهداشتی بخصوص در خانه ماندن و شستشوی مداوم دست ها و پوشیدن ماسک همچنان در اولویت قرار دارد. اگر مادر خانواده به رعایت نکات بهداشتی اهمیت دهد و علائم بیماری را بموقع در افراد خانواده شناسایی کند و در زمان مناسب به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نماید بهترین اقدام برای کنترل و درمان بیماری انجام شده است.

دکتر جوادیان اذعان داشت: امیدوارم با انجام این نکات ساده دوران بارداری خود را به خوبی سپری کنید و در کنار خانواده عزیز و محترم سلامت و شاد باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha