رییس سازمان غذا و دارو از بررسی واكسن «اسپوتنیك‌لایت» در كمیته علمی واكسن و تایید آن توسط متخصصان علمی خبر داد و گفت: «كمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی كشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واكسن، اسپوتنیك‌لایت را بررسی و تایید كرد و مجوز مصرف اضطراری این واكسن نیز صادر شده است.»

واردات بیش از ۵۸ میلیون دوز واکسن

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو از بررسی واكسن «اسپوتنیك‌لایت» در كمیته علمی واكسن و تایید آن توسط متخصصان علمی خبر داد و گفت: «كمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی كشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واكسن، اسپوتنیك‌لایت را بررسی و تایید كرد و مجوز مصرف اضطراری این واكسن نیز صادر شده است.» 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، محمدرضا شانه‌ساز در افزود:  «اسپوتنیك‌لایت و جانسون و جانسون، واكسن‌های تك‌دوز هستند. واكسن‌های ثبت‌شده در ایران، متنوع و زیاد است. هیچ مساله محرمانه‌ای در این رابطه وجود ندارد و البته دلیلی برای اعلام مكاتبات و مراحل تایید و ثبت یك واكسن در كشور نیز وجود ندارد.»

 سازمان جهانی بهداشت:روند تایید واكسن اسپوتنیك V را  تعلیق كردیم

یك مقام سازمان بهداشت جهانی WHO از تعلیق در روند تایید واكسن كرونای تولید روسیه موسوم به «اسپوتینك‌‌وی» خبر داد. جارباس باربوسا، یكی از مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت: «روند تایید این واكسن موقتا از ماه مه (اردیبهشت) تعلیق شده تا زمانی كه دست‌كم یك كارخانه روسی برای تولید واكسن  بازرسی شود.

به گفته باربوسا، روند تایید واكسن روسی «اسپوتینك‌‌V» به دلیل نواقصی كه در كارخانه‌های محل تولید این واكسن به وجود آمده، تعلیق می‌شود. طبق گفته این مقام بهداشتی، درخواست روسیه برای صدور مجوز اضطراری پس از بروز این خطا در بازرسی سازمان جهانی بهداشت در روسیه در ماه مه متوقف شده  است.

یكی از اشكالات این بوده است كه برای پیشگیری از آلودگی بطری‌های حاوی واكسن تدابیری اتخاذ نشده است.پس از انتشار یافته‌های این سازمان، كارخانه سازنده واكسن متذكر شد كه با این حال بازرسان، ایمنی یا اثربخشی واكسن را زیر سوال نبردند. هرچند دانشمندان مستقل به «مسكو تایمز» گفتند كه نقض تولید می‌تواند بر كیفیت  واكسن تاثیر  بگذارد.به گزارش دویچه وله، در عین حال كارخانه روسی سازنده واكسن اسپوتینك‌ v در واكنش به درخواست سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده كه این ایرادها را برطرف كرده  است.

بیش از 41  میلیون  دوز  واكسن در  كشور  تزریق  شد 

بنا به اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته مجموع واكسن‌های تزریق‌شده در كشور به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دوز رسید كه از این مجموع، ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ نفر، دوز اول واكسن كرونا و ۱۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر، دوز دوم را تزریق كرده‌اند. بنا به آخرین گزارش مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی امور گمركی كشور، از 15 بهمن سال گذشته تا 26 شهریور 1400 در مجموع و طی 54 محموله، 58 میلیون و 323 هزار و 606 دوز واكسن سینوفارم،

آسترازنكا، اسپوتنیك V، بهارات و واكسن‌هایی از سبد كوواكس وارد ایران شده كه از این مجموع، 48 میلیون و 726 هزار و 396 دوز واكسن سینوفارم چینی، 2 میلیون و 911 هزار و 810 دوز واكسن آسترازنكا از ژاپن، یك میلیون و 345 هزار دوز واكسن اسپوتنیك V از روسیه، 963 هزار دوز واكسن آسترازنكا از روسیه، 650 هزار دوز واكسن آسترازنكا از اتریش، 125 هزار دوز واكسن بهارات از هند و باقی هم از سبد كوواكس از مسیر ایتالیا و كره جنوبی و چین بوده است كه آخرین محموله‌های وارداتی واكسن طی دو روز گذشته به ایران رسید كه شامل ۳۰۰ هزار دوز واكسن اسپوتنیك‌ V، ۱۵۰ هزار دوز آسترازنكا و 5 میلیون دوز سینوفارم بود. از بهمن ماه سال گذشته تا كنون، 12 محموله واكسن اسپوتنیك V وارد ایران شده و در حالی كه آغاز واكسیناسیون از 21 بهمن هم با واكسن‌های وارداتی اسپوتنیك V بود، 6 محموله از این واكسن روسی از اردیبهشت‌ماه به ایران رسیده است . 

هفته اول شهریور، در وب‌سایت سازمان بهداشت جهانی اعلام شد كه از مجموع 22 واكسن كرونا كه در حال حاضر در كشورهای جهان مصرف می‌شود، این نهاد بین المللی فقط برای 7 واكسن مجوز مصرف اضطراری صادر كرده است. طبق توضیحات مندرج در وب‌سایت trackingvaccines.org كه از موسسات وابسته به سازمان بهداشت جهانی است، 60 كشور جهان، خط تولید بیش از 550 واكسن كرونا راه‌اندازی كرده‌اند اما راه‌اندازی این خطوط و حتی طی شدن مراحل كارآزمایی بالینی در كشورهای مبدا، به معنای دریافت تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی نیست چنان‌كه كه تاكنون از مجموع 22 واكسن كه تمام مراحل كارآزمایی بالینی را در كشور مبدا طی كرده و حتی برخی از آنها در چند كشور جهان هم در حال مصرف است، فقط 7 واكسن برای استفاده عموم مردم جهان به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده و باقی واكسن‌ها، هنوز تایید استفاده در سایر كشورها ندارد.

واكسن‌های مدرنا، فایزر/بیو ان تك، جانسون، آكسفورد، كوویشیلد (موسسه سرم هند با فرمول آكسفورد / آسترازنكا)، سینوفارم (پكن) و سینوواك (چین) تنها واكسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند كه مجوز اضطراری مصرف دریافت كرده‌اند.  طبق همین گزارش، تا 30 مردادماه، واكسن مدرنا در 69 كشور جهان، فایزر در 98 كشور جهان، جانسون در 59 كشور جهان، آكسفورد / آسترازنكا در 121 كشور جهان، كوویشیلد در 45 كشور جهان، سینوفارم (پكن) در 60 كشور جهان و سینوواك در 39 كشور جهان تایید شده است در حالی كه در فهرست مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، هنوز نامی از واكسن‌های تولیدشده در ایران،

واكسن بهارات هند و واكسن اسپوتنیك v روسیه وجود ندارد

در حالی كه 22 كشور جهان و از جمله ایران، كشورهای آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی در حال مصرف واكسن اسپوتنیك v هستند و واكسن بهارات هندی هم در كشورهای هند، ایران و فیلیپین در حال مصرف است. طبق گزارش همین وب‌سایت، ایران در فهرست 19 كشور سازنده بیش از 10 واكسن كرونا قرار دارد و در حال حاضر امریكا با تولید 75 واكسن كرونا، در صدر جدول كشورهای تولید‌كننده واكسن ایستاده و پس از امریكا به ترتیب، چین با 56 واكسن، آلمان با 23 واكسن، روسیه با 21 واكسن، انگلیس با 20 واكسن، برزیل، آرژانتین و كره جنوبی هر یك با 17 واكسن، بلژیك با 16 واكسن، استرالیا با 15 واكسن، ایران، كوبا، اسپانیا، آفریقای جنوبی، كانادا، هر یك با 12 واكسن، تركیه با 11 واكسن و فیلیپین با 10 واكسن در ردیف‌های بعد قرار گرفته‌اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha