سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 332949

صندوق بیمه روستاییان و عشایر در راستای تحقق تحت پوشش قرار دادن قشر کم درآمد در مناطق روستایی و کم برخوردار با تأمین اعتبار، شمار بیمه شدگان تحت پوشش خود را از یک میلیون و 388 نفر به دو میلیون و 750 هزار نفر افزایش داد.

بیمه علیه محرومیت

سلامت نیوز:صندوق بیمه روستاییان و عشایر در راستای تحقق تحت پوشش قرار دادن قشر کم درآمد در مناطق روستایی و کم برخوردار با تأمین اعتبار، شمار بیمه شدگان تحت پوشش خود را از یک میلیون و 388 نفر به دو میلیون و 750 هزار نفر  افزایش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مورد آغازاجرای این طرح می‌گوید: روز چهارشنبه 24آذرماه طرح فراگیر پوشش بیمه ای صندوق روستاییان و عشایر در راستای محرومیت زدایی و دغدغه دولت مردمی کلید خورد. در این طرح افرادی که در مناطق محروم و روستایی هستند و هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند تحت پوشش بیمه‌ای ما قرار گرفتند و با اضافه شدن یک میلیون و 250 هزار نفر دیگر در این طرح  30 الی 40 درصد از جامعه هدف ما شامل خدمات صندوق بیمه‌ای و عشایر خواهند شد.


تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با هدف محرومیت‌زدایی
برقراری در مورد خدمات این صندوق به جامعه هدف این گونه توضیح می‌‌دهد: خدمات ما شامل حقوق بازنشستگی، پرداخت مستمری و ازکارافتادگی است. صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در سال 83 با توجه به فرمایشات رهبری برای محرومیت‌زدایی تشکیل شد و با تحت پوشش قرار دادن افراد در شهرهای زیر بیست هزار نفر کار خود را آغاز کرد که البته این صندوق در طی این سال‌ها با مشکلات آیین‌نامه‌ای روبه‌رو بود که در 6 ماه نخست امسال اساسنامه این صندوق با رفع ایرادات مجدد تدوین شد.


زنان سرپرست خانوار 50 درصد بیمه شدگان فعال این صندوق
تحت پوشش قرار گرفتن این افراد به صورت اختیاری است و اجباری نیست و این باعث می‌شود خیلی از افراد در مناطق محروم از خدمات این صندوق بی خبر باشند. برقراری در این مورد می‌‌گوید: تحت پوشش قرار گرفتن در این صندوق اختیاری است و هدفگذاری ما این است که با بسیج کارگزاری‌هایمان در مناطق محروم، افراد را به پیوستن به این صندوق تشویق کنیم.

همچنین ما با تعامل با سازمان های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی و... توانستیم افراد مورد نیاز را شناسایی کنیم و در این طرح فراگیر تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار دهیم. در حال حاضر 50 درصد از بیمه شدگان فعال ما را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که این نشان دهنده آن است که در راستای تحقق اهداف خود گام‌های خوبی برداشتیم.


پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش بر اساس هشت سطح درآمدی
در حال حاضر یک‌سوم حق بیمه صندوق روستاییان و عشایر را افراد تحت پوشش و دو سوم آن را دولت می‌پردازد. بر اساس قانون احکام توسعه کشور، دولت مکلف است تمام بیمه شدگان صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان را که به سن 65 سالگی رسیده‌اند در صورت تقاضا و برخورداری از 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته کرده و با سنوات حق بیمه پرداختی، مستمری آنها را بپردازد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مورد میزان مستمری بیمه شدگان فعال می‌‌افزاید: بر اساس نظام تحقق عدالت اجتماعی کشور میزان 15 درصد حق بیمه‌ای در این صندوق را دولت و 5 درصد مابقی آن را افراد بر اساس میزان درآمد خود می‌پردازند. افراد تحت پوشش ما، به هشت سطح بر اساس میزان درآمد دسته‌بندی می‌‌شوند که به صورت کلی میانگین پرداختی از 900 هزار تومان تا یک میلیون تومان است. همچنین بیشترین خدمت گیرندگان ما در حال حاضر در استان آذربایجان غربی قرار دارند.


4 الی 8 میلیون نفر جامعه هدف این صندوق
عباس اورنگ، فعال حوزه کار در مورد این صندوق می‌‌گوید: این بیمه در آغاز توانست افراد متناسب با بودجه را که در آن زمان در اختیار داشت تحت پوشش قرار دهد اما طی چند سال گذشته روند جذب روستاییان و عشایر در این صندوق کاهش پیدا کرد. این بیمه پس از 17 سال نتوانسته بود جامعه هدف خود را که 4 الی 8 میلیون نفر در کشور هستند تحت پوشش قرار دهد. اما خوشبختانه با کلید خوردن اجرایی شدن طرح فراگیر بیمه تأمین اجتماعی در صندوق عشایر و روستایی امید است افراد بیشتری تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.


عدم آشنایی افراد با  صندوق بیمه اجتماعی
به گفته مدیرعامل صندوق بیمه‌ای روستاییان به علت ماهیت کار و شغل روستاییان وقفه یک ساله در پرداخت حق بیمه به طور استثنا
می تواند مورد قبول باشد اما تأخیر پرداخت یک سال به بالا مخالف اصول و قواعد بیمه‌ای است.
ح.د کارگر ساده است و 54 سال سن دارد.

او در ورامین زندگی می‌‌کند اما بیمه عشایر و روستاییان است. از او می‌پرسم چگونه با این بیمه آشنا شده است؟ می‌‌گوید: 12-10 سال پیش بود که حرف این بیمه در روستای ما که اطراف کرمان است، پیچید. من آن زمان در ورامین کارگری می‌‌کردم. یکی از همشهریانم تماس گرفت و گفت تو که بیمه نداری بیا و عضو شو.

خلاصه به آنجا رفتم و با اثبات اینکه زمین در محل دارم برگه‌ای از مرکز استان گرفتم و شورای روستا هم آن را مهر کرد و من هم عضو صندوق شدم. دو سالی پول ریختم اما چون سالیانه به مبلغ بیمه اضافه می‌شد و من هم آن زمان چهار بچه کوچک داشتم نتوانستم سه سالی پول واریز کنم. اما بعد سه سال دوباره شروع کردم. منتها حتماً باید 15 سال واریز کرده باشی تا مستمری شامل حالت شود.

الان 9 سال است که پول واریز می‌‌کنم. چند سال دیگر مانده تا به قانون بازنشستگی این صندوق برسم و مستمری دریافت کنم.حالا به گفته بیت‌الله برقراری با اجرای طرح فراگیر بیمه‌ای صندوق اجتماعی عشایر و روستاییان این صندوق به دومین صندوق حمایت بیمه‌ای در کشور با بیشترین افراد تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha