از سال 2020 با محوریت "اثر محلول های شست و شوی بینی سدیم کلرید( محلول آب نمک) بر کاهش عوارض ناشی از ابتلا به کووید- 19" آغاز و همچنان ادامه دارد...

محلول آب نمک، روشی مفید برای کاهش بار ویروسی

سلامت نیوز:از سال 2020 با محوریت "اثر محلول های شست و شوی بینی سدیم کلرید( محلول آب نمک) بر کاهش عوارض ناشی از ابتلا به کووید- 19" آغاز و همچنان ادامه دارد...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، شستشوی درون بینی و گلو با آب نمک و اثر آن بر کاهش ریسک بستری کووید 19 یکی از مباحثی است که مدتی پس از شیوع جهانی کرونا مورد توجه قرار گرفته و تحقیقاتی نیز در رابطه با آن انجام شده است.
با توجه به اهمیت موضوع، 3 مطلب مرتبط را باز نشر دادیم که از لینک های زیر قابل دسترسی هستند:
*نتیجه 2 آزمایش علمی درباره "کرونا": شست و شوی درون بینی با آب نمک، ریسک بستری را 19 برابر کاهش می دهد*محلول آب و نمک رقیق سلاح مهم ما در برابر کرونا: در حلق و بینی تان به ویروس حمله کنید، قبل از آن که به ریه های شما حمله کند

*تحقیقات دانشمندان برای بررسی اثر "محلول آب نمک" بر کرونا: عجالتاً غرغره کنید و بینی تان را بشویید

در ادامه مطلب حاضر نیز جزئیات مطالعه ای با حمایت دانشگاه آگوستا را مشاهده خواهید کرد که از سال 2020 با محوریت "اثر محلول های شست و شوی بینی سدیم کلرید( محلول آب نمک) بر کاهش عوارض ناشی از ابتلا به کووید- 19" آغاز و همچنان ادامه دارد:


هدف مطالعه

بررسی تاثیر استفاده از محلول های شست و شوی بینی سدیم کلرید بر کاهش عوارض ناشی از ابتلا به کووید- 19
اسپانسر: دانشگاه آگوستا


طراحی مطالعه:
- نوع مطالعه: مداخله ای (کارآزمایی بالینی)
- تعداد شرکت کنندگان: 200 نفر
- شرایط سن: 55 سال و یا بزرگتر
- جنس: مرد و زن
- هدف اصلی: درمان
- عنوان رسمی: شست و شوی بینی به منظور کاهش عوارض کووید- 19
- تاریخ واقعی شروع مطالعه: 12 سپتامبر 2020
- برآورد تاریخ تکمیل اولیه: 31 دسامبر 2021
- تاریخ تخمینی اتمام مطالعه: 30 ژوئن 2022


شرح مطالعه

هدف از طراحی و انجام این پژوهش، بررسی تاثیر محلول های سدیم کلرید شست و شوی بینی بر کاهش احتمالی علائم مرتبط با عفونت کووید- 19 عنوان شده است. در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شده تا به مدت حداقل 14 روز پس از نتیجه مثبت تست کرونا، عمل شست و شوی بینی را به صورت منظم دنبال کنند. لازم به ذکر است که فرآیند شست و شوی بینی شامل جاری شدن آب نمک از یک سوراخ بینی و خروج آن از سوراخ دیگر برای از بین بردن میکروب ها است. همچنین امکان استفاده از یک سری افزودنی ها درکنار آب نمک مانند بتادین و جوش شیرین نیز وجود دارد که یا اثر ضد میکروبی دارند و یا به تغییر pH کمک می کنند.


نتایج تحقیقات دانشگاه اگوستا درباره کرونا: محلول آب نمک، روشی مفید برای کاهش بار ویروسی
در مجموع هر شرکت کننده پس از تماشای ویدئویی 1 دقیقه ای در یوتیوب، از دستگاه شست و شوی بینی حاوی سدیم کلرید به مدت 14 روز و به صورت 2 بار در روز استفاده می کند. از این افراد خواسته شده تا علائم و تغییرات فیزیکی خود را در یک دفترچه مخصوص یادداشت و سپس در یک نظرسنجی دقیق شرکت کنند. علاوه بر این برنامه ای یادآور برای پیگیری داوطلبان در نظر گرفته شده است که از طریق ارسال پیامک و تماس تلفنی عمل می کند.


مواد و افزودنی ها

همانطور که گفته شد، برخی از شرکت کنندگان این مطالعه از محلول هایی استفاده می کنند که به جز سدیم کلرید حاوی بتادین یا جوش شیرین هم هستند. از این رو داوطلبان با اطلاع قبلی در گروه های شست و شو با سدیم کلرید تنها، سدیم کلرید- بتادین و سدیم کلرید- جوش شیرین دسته بندی می شوند.
- بتادین: شرکت کنندگان این گروه مداخله شست و شوی بینی با سدیم کلرید و محلول بتادین را به صورت دو مرتبه در روز با دستگاه NeilMed یا Navage تجربه می کنند. به افرادی که تصادفا در گروه بتادین قرار گرفته اند، یک بطری حاوی این ماده و یک ورقه شامل دستور العمل نحوه افزودن نصف قاشق چایخوری بتادین به هر بسته سدیم کلرید و آب داده می شود.


- جوش شیرین: در گروه دریافت کننده جوش شیرین که نقش عامل قلیایی کننده را بر عهده دارد، مجددا شرکت کنندگان موظف به تکرار عمل شست و شوی بینی با یکی از دستگاه های مذکور به صورت دو مرتبه در روز هستند. این افراد هم آموزش ترکیب سدیم کلرید با یک قاشق چایخوری جوش شیرین را طی دستور العملی کاغذی دریافت می کنند.


روش بررسی نتایج

به منظور بررسی دقیق تر نتایج، یافته ها از دو دیدگاه فرکانس و شدت عوارض تجزیه و تحلیل می شوند. در خصوص فرکانس، ارتباط دفعات بستری در بیمارستان با تعداد روزهای استفاده منظم از محلول های شست و شوی بینی (عدد کلی 28) سنجیده خواهد شد. مقصود از 28 روز، 14 روز دوره زمانی شست و شوی بینی توسط شرکت کنندگان به علاوه 14 روز دوره پیگیری اضافه است.
در مورد شدت بیماری نیز ارتباط کاهش مراجعه به بیمارستان، علائم بیماری، نیاز به مصرف اکسیژن، بستری در بخش های مراقبت ویژه و مرگ و میر با تعداد روزهای استفاده از محلول شست و شوی بینی بررسی می شود. گفتنی است که تاثیر افزودنی ها متشکل از بتادین و جوش شیرین نیز به همین ترتیب پیگیری خواهد شد.


با توجه به نتایجی که تاکنون به دست آمده اند و همچنین تعداد اولیه بالاتر ذرات ویروسی در مسیر بینی، به نظر می رسد که شست و شوی مداوم بینی با محلول های سدیم کلرید قادر به کاهش بار ویروسی و به دنبال آن محدود ساختن شدت علائم کووید- 19 خواهد بود.
بنابراین توصیه می شود هم برای جلوگیری از ابتلا به نوع شدید کرونا و هم برای درمان، هر. روز گلو و درون بینی تان را با محلول آب نمک رفیق( 9 گرم نمک در یک لیتر آب) شست و شو دهید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha