بر اساس تحقیقات جدید، التهاب مزمن ناشی از چاقی ممکن است باعث رشد سلول هایی شود که بافت استخوانی را تجزیه می کنند، از جمله استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد.

چاقی خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد

سلامت نیوز:بر اساس تحقیقات جدید، التهاب مزمن ناشی از چاقی ممکن است باعث رشد سلول هایی شود که بافت استخوانی را تجزیه می کنند، از جمله استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، مطالعه محققان دانشگاه بوفالو نیویورک بر روی مدل حیوانی نشان داد که التهاب بیش از حد ناشی از چاقی، تعداد سلول‌های سرکوبگر مشتق شده از میلوئید (MDSC) را افزایش می‌دهد؛ MDSC گروهی از سلول‌های ایمنی هستند که در طول بیماری برای تنظیم عملکرد ایمنی افزایش می‌یابند. MDSCها که از مغز استخوان منشأ می‌گیرند، به طیفی از انواع مختلف سلول، از جمله استئوکلاست ها (سلولی که بافت استخوانی را تجزیه می‌کنند) تبدیل می‌شوند.


به گزارش ساینس دیلی،از دست دادن استخوان یکی از علائم اصلی بیماری لثه است و ممکن است در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود. به گفته محققان، بیماری لثه که به عنوان بیماری پریودنتال نیز شناخته می‌شود، بیش از ۴۷ درصد از بزرگسالان ۳۰ سال به بالاتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


«کیت کرکوود»، عضو تیم تحقیق، می‌گوید: «اگرچه رابطه واضحی بین میزان چاقی و بیماری پریودنتال وجود دارد، اما مکانیسم‌هایی که ارتباط بین این بیماری‌ها را تشکیل می‌دهند کاملاً درک نشده است.»


وی در ادامه می‌افزاید: «این تحقیق این مفهوم را ترویج می‌کند که گسترش MDSC در طول چاقی برای تبدیل شدن به استئوکلاست در طی پریودنتال با افزایش تخریب استخوان آلوئولار مرتبط است. در مجموع، این داده‌ها از این دیدگاه حمایت می‌کند که چاقی خطر از دست دادن استخوان پریودنتال را افزایش می‌دهد.»


این مطالعه دو گروه از موش‌ها را در طول ۱۶ هفته با رژیم‌های غذایی بسیار متفاوت مورد بررسی قرار داد: یک گروه رژیم غذایی کم‌چرب که ۱۰ درصد انرژی را از چربی به دست می‌آورد، گروه دیگر یک رژیم غذایی پرچرب که ۴۵ درصد انرژی را از چربی می‌گرفت.


تحقیقات نشان داد که گروه رژیم غذایی پرچرب، چاقی، التهاب بیشتر و افزایش بیشتر MDSCها در مغز استخوان و طحال را در مقایسه با گروه رژیم کم چرب تجربه کردند. گروه رژیم غذایی پرچرب همچنین تعداد قابل توجهی از استئوکلاست ها را توسعه دادند و استخوان آلوئولار بیشتری (استخوانی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارد) از دست دادند.


همچنین، بیان ۲۷ ژن مرتبط با تشکیل استئوکلاست در گروهی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند به طور قابل توجهی افزایش یافت.
به گفته محققان، این یافته‌ها ممکن است مکانیسم‌های سایر بیماری‌های التهابی مزمن مرتبط با استخوان را که همزمان با چاقی ایجاد می‌شوند، مانند آرتروز و پوکی استخوان، روشن کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha