سلامت نیوز- امیر پروسنان: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور همچنان کمتر از ۵۰ درصد برآورد شده و این در حالی است که مبتلایان قطعی به ویروس جهش یافته اومیکرون در کشور به ۱۴ نفر رسیده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم و خطر اومیکرون زیاد است

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، اومیکرون به آرامی در حال چرخیدن و شناسایی است. اواخر روز شنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۰ بود که وزارت بهداشت اعلام کرد شش نفر دیگر که مبتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا هستند، شناسایی شده‌اند. با شناسایی پنج نفر در هرمزگان و یک نفر در بابل که به ویروس اومیکرون مبتلا هستند، تعداد افراد مبتلا به این سویه جهش یافته کرونا در کشور به ۱۴ نفر رسید.

این در شرایطی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نه تنها افزایشی نشده، بلکه با اندکی کاهش به نسبت هفته قبل، به ۴۷.۳۳ درصد رسیده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم و خطر اومیکرون زیاد است
میزان رعایت پروتکل بهداشتی تا پایان آذر ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای وزارت بهداشت

شناسایی افراد مبتلا به سویه اومیکرون در کشور، منجر به نگرانی‌های فراوانی شده و از طرفی، این حجم از بی‌خیالی جامعه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شرایط حقیقتا عجیب است.

به وضوح استفاده از ماسک در جامعه و رعایت فاصله گذاری فیزیکی کاهش پیدا کرده و با اتکا به تزریق دو دوز واکسن کرونا، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها برقرار است. هرچند نمی‌توان به جامعه بیش از این سخت گرفت و باید به سلامت روان خانواده‌ها نیز توجه کرد. در این میان نقش موثر رسانه‌ها و آموزش مداوم درباره اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، پر رنگ‌تر از همیشه است.

اومیکرون به سرعت پیش می‌رود

نکته قابل توجه درباره سویه جهش یافته ویروس کرونا با عنوان اومیکرون، میزان سرایت پذیری و سرعت بالای انتشار آن است. در شرایطی که کشورهای اروپایی یکی از پس دیگری به مرحله محدودیت‌ها برگشته و حتی مرزهای ورودی خود را محدودتر می‌کنند، بازگشایی‌ها در ایران هر روز بیشتر می‌شود.

حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در این رابطه گفت: سویه اومیکرون سه برابر ویروس دلتا سرایت پذیری بیشتری دارد. وقتی یک نفر مبتلا می‌شود می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد. این ویروس نسبت به سویه های قبل بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده است.

ما درباره رفتار این ویروس هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانیم و منتظر مطالعات بیشتر در مورد آن هستیم تا بر اساس آن بتوانیم تصمیم گیری کنیم. چون سویه اومیکرون قدرت سرایت پذیری بالایی دارد در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کشورهای اروپایی به نوع غالب ویروس درآمده و در آمریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه گسترش پیدا کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها تقریبا تمام کشورهای دنیا آلوده به این جهش شده‌اند و بنابراین ما باید در مورد این ویروس بیشتر بدانیم. فعلا بر اساس مطالعه‌های صورت گرفته در کشورهای اروپایی می‌دانیم که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و نیز افرادی که بالاتر از ۶۰ سال هستند مورد تهاجم این ویروس قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: خوشبختانه میزان بستری بر اثر ابتلا به اومیکرون نسبت به سویه دلتا ۴۰ تا ۵۰ درصد در بیمارستان ها کمتر بوده، ولی با توجه به سرایت پذیری زیاد این ویروس باید این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد و حتما مردم پروتکل‌های بهداشتی را به خصوص در کنسرت‌ها و رستوران‌ها رعایت کنند. استفاده از ماسک به طور قطع باعث کاهش سرایت پذیری ویروس می‌شود.

علائم اومیکرون با سویه‌های قبل فرقی ندارد

بر اساس آن‌چه تاکنون گزارش شده، علائم ابتلا به سویه جهش یافته کرونا یا اومیکرون، تفاوتی با سویه‌های قبلی ندارد، اما این سویه قدرت سرایت پذیری بالاتری به نسبت دلتا دارد. شدت علائم به صورت طیفی از بی علامتی تا علائم خفیف، شدید، بستری و مرگ خواهد بود و بر اساس گزارش‌ها در کشورهای مختلف، علائم اومیکرون از دلتا خفیف‌تر است.

با این حال، اگر تعداد موارد ابتلا بالا برود، به مرور تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها بیشتر شده و در نتیجه تخت‌های بیمارستانی اشغال خواهند شد. نتیجه آن چیزی جز دسترسی کمتر بیماران به تخت بیمارستانی و رسیدگی کمتر و افزایش مرگ نخواهد بود.

با افزایش قدرت سرایت ویروس اومیکرون، افراد در معرض خطر یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندان بالای ۶۰ سال، بیشتر مبتلا شده و بیماری در این افراد شدیدتر خواهد بود.

در همین زمینه، آژانس امنیت سلامت بریتانیا در یک تحلیل تخصصی اعلام کرد: افرادی که گرفتار اومیکرون می‌شوند بین حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر احتمال دارد که کارشان به بیمارستان بکشد.

این سازمان متولی سلامت عمومی در بریتانیا می‌گوید که این یافته اولیه دلگرم کننده است، اما همچنان می‌تواند باعث شود تعداد زیادی از بیماران در بیمارستان بستری شوند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تاثیر واکسن دوز سوم در جلوگیری از ابتلای افراد به اومیکرون، ۱۰ هفته پس از تزریق واکسن ایجاد خواهد شد. در این تحقیق از آمار و اطلاعاتی از آفریقای جنوبی، دانمارک، انگلستان و اسکاتلند استفاده شده که همه موارد حاکی از کمتر بودن شدت بیماری بوده است.

همچنین وزیر بهداشت بریتانیا گفته که برای تعیین گام‌های بعدی برای مقابله با شیوع اومیکرون، هنوز خیلی زود است.

البته روزنامه انگلیسی میرور روز یکشنبه ۵ دی (۲۶ دسامبر) گزارش داد که سویه اومیکرون کرونا ظاهرا می‌تواند باعث کاهش اشتها یا بی‌اشتهایی شود. این نشانه تازه توسط محققانی که روی این گونه جدید کرونا کار می‌کنند، کشف شده است.

سرپایی و بستری همچنان کاهشی

نکته قابل تامل در وضعیت کرونایی کشور این‌که همچنان تعداد موارد سرپایی و بستری و فوتی‌های کووید ۱۹ در حال نزولی شدن است. چند روزی می‌شود که به وضوح از خیز پنجم کرونا خارج شده‌ایم و اندکی از نگرانی‌ها کم شده، اما حضور اومیکرون می‌تواند منجر به ایجاد نگرانی‌های تازه شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم و خطر اومیکرون زیاد است
روند بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای وزارت بهداشت

وضعیت بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا نشان می‌دهد که در هفته آخر آذر ماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۳ هزار و ۳۰۵ بیمار کرونا در کشور شناسایی شده‌اند. این روند کاهشی تقریبا از هفته اول آبان ماه امسال آغاز شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است. ولی نگرانی بزرگ این است که آیا با حضور اومیکرون، می‌توان به این روند کاهشی دل‌خوش باشیم یا باید در هفته‌های آینده انتظار یک صعود وحشتناک را بکشیم.

علی رضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در این زمینه گفت: اگر اجازه دهیم اومیکرون آزادانه بچرخد ۵.۲ برابر دلتا می‌تواند سریع‌تر یک پیک را به وجود آورد. با توجه به اینکه اومیکرون و دلتا به طور همزمان گردش می‌کنند، خطر نوترکیبی آن با دلتا هم وجود دارد که شاید منجر به واریانتی بسیار خطرناک‌تر شود. در شرایط فعلی تزریق دوز بوستر واکسن کرونا از نان شب هم واجب‌تر است.

وی ادامه داد: هشدار می‌دهم که ایمنی مطلوبی که در حال حاضر از کووید ۱۹ تصور می‌کنیم، فقط به دلیل واکسیناسیون هم نیست، بلکه به دلیل گردش بسیار بالای ویروس به قیمت از دست رفتن جان‌های بسیار و آلوده‌کردن بسیاری از افراد ایجاد شده است. جان مردم باید برایمان ارزش داشته باشد، باید محدودیت‌ها بازگردد و اجازه ندهیم که اومیکرون بچرخد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم و خطر اومیکرون زیاد است
روند بستری و فوت کرونایی در هفته آخر آذر ماه ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای وزارت بهداشت

روند فوتی‌های کرونا در هفته آخر آذر ماه ۱۴۰۰ حتی از میزان فوتی‌ها در هفته آخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ نیز کمتر شده است. هرچند نمی‌توان به این موضوع دل‌خوش مانده و باید به فکر افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن به واکسن نزده‌ها باشیم. بر اساس تجربه این دو سال، هرچه میزان بیماران سرپایی کمتر شود، بیماران بستری و سپس فوتی‌های کرونایی کاهش خواهند داشت. بنابراین باید با استفاده از روش‌ها و محدودیت‌ها و تشویق‌های مختلف، از میزان بیماران سرپایی کم کرد.

فرمول رنگ بندی کرونایی تغییر می‌کند

یکی از موضوع‌های قابل توجه در تمام این دوران مبارزه با کرونا، ساختار رنگ بندی کرونایی و محدودیت‌ها بر اساس شاخص‌های بستری بود. موضوعی که در واقع منجر به این می‌شد که محدودیت‌ها در زمانی رخ بدهد که دیگر کار از کار گذشته و تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند.

به هر حال با شناسایی ویروس اومیکرون در کشور، این روش اندکی اصلاح می‌شود و قرار شده که شناسایی حتی یک مورد مبتلا به سویه اومیکرون در یک شهر، منجر به نارنجی شدن وضعیت آن منطقه شود.

بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک، رنگ‌ بندی عادی بر اساس روند بستری بیماران بوده است، اما در رنگ‌بندی فوق‌العاده امیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به امیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد، زیرا این نوع از کرونا با سرعت انفجاری سرایت می‌کند و اگر به موقع جلوی انتشار آن گرفته نشود به موج ششم سراسری تبدیل خواهد شد.

دوز سوم واکسن را بزنید

پزشکان و متخصصان در بازه زمانی حاضر به شدت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا توصیه و تاکید می‌کنند. آنها معتقدند که در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید دوز سوم واکسن کرونا در اسرع وقت تزریق شود تا بتوان سطح آنتی بادی بدن را بالا برده و در برابر سویه اومیکرون ایستادگی کرد.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه بیان کرد: اومیکرون انتشار بسیار وسیعی داشته و به صورت تصاعدی می‌تواند افراد را مبتلا کند. دوز سوم واکسن کرونا تا حدود ۸۰ درصد از اومیکرون جلوگیری می‌کند. یک تا دو هفته طلایی داریم، معمولا پس از سه هفته از شروع ابتلای اولیه سویه جدید وضعیت انفجاری خود را نشان می‌دهد و به همین منظور و در فرصتی که داریم تزریق دوز سوم واکسن باید به سرعت انجام شود.

تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کشور، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افراد با گذشت ۳ ماه از تزریق دوز دوم می‌توانند برای تزریق دوز سوم واکسن خود مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha