چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 319418

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر فعالیت بدنی در سلامت افراد در پاندمی کرونا، گفت: بر اساس نتایج مطالعه انجام‌شده بر بیماران مبتلا به کووید – ۱۹، خطر بستری در بیمارستان‌ها، بستری در ICU و مرگ در افرادی که بی تحرک بوده‌اند، بیشتر است.

تاثیر فعالیت بدنی در کاهش بستری و مرگ بیماران کرونا

سلامت نیوز:مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر فعالیت بدنی در سلامت افراد در پاندمی کرونا، گفت: بر اساس نتایج مطالعه انجام‌شده بر بیماران مبتلا به کووید – ۱۹، خطر بستری در بیمارستان‌ها، بستری در ICU و مرگ در افرادی که بی تحرک بوده‌اند، بیشتر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مژگان قاسمی  با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران در خصوص تاثیر فعالیت بدنی در سلامت، اظهار کرد: همه‌گیری کووید - ۱۹ موجب در خانه ماندن بسیاری از افراد و افزایش فعالیت‌های نشستنی شده و انجام فعالیت‌های ورزشی مانند آنچه در شرایط قبل از بیماری بود، دشوار شده است؛ این دشواری برای افرادی که به طور معمول فعالیت بدنی کافی نداشته‌اند، بیشتر است.


وی افزود: این در حالی است که در این شرایط، انجام هر اندازه فعالیت بدنی برای تمام گروه‌های سنی بسیار ضروری است. انجام سه تا چهار دقیقه حرکات ورزشی سبک مانند راه رفتن یا حرکات کششی، بهبود گردش خون و فعالیت عضلانی را به همراه دارد.


مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر فعالیت بدنی منظم برای بدن و روان، گفت: فعالیت بدنی منظم موجب کاهش فشار خون بالا شده و به کنترل وزن کمک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌های مختلف را نیز کاهش می‌دهد؛ همه این بیماری‌ها، می‌توانند آسیب‌پذیری بیشتری در برابر کووید - ۱۹ ایجاد کنند.


قاسمی بیان کرد: میزان فعالیت بدنی توصیه شده در این شرایط مانند وضعیت قبل از بیماری است. انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط در سه تا پنج روز در هفته یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در سه تا پنج روز در هفته یا ترکیبی از این دو، در افراد بزرگسال توصیه می‌شود.
وی افزود: همچنین حرکات قدرتی برای حفظ و ارتقای سلامت اسکلتی عضلانی در دو روز هفته و بیشتر باید انجام شوند.


مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: فعالیت جسمانی با شدت متوسط در افزایش سطح ایمنی و افزایش ظرفیت قلبی - ریوی بیماری کووید - ۱۹ تاثیر دارد. بر اساس نتایج مطالعه انجام‌شده بر بیماران مبتلا به کووید – ۱۹، خطر بستری، بستری در ICU و مرگ بیمارانی که قبل از ابتلا بی تحرک بوده‌اند (صفر تا ۱۰ دقیقه فعالیت جسمانی در هفته)، در مقایسه با بیمارانی که قبل از ابتلا به میزان توصیه‌شده (۱۵۰ دقیقه و بیشتر) یا کمتر (۱۱ تا ۱۴۹ دقیقه در هفته) فعالیت جسمانی داشته‌اند، بیشتر است.


وی با بیان اینکه انجام فعالیت بدنی هر چند ناچیز بسیار بهتر از بی تحرکی است، عنوان کرد: افرادی که تنها کمی تحرک دارند، به وضوح نسبت به سایرین وضعیت سلامت بهتری دارند. حتی تنها ۵ دقیقه فعالیت در ساعت می‌تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند.


قاسمی بیان کرد: فعالیت ورزشی مناسب برای بهبود ظرفیت قلبی و تنفسی و تقویت عضلات، نیازمند برنامه کامل‌تری از جمله ورزش هوازی، تمرینات کششی و تمرینات قدرتی است.


وی گفت: در صورتی که زندگی افراد در دوره خانه‌نشینی کرونا، بی تحرک نیست و آمادگی و امکان انجام برنامه ورزشی کامل‌تری دارند، بهتر است همه موارد از جمله فعالیت هوازی و تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری  در نظر گرفته شود.


مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان افزود: فعالیت هوازی با شدت متوسط، عموما معادل راه رفتن سریع است به گونه‌ای که به ‌نحو چشمگیری ضربان قلب تسریع یابد. در شرایط خانه‌نشینی ناشی از شیوع کرونا می‌توان راه رفتن در حیاط یا پارکینگ منزل یا تردمیل را در نظر گرفت. همچنین می‌توان با جمع دوره‌هایی که حداقل ۱۰ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشند، تا حداقل ۳۰ دقیقه روزانه فعالیت هوازی داشت. 


وی با تاکید بر انجام تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری، بیان کرد: این تمرینات سبب افزایش دامنه حرکتی، افزایش گردش خون و گرم کردن عضلات می‌شود. 
قاسمی در خصوص چگونگی انجام تمرینات قدرتی، گفت: با کمک وزن بدن فرد یا انواع وزنه‌ها یا کش‌های ورزشی باید برای تقویت قدرت و استقامت عضلات اقدام شود. می‌توان از ابزارهای کمک آموزشی نظیر فیلم‌های فعالیت بدنی، نرم‌افزارهای ورزشی تلفن همراه و سایر موارد برای انجام فعالیت بدنی استفاده کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha