انواع روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، حنظل، کرچک، آفتابگردان، فندق، کنجد، سویا و نارگیل با توجه به نوع مزاج روغن پایه ی خود، دارای ویژگی های گوناگونی هستند. این روغن ها به دلیل داشتن ویتامین E، امگا 3، امگا 6، اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده و ...خواص درمانی زیادی دارند و در زمینه های درمانی، آرایشی و بهداشتی از آن ها استفاده می شود. در این مقاله به بررسی خواص سه روغن بسیار سودمند و مهم یعنی روغن کرچک، روغن زیتون و روغن حنظل می پردازیم.

خواص روغن های گیاهی کرچک، زیتون و حنظل

سلامت نیوز: انواع روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، حنظل، کرچک، آفتابگردان، فندق، کنجد، سویا و نارگیل با توجه به نوع مزاج روغن پایه ی خود، دارای ویژگی های گوناگونی هستند. این روغن ها به دلیل داشتن ویتامین E، امگا 3، امگا 6، اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده و ...خواص درمانی زیادی دارند و در زمینه های درمانی، آرایشی و بهداشتی از آن ها استفاده می شود. در این مقاله به بررسی خواص سه روغن بسیار سودمند و مهم یعنی روغن کرچک، روغن زیتون و روغن حنظل می پردازیم.

روغن کرچک

روغن کرچک از دانه های کوچک بی رنگ کرچک و از راه خرد کردن دانه های کاستور به دست می آید. دانه های کرچک می توانند زرد یا سیاه رنگ باشند. روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب از نوع اسید ریکینولئیک (اسید چرب امگا 9)، مواد معدنی و ویتامین E است. این روغن به دلیل داشتن خاصیت نرم کنندگی، ضد التهابی و ضد میکروبی به عنوان آب رسان برای پوست عمل می کند.

خواص درمانی روغن کرچک

از روغن کرچک برای بهبود یبوست، درمان عفونت و بیماری های پوستی و همچنین بهبود سلامت موها استفاده می کنند. روغن کرچک به عنوان ضد التهاب، ضد میکروب و حفاظت کننده سیستم ایمنی بدن نیز کاربرد دارد. روغن کرچک همچنین می تواند برای درمان شوره سر و پوست چرب سرنیز موثر واقع شود. در ادامه به توضیح برخی از مهمترین خواص درمانی روغن گیاهی کرچک می پردازیم.

درمان آرتروز

کاربرد درمانی روغن کرچک برای درد آرتریت به دلیل خاصیت ضد التهابی اسید ریکینونوکلئیکی موجود در آن است. جذب این روغن با ماساژ دادن روغن گرم روی پوست و نگه داشتن به مدت یک شب انجام می شود.

درمان یبوست

به دلیل ترکیباتی که در ساختار این روغن وجود دارد، روده تحریک شده و این امر موجب پاک شدن دیواره روده بزرگ و تسهیل در دفع می شود. همچنین وجود اسیدهای چرب در روغن کرچک باعث حفظ رطوبت و آسان کردن دفع می شود. استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست، با دستور خاصی که از ترکیب زنجبیل و شیر همراه با این روغن به دست می آید، انجام می شود.

بهبود زخم ها

سیستم لنفاوی بدن با اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک، تحریک و محل زخم را بهبود می دهد. این روغن حتی می تواند ظاهر زخم های قدیمی را نیز کم رنگ تر کند.

کاهش چین و چروک صورت

روغن کرچک می تواند با ورود به داخل پوست به تولید الاستین و کلاژن پرداخته و چین و چروک صورت را کم کند. همچنین خاصیت آبرسانی آن باعث شفاف تر شدن پوست می شود.

از بین بردن آکنه ها، رفع ترک های حاصل از بارداری، بهبود رشد مو، پاک کنندگی پوست، درمان خشکی و ترک خوردگی پاها، درمان آفتاب سوختگی و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، از دیگر خواص قابل توجه روغن کرچک هستند.

روغن زیتون

روغن زیتون را سلطان روغن های گیاهی می دانند. این روغن سرشار از ویتامین های E و K، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است و از فشرده کردن میوه های زیتون به دست می آید. استفاده از آن در صنایع غذایی، آرایشی و دارویی بسیار رایج است. روغن زیتون به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی، از صدماتی که رادیکال های آزاد می توانند به سلول ها وارد کنند جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان ها همچنین مانع اکسیداسیون کلسترول خون شده و ضد التهاب هستند.

خواص درمانی روغن زیتون

در ادامه به توضیح برخی از مهمترین خواص درمانی روغن گیاهی زیتون می پردازیم.

خاصیت ضد التهابی

روغن زیتون دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند در بهبود ناراحتی های حاصل از بیماری هایی که با التهاب مزمن همراه می شوند مثل دیابت، آلزایمر، آرتروز، چاقی مفرط، سرطان و بیماری های قلبی عروقی مفید باشد.

پیشگیری از بیماری های قلبی

روغن زیتون به کمک دو عامل کم کردن التهاب و جلوگیری از اکسید شدن کلسترول، مانع انسداد رگ های خونی و همچنین لخته شدن خون می شود. استفاده از این روغن، همچنین تاثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون دارد.

بهبود روماتیسم مفصلی

در بیماری رماتسیم، مفاصل دچار درد شده و تغییرشکل می یابند. مصرف روغن زیتون با خاصیت ضد التهابی خود و داشتن اسیدهای چرب امگا 3، دردهای مفصلی را کم می کند. همچنین مصرف این روغن مانع خشک و سفت شدن مفاصل در صبح شده و آن ها را تقویت می کند.

روغن حنظل

حنظل بیشتر در جنوب ایران (مانند قشم و جهرم) و به شکل گیاهی با ساقه خزنده رشد می کند. عمر این گیاه یک سال است. در توصیف ظاهر این گیاه می توان گفت شبیه به هندوانه ولی در اندازه کوچکتر (به اندازه پرتقال) است. تا جایی که به آن هندوانه حنظل نیز می گویند. اما طعم گیاه حنظل بر خلاف هندوانه، تلخ است. علت این تلخی وجود ماده ای به نام کولوسنتین در ترکیب این گیاه است. خود گیاه حنظل و روغن آن خواص دارویی و درمانی زیادی دارد.

خواص درمانی روغن حنظل

در ادامه به توضیح برخی از مهمترین خواص درمانی روغن گیاهی حنظل می پردازیم.

بهبود زخم های دیابتی

مصرف روغن حنظل می تواند از به وجود آمدن زخم های دیابتی در پاها جلوگیری کرده و همچنین باعث ترمیم زخم ها شود.

کاهش چربی خون

کلسترول و تری گلیسیرید دو چربی هستند که افزایش میزان آن ها در خون افراد مشکلاتی مثل مسدود شدن رگ ها و ناراحتی های قلبی را سبب می شود. استفاده از روغن گیاه حنظل می تواند به کاهش چربی خون کمک کند.

خاصیت ضدمیکروبی

روغن حنظل خاصیت ضدمیکروبی دارد و می تواند برای رفع انگل موجود در معده و روده استفاده شود.

کاهش درد دندان

روغن حنظل یک گزینه مناسب برای تسکین درد دندان است. تنها کافی است پنبه آغشته به این روغن را روی دندان بگذارید تا درد آن تسکین یابد.

از خواص درمانی دیگر روغن حنظل می توان به تسکین سردردهای مداوم اشاره کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha