سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3283

تخمین زده می شود که تا ۵۰۰ هزار نفر در بریتانیا به حشیش وابستگی داشته باشند.

حشیش مرکز مغر را هدف می گیرد


  
  به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، دانشمندان این مساله را که حشیش چگونه می تواند باعث بروز برخی بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی شود نشان داده اند. تیمی از محققان "کینگز کالج" لندن به گروهی از داوطلبان سالم یکی از عناصر فعال حشیش موسوم به تتراهایدروکانابینول (تی اچ سی) دادند.

آنها متوجه کاهش فعالیت بخشی از مغز که افکار منفی را دور نگاه می دارد در داوطلبان شدند.

تصور می شود در سال های اخیر میزان "تی اچ سی" (tetrahydrocannabinol) موجود در حشیشی که در خیابان ها مبادله می شود دو برابر شده باشد (از شش درصد به ۱۲ درصد) که این به بهای کاهش سایر ترکیباتی که می توانند مفید باشند تمام شده است.

مطالعه دیگری نشان داده است که یکی از این عناصر موسوم به کانابیدیول یا "سی بی دی" توان بالقوه تخفیف علائم ناراحتی های روانی را دارد و می تواند به عنوان مبنایی برای معالجات تازه به کار گرفته شود.

هرچند آماری در این زمینه وجود ندارد اما تخمین زده می شود که تا ۵۰۰ هزار نفر در بریتانیا به حشیش وابستگی داشته باشند.

در مطالعه موسسه روانپزشکی دانشگاه "کینگز کالج" محققان "تی اچ سی"، "سی بی دی" و کپسول های بی خاصیت را برای داوطلبان بزرگسال مرد که از قبلا حشیش استفاده نکرده اند تجویز کردند.

سپس مغز آنها اسکن شد و همچنین تحت رشته متنوعی از آزمایش های دیگر قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فعالیت بخشی از قسمت جلویی مغز (کورتکس تحتانی پیشانی) که افکار و رفتار ناهنجار مانند ناسزاگویی و بدبینی را تخفیف می دهد در کسانی که "تی اچ سی" مصرف کرده بودند کاهش یافت.

تاثیر مصرف "تی اچ سی" البته موقتی بود اما به نظر می رسید برخی آسیب پذیرتر از دیگران باشند.

در یک مطالعه دیگر تیمی از پژوهشگران در دانشگاه ییل آمریکا "تی اچ سی" را به داوطلبان تزریق کردند. آنها دریافتند که حتی در دوزهای پایین علائم پریشانی روانی در ۵۰ درصد داوطلبان سالم بروز کرد.

به نظر می رسید داوطلبانی که از قبل علائم ناراحتی روانی داشتند به خصوص آسیب پذیر باشند.

پروفسور رابین موری، مشاور در موسسه روانپزشکی "کینگز کالج" گفت که این تحقیقات قوی ترین شواهد تا به امروز دایر بر تاثیر شدید حشیش بر مغز را فراهم می آورد.

وی گفت ثابت کردن آثار دراز مدت حشیش بسیار مشکل است زیرا دادن چنین موادی به داوطلبان برای دوره های طولانی غیراخلاقی و غیرعملی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha