نتایج مطالعات جدید پژوهشگران آلمانی نشان می دهد که احتمال مرگ مردان ۴۰ تا ۸۰ ساله پس از عمل جراحی به مراتب بیشتر از زنان در این رده سنی است.

خطر مرگ مردان پس از عمل جراحی بیشتر از زنان است

سلامت نیوز: نتایج مطالعات جدید پژوهشگران آلمانی نشان می دهد که احتمال مرگ مردان ۴۰ تا ۸۰ ساله پس از عمل جراحی به مراتب بیشتر از زنان در این رده سنی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشست سالانه انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه اروپا (ESAIC) ارائه شد، مردان میانسال حدود ۵۰ درصد بیشتر از زنان میانسال با احتمال مرگ پس از عمل جراحی مواجه می شوند. این مطالعه روی بیش از ۱۰۰ هزار بیمار نشان داد که میزان مرگ و میر در مردان پس از عمل های جراحی به مراتب بیشتر از زنان است.


دکتر دیمیسلاو آندونوف و همکارانش در دانشگاه فنی مونیخ آلمان برای بررسی دقیق تر این موضوع، داده‌ های ۱۰۷ هزار و ۴۷۱ بیمار را که تحت عمل جراحی غیر قلبی در بیمارستان این دانشگاه قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل کردند.


این روش شامل طیف گسترده ‌ای از عمل ‌های انتخابی و برنامه‌ ریزی ‌شده، مانند تعویض مفصل ران و جراحی های مرتبط با سرطان و جراحی ‌های اورژانسی مانند آپاندیس حاد و عمل ‌های قربانیان تصادفات رانندگی بود. طی این مطالعات، هیچ ارتباطی بین جنسیت بیمار و احتمال بستری شدن آنها در بخش مراقبت های بعد از بیهوشی یا PACU برای پیگیری طولانی مدت پس از عمل یافت نشده و از سوی دیگر هیچ ارتباطی نیز بین جنسیت و بستری شدن در آی سی یو، نیاز به ونتیلاتور یا مرگ قبل از ترخیص از بیمارستان در افراد زیر ۴۰ سال وجود نداشت. اما این مطالعات مشخص کرد در گروه سنی ۴۱ تا ۸۰ سال، احتمال بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه، نیاز به دریافت خدمات ویژه و مرگ قبل از ترخیص در مردان بیشتر از زنان همسن بوده است.

بر این اساس مردان ۴۱ تا ۶۰ ساله ۲۲ درصد بیشتر از زنان هم سن در آی سی یو بستری شده، ۳۷ درصد بیشتر به سیستم ونتیلاتور نیاز داشته و ۵۴ درصد بیشتر احتمال مرگ دارند. احتمال بستری شدن مردان پس از عمل جراحی در آی سی یو در سنین ۶۱ تا ۸۰ سال ۲۰ درصد بیشتر از زنان همسن بوده واین گروه از بیماران  ۳۱ درصد بیشتر به ونتیلاتور نیاز داشته و ۳۸ درصد بیشتر احتمال دارد که بمیرند.

هنوز مشخص نیست که چرا این خطرات برای مردان ۴۱ تا ۸۰ ساله بیشتر است، اما این احتمال وجود دارد که نرخ بالای مشکلات قلبی عروقی در مردان احتمالا عوارض جراحی را بیشتر می کند. به علاوه، نتایج ممکن است با گنجاندن موارد جراحاتی مانند صدمات ناشی از تصادفات رانندگی که اغلب تهدید کننده زندگی هستند و در مردان شایع ‌تر است، تغییر کند. در خاتمه گفتنی است بی میلی مردان برای مراجعه به پزشک نیز ممکن است در این رابطه نقش داشته باشد.

منبع: eurekalert

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha