در شکار درمان‌های COVID-19، چندین دارو امیدوارکننده بوده است. در حال حاضر، دو داروی ضد ویروسی خوراکی، Molnupiravir، از Merck، و PaxlovidTrusted Source، از Pfizer، توسط بسیاری به عنوان پاسخ به همه‌گیری مورد استقبال قرار می‌گیرند. با این حال، هنوز سوالاتی در مورد اثربخشی و ایمنی آنها وجود دارد، بنابراین جستجو برای درمان های ایمن و مؤثر ادامه دارد.

داروهای ضد افسردگی ممکن است خطر مرگ ناشی از COVID-19 را کاهش دهند

سلامت نیوز: در شکار درمان‌های COVID-19، چندین دارو امیدوارکننده بوده است. در حال حاضر، دو داروی ضد ویروسی خوراکی، Molnupiravir، از Merck، و PaxlovidTrusted Source، از Pfizer، توسط بسیاری به عنوان پاسخ به همه‌گیری مورد استقبال قرار می‌گیرند. با این حال، هنوز سوالاتی در مورد اثربخشی و ایمنی آنها وجود دارد، بنابراین جستجو برای درمان های ایمن و مؤثر ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، اکنون، یک مطالعه مشاهده‌ای نشان داده است که برخی از رایج‌ترین داروهای ضدافسردگی تجویزی ممکن است هم شدت کووید-۱۹ و هم مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد یک مطالعه همگروهی گذشته نگر را روی 83584 نفر با تشخیص کووید-19 انجام دادند. آنها دریافتند افرادی که SSRI مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که این داروها را مصرف نمی کنند، خطر مرگ نسبی کمتری دارند.

این مطالعه به شواهدی از تحقیقات قبلی در مورد اثرات SSRI ها اضافه می کند. سه کارآزمایی بالینی که یکی از آنها ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که استفاده از فلووکسامین با کاهش خطر زوال بالینی به دنبال عفونت SARS-CoV-2 ارتباط دارد.

از بین افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، 3401 SSRI مصرف می کردند. محققان شرکت‌کنندگان را از نظر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، بیماری‌های همراه پزشکی و نشانه‌های دارویی با 6802 فرد کنترل که SSRI مصرف نمی‌کردند، مطابقت دادند.

گروه SSRI در مقایسه با گروه شاهد کاهش نسبی (RR) در مرگ و میر 8 درصدی داشتند. این کاهش در افرادی که فلوکستین مصرف می کردند (RR 28٪) و کسانی که فلووکسامین یا فلوکستین (26٪) مصرف می کردند، بیشتر بود. سایر SSRI ها تأثیر زیادی از خود نشان ندادند.

این نتایج یافته‌های قبلی از مطالعات مشاهده‌ای، پیش بالینی و بالینی را تأیید و گسترش می‌دهد که نشان می‌دهد برخی داروهای ضد افسردگی SSRI می‌توانند در برابر COVID-19 مفید باشند.

یکی از مزیت‌های SSRI نسبت به درمان‌های جدیدتر، مانند داروهای ضد ویروسی که دانشمندان در حال توسعه هستند، این است که سال‌ها از آن‌ها استفاده گسترده‌ای داشته و عوارض جانبی آن به خوبی شناخته شده است.
 

در حالی که این نتایج دلگرم کننده هستند، نویسندگان بر نیاز به «آزمایش‌های بالینی تصادفی‌سازی‌شده بزرگ برای روشن کردن تأثیر SSRI به طور کلی، یا به طور خاص‌تر، فلوکستین و فلووکسامین، بر شدت پیامدهای COVID-19 تأکید می‌کنند.

پزشکان و محققان در گفتن دقیق قبل از رسیدن به این نتیجه، به یک کارآزمایی بالینی بزرگ یا مجموعه‌ای از کارآزمایی‌های بالینی، بسته به مرحله COVID-19 نیاز دارند. با این حال، آزمایش‌های بالینی موفقیت‌آمیز فاز 3 می‌تواند زرادخانه درمانی فعلی را با یک داروی ارزان قیمت، قابل تحمل و به راحتی در مبارزه جهانی با کووید-19 غنی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha