ذات الریه یکی از بیماری های رایج در فصول سرد زمستانی است و می تواند هم از طریق باکتری و هم به واسطه ویروس ایجاد شود. در این میان برخی باورهای غلط و خرافی می توانند شرایط بیماران مبتلا به ذات الریه را وخیم کند.

دانستنی هایی درباره سینه پهلو

سلامت نیوز: ذات الریه یکی از بیماری های رایج در فصول سرد زمستانی است و می تواند هم از طریق باکتری و هم به واسطه ویروس ایجاد شود. در این میان برخی باورهای غلط و خرافی می توانند شرایط بیماران مبتلا به ذات الریه را وخیم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس،اصلی ‌ترین روش برای پیشگیری از ابتلای به ذات‌ الریه، رعایت بهداشت عمومی، پرهیز از تماس با فرد بیمار و تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است.

تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که ویتامین E برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ذات‌ الریه مؤثر است. درواقع ویتامین E نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا کرده و  از بدن در برابر عفونت‌ های باکتریایی که معمولاً باعث ایجاد ذات‌الریه می ‌شوند، محافظت می‌ کند.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد میزان باکتری ‌های موجود در ریه موش‌ های آزمایشگاهی که با ویتامین E اضافی تغذیه‌ شده‌ اند، هزار برابر کمتر از دیگر موش ‌ها بوده است. آن‌ ها همچنین دو برابر کمتر از تعداد سلول ‌های سفید نوتروفیل (neutrophils) نسبت دیگر موش‌ ها برخوردار هستند.

نوتروفیل (Neutrophil) نوعی گویچه سفید بیگانه ‌خوار است. نوتروفیل‌ ها در دستگاه ایمنی بدن انسان و در خط دوم دفاع غیر اختصاصی قرار دارند. آن ‌ها بیش از ۶۰ درصد گلبول ‌های سفید خون را تشکیل داده و توانایی بیگانه ‌خواری (فاگوسیتوز) دارند.

چندی پیش پروفسور سیمین نیک ‌بین میدانی مدیر مرکز تحقیقات تغذیه بشر USDA در دانشگاه Tufts  ماساچوست، به همراه محققان آمریکایی دست به آزمایش‌ هایی برای اثبات اثر ویتامین E در جلوگیری و یا درمان سریع ‌تر بیماری ذات‌ الریه زدند. آن‌ ها دریافتند که مقدار زیاد این ویتامین نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن داشته و بدن را در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت می ‌کند.

پژوهشگران آمریکایی موسسه فورسیت در ماساچوست ایالات‌ متحده امریکا نیز در تحقیقات جدید خود دریافتند که باکتری اسکولینز کورینه باکتریوم قادر به جلوگیری از رشد استرپتوکوک پنومونیه، از علل عمده ابتلا به بیماری‌های ذات ‌الریه، مننژیت، عفونت گوش میانی و سینوزیت است.

یکی از مهم ‌ترین روش ‌های پیشگیری از ذات ‌الریه، انجام واکسیناسیون علیه آن است. در دهه ‌های گذشته انجام واکسیناسیون سراسری ذات‌ الریه موجب کاهش چشمگیر مرگ‌ و میر ناشی از این بیماری در سراسر جهان شد. این واکسیناسیون می ‌تواند هم در بزرگ‌ سالان و هم در رده سنی کودکان ارائه شود.


باورهای غلط

ذات‌الریه در دنیای امروز مهار شده است: این باور کاملاً غلط بوده و علی‌ رغم انجام واکسیناسیون جهانی علیه این بیماری، هنوز ذات ‌الریه در گوشه و کنار جهان دیده‌ شده و در صورت عدم درمان مناسب، موجب مرگ بیماران خواهد شد.

درمان ذات ‌الریه برای همه افراد یکسان است: یکی دیگر از باورهای عامیانه غلط درباره ذات ‌الریه، یکسان بودن نحوه درمان آن در همه افراد است. با توجه به متعدد بودن عوامل ایجاد کننده این بیماری، روش‌ های درمانان نیز متعدد بوده و از سوی دیگر علائم ذات ‌الریه بسیار شبیه به بیماری ‌های دیگر است.

ذات ‌الریه با درمان خانگی کنترل می ‌شود: برای درمان ذات‌ الریه حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و استفاده از روش‌های درمان خانگی می ‌تواند موجب گسترده شدن عفونت و بدتر شدن حال بیمار شود. به خاطر داشته باشید که این بیماری در صورت عدم درمان مناسب می‌ تواند مرگ بیمار را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha