یکی از راه‌های دفع اضطراب در اجرای مراحل یک برنامه، آگاهی از نکات حیاتی و رعایت بایدها و نبایدهاست که برنامه مدنظر ما در اینجا همان مراقبت‌های دوران بارداری است. لذا توضیه می‌کنیم این مقاله از والدشو و سایر مقالات مشابه دراین خصوص را با دقت مطالعه نمایید تا با رایج‌ترین نکات کلیدی دوران بارداری آشنا شوید.

مراقبت‌های دوران بارداری و نکات لازم برای زایمان بی دردسر

 سلامت نیوز : یکی از حساس‌ترین دوران زندگی مشترک هر زوج دوران بارداری بانوی منزل است و بی‌شک در این دوران سوالات بی‌شماری وجود دارد که به دلیل نو بودن شرایط، ممکن است عدم آگاهی از پاسخ آن‌ها موجب اضطراب زوج‌ها بشود. همانطور که می‌دانیم، از آنجا که تمامی انواع اضطراب اثرات فیزیکی نامطلوبی بر جسم انسان را به همراه دارد، از مضرات آن در دوران بارداری و اثرات منفی آن بر جنین نیز نباید غافل بود.

یکی از راه‌های دفع اضطراب در اجرای مراحل یک برنامه، آگاهی از نکات حیاتی و رعایت بایدها و نبایدهاست که برنامه مدنظر ما در اینجا همان مراقبت‌های دوران بارداری است. لذا توضیه می‌کنیم این مقاله از والدشو و سایر مقالات مشابه دراین خصوص را با دقت مطالعه نمایید تا با رایج‌ترین نکات کلیدی دوران بارداری آشنا شوید.

مراقبت‌های دوران بارداری در 3ماه اولیه و دو هفته آخر حاملگی

در تمامی جلسات آموزشی کلاس مراقبت‌های دوران بارداری، براهمیت سه‌ماهه اول بارداری و دوهفته آخر حاملگی تاکید شده است. چرا که در این دوران ارگان‌های جنین درحال شکل‌گیری است. لذا توصیه می‌شود رژیم غذایی موردنیاز و برنامه زندگی منحصربفرد هرمادر دراین دوران توسط پزشک معتمد وی تعیین شود. همچنین شایسته است که رژیم غذایی، دارویی و برنامه زندگی مادر، از طریق اجرای آزمایشات مربوطه توسط پزشک معتمد بررسی و سپس برنامه‌ریزی شوند، فلذا بهتر است تلاش شود در تمامی دوران بارداری از یک پزشک متخصص زنان و زایمان واحد بهره‌گیری شود و از تعویض مداوم پزشک معتمد خودداری شود تا نتایج آزمایشات با دقت بیشتری مطالعه و پیگیری شوند.

به طورکلی درتمام مدت بارداری، بسته به مرحله‌ای که جنین درآن قرار دارد می‌بایست مطالعات بالینی مادر( نظیر قد، وزن، حال عمومی، معاینات فیزیکی قلب، لگن و...)، آزمایشات و بررسی‌های تکمیلی( نظیر HIV، CBC، GCT، پیشنهاد غربال‌گری تری‌زومی، اطمینان از حاملگی داخل رحم و...)، آموزش و مشاوره( درخصوص مواردی نظیر بهداشت فردی، تغذیه، توصیه‌های برنامه زندگی و...)، مکمل‌های دارویی( براساس نتیجه آزمایشات) و ایمن‌سازی مادر(به وسیله واکسن درصورت تشخیص پزشک) صورت پذیرد و توصیه می‌شود که در 6ماهه اول بارداری هر 4هفته یک بار و از ماه هفتم به بعد هر 2هفته یکبار به پزشک مدنظر مراجعه شود

 رژیم غذایی سالم و پرهیزات غذایی دوران بارداری

مهم‌ترین اثر رعایت یک رژیم غذایی سالم در هنگام حاملگی، کاهش عوارض شایع دوران بارداری است. به طورکلی از مصرف دخانیات و الکل پرهیز نمایید. پیش از مصرف مواد غذایی پروتئینی نظیر گوشت، ماهی و مرغ از پخته بودن آن‌ها به طور کامل اطمینان حاصل نمایید و از مصرف آن‌ها به صورت نیم‌پخته اجتناب نمایید. همچنین از مصرف بیش از دو وعده غذاهای دریایی در هفته پرهیز نمایید. در خصوص نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه و انواع دم‌نوش‌ها نیز به خاطر داشته باشید که به دلیل امکان اثر دارویی این قبیل نوشیدنی‌ها احتمال اثرگذاری منفی آن‌ها در حین دوران بارداری وجود دارد و بهتر است از نوشیدن دایمی آن‌ها خودداری نمود.

 

والدشو توصیه می‌کند ورزش در دوران بارداری را فراموش نکنید!

هدف از ورزش در زمان بارداری بهبود سلامتی مادر و جنین، تسهیل زایمان و کاهش درد وضع حمل است. منظور از ورزش در اینجا بهره‌گیری از یک برنامه ورزشی سبک و منظم با طول میانگین 30 دقیقه در هربار ورزش است که درصورت بروز خستگی می‌بایست شدت آن را کاهش داد. توجه داشته باشید که آب در کاهش دمای بدن تاثیرگذار است و به هیچ عنوان نباید اجازه داد که در هنگام ورزش به هنگام بارداری دمای بدن مادر خیلی بالا برود و یا بدن وی در شرایط کم‌آبی قرار گیرد.

براین‌اساس بهتر است که مادر تلاش نماید در محیطی نسبتا خنک، با اکسیژن مناسب و با لباس مناسب ورزش نماید. همچنین درصورت بروز خستگی، نفس‌تنگی، کمبود اکسیژن، خون‌ریزی مداوم، پارگی پرده‌ها و موارد منع از سوی پزشک، ورزش را قطع نموده و از ورزش به‌مدت طولانی، ورزش‌های در وضعیت خوابیده به پشت یا دارای احتمال فشار به شکم و ریسک زمین خوردن شدیداً اجتناب نماید.

توجه نمایید که میزان مواد غذایی مصرفی نیز می‌بایست براساس روش ورزشی انتخابی افزایش یابد که به توصیه والدشو بهتر است به ازای هردرجه سختی روش ورزشی انتخابی(از درجه آسان، متوسط و حرفه‌ای)، حداقل یک واحد به میزان لبنیات مصرفی توصیه شده در رژیم غذایی افزوده شود.

مراقبت از نوزاد و جمع‌بندی نهایی

به‌طورکلی اکثریت اعمالی که ممکن است زوج‌ها از انجام آن‌ها در دوران بارداری واهمه داشته باشند هیچ خطری برای مادر و فرزند ندارند و تنها از هفته 36ام بارداری به بعد می‌بایست از آن‌ها اجتناب نمود یا با احتیاط بیشتری آن‌ها را انجام داد. از این موارد کارها می‌توان به استحمام، واکسیناسیون(به جز واکسن‌های سرخک، تب زرد، سرخک و سرخجه)، مسافرت، رانندگی، نزدیکی با همسر، اشتغال به کار و ورزش سبک اشاره نمود. ولیکن درمواقعی نظیر مسافرت‌های طولانی که نیاز به نشستن طولانی دارد بهتر است مادر به گونه‌ای بنشیند که پاهایش در حالت کشیده قرارگیرد، کمربند ایمنی را ببندد و ترجیحاً هر دو ساعت یک‌بار به مدت ده دقیقه قدم بزند تا از لختگی خون در اندام‌های زیرین بدن جلوگیری شود.

باتوجه به توضیحات فوق می‌توان دریافت که کارهای روزمره اگر بادقت و احتیاط بیشتر همراه شوند چندان خطر و تهدید جدی‌ای برای بانوان باردار به حساب نمی‌آیند، ولیکن تداوم آزمایشات بالینی و بررسی‌های ماهیانه (نظیر آزمایش خون، سونوگرافی‌ها، غربالگری‌ها و...)، رعایت رژیم غذایی سالم، خواب کافی مادر و اجرای منظم حرکات سبک ورزشی است که در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و غفلت از اجرای آن‌ها عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

درانتها توصیه والدشو به بانوان عزیز این است که اگر به دلیل شرایط مالی امکان بهره‌گیری از متخصصان خصوصی زنان‌وزایمان را ندارید جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. تنها کافی‌ست از مطالعات آزاد، چکا‌پ‌ها و کلاس‌های رایگان بیمارستانی بهره‌گیری نموده و برای یادگیری مسائل کلی و کلیدی تمامی تلاشتان را صرف نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha