محققان افزایش آلودگی هوا را با افزایش موارد آدنوکارسینوم ریه (شایع ترین نوع سرطان ریه) در سراسر جهان مرتبط دانسته اند.

ارتباط آلودگی هوا با افزایش ابتلا به سرطان ریه

سلامت نیوز:محققان افزایش آلودگی هوا را با افزایش موارد آدنوکارسینوم ریه (شایع ترین نوع سرطان ریه) در سراسر جهان مرتبط دانسته اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، "آدنوکارسینوم ریه" نوعی سرطان است که تحقیقات نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی در آن نقش دارند، در حالی که "کارسینوم سلول سنگفرشی ریه" (نوعی سرطان ریه) اغلب با سابقه مصرف سیگار مرتبط است.


به گزارش ساینس دیلی،این مطالعه که با همکاری دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه چینی هنگ کنگ انجام شد، نشان داد که افزایش ۰.۱ میکروگرم بر متر مکعب کربن سیاه که به نام دوده نیز شناخته می‌شود، در جو زمین، با افزایش ۱۲ درصدی بروز آدنوکارسینوم ریه در سطح جهان مرتبط است.


کربن سیاه آلاینده‌ای است که تحت گروه PM۲.۵ طبقه‌بندی می‌شود و تیم تحقیقاتی دریافتند که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ سالانه تا ۳.۶ میکروگرم در متر مکعب افزایش یافته است.


در همین حال، کاهش یک درصدی شیوع استعمال دخانیات با کاهش ۹ درصدی بروز کارسینوم سلول سنگفرشی ریه در سطح جهانی همراه بود. تعداد افراد سیگاری در سراسر جهان سالانه ۰.۲۶ درصد کاهش داشته است که در مجموع از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ نزدیک به شش درصد کاهش یافته است.
به گفته محققان، سرطان ریه علت اصلی مرگ حدود ۱.۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ بوده است.


پروفسور «جوزف سانگ»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «ما توانستیم تعیین کنیم که افزایش جهانی آدنوکارسینوم ریه احتمالاً با آلودگی هوا مرتبط است. در دهه‌های گذشته مشخص نبود که چرا زنان و افراد غیرسیگاری بیشتری در سراسر جهان به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. مطالعه ما به اهمیت عوامل محیطی در بروز انواع خاص سرطان ریه اشاره می‌کند.»


در این مطالعه داده‌های سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ در مورد سرطان‌های ریه تجزیه و تحلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha