سازمان بسیج جامعه پزشکی در واکنش به طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بدون شک با حضور پزشکان عمومی در خط اول درمان در نظام ارجاع و با زمینه‌سازی و بهبود شرایط برای ادامه تحصیل آنان در دوره‌ دستیاری، احساس کمبود پزشک متخصص حداکثر در چهار سال آینده رفع خواهد شد و نیازی به ارائه طرحی اختلاف برانگیز با نتایج نامشخص برای ۱۴ سال آینده نخواهد بود.

واکنش سازمان بسیج جامعه پزشکی به طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در کشور

سلامت نیوز:سازمان بسیج جامعه پزشکی در واکنش به طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بدون شک با حضور پزشکان عمومی در خط اول درمان در نظام ارجاع و با زمینه‌سازی و بهبود شرایط برای ادامه تحصیل آنان در دوره‌ دستیاری، احساس کمبود پزشک متخصص حداکثر در چهار سال آینده رفع خواهد شد و نیازی به ارائه طرحی اختلاف برانگیز با نتایج نامشخص برای ۱۴ سال آینده نخواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در پیامی به رییس و اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی واکنش نشان داد.


در متن این‌ پیام خطاب به رییس و اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آمده است:«ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار از دغدغه و عنایت آن شورای محترم به حوزه سلامت و تلاش برای دسترسی هر چه بهتر مردم عزیز کشورمان به خدمات پزشکان محترم تشکر و قدردانی می‌نماییم.


سازمان بسیج جامعه پزشکی که سالیان درازی است خود طلایه دار حضور و ارئه‌ خدمات سلامت در دورترین مناطق محروم و مرزی کشور می‌باشد، بیشتر از هر نهاد دیگری این ضرورت را درک و لمس کرده است و بر رفع هر چه سریعتر نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی در این مناطق تاکید دارد. لذا در خصوص طرح افزایش ظرفیت رشته پزشکی که قرار است در جلسه آتی آن شورای  محترم  مطرح شود نکات ذیل را به استحضار می‌رساند:


۱- لازم است رفع محرومیت بهداشتی درمانی با فراهم کردن همه اجزای بسته سلامت و نه تنها پزشک، آنهم برای زمان حال و نه با طرحی که ۱۴ سال بعد فقط متخصص را افزایش می‌دهد، مورد عنایت قرار گیرد.


۲- در حالیکه به دلایل نامناسب بودن زیر ساخت‌ها و عدم اجرای کامل نظام ارجاع ،تعداد بسیار زیادی از پزشکان محترم عمومی کشورمان از چرخه ارائه خدمات سلامت خارج مانده‌اند، رفع موانع و فراهم کردن شرایط برای استفاده از ظرفیت عظیم آنها نسبت به هر طرح دراز مدت دیگری در اولویت است.


۳- بدون شک با حضور پزشکان محترم عمومی در خط اول درمان در نظام ارجاع، احساس کمبود دسترسی به پزشک متخصص در اسرع وقت و با زمینه سازی و بهبود شرایط برای ادامه تحصیل آنان در دوره‌ دستیاری، کمبود پزشک متخصص، حداکثر در ۴ سال آینده رفع خواهد شد و نیازی به ارائه طرحی اختلاف برانگیز با نتایج نامشخص برای ۱۴ سال آینده نخواهد بود.


۴- افزایش ظرفیت همه رشته‌های پزشکی امری می‌باشد که توقف بردار نیست و به طور مرتب در طی سالیان گذشته صورت گرفته است اما افزایش بی‌رویه و ناگهانی ظرفیت پزشکی در حالیکه تمامی صاحب نظران  و ارگانهای ذیربط با آن مخالف هستند، نه تنها ضامن افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت نخواهد بود که نتایج و عوارض خطرناکی را بدنبال خواهد داشت.


۵- جایگاه والای آن شورای مهم ایجاب می‌کند که طبق سند نقشه جامع علمی کشور،خواستار بهبود دسترسی مردم به خدمات سلامت به صورت یک بسته کامل در اسرع وقت شود و افزایش ظرفیت رشته پزشکی را متناسب با توان آموزشی کشور و سایر مولفه‌های بسته سلامت و زیرساخت‌های آن الزام نماید و عدد و رقم آن را بر عهده دستگاه‌های اجرایی مسول قرار دهد.


توفیقات آن شورا و اعضای بزرگوار آن را در عمل به وظایف خطیر خود از خداوند منان خواستاریم.»


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر علی محمد آدابی ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    متاسفانه به نظر می رسد تصدی ریاست بسیج دانشجویی در دوره های قبل توسط رییس فعلی نظام پزشکی بر تصمیمات این نهاد سایه انداخته است و آن را از منظر لحاظ داشتن منافع مردم جامعه و کشور دور انداخته است.!!!