دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 333960

سلامت نیوز:نیمی از مردم اعتقادی به استفاده از ماسک برای جلوگیری از کرونا ندارند. برخی از این افراد همان‌هایی هستند که همچنان در برابر واکسیناسیون کرونا مقاومت کرده و حتی دیگران را هم تشویق به این کار می‌کنند. این وضعیت موجب می‌شود تا بقیه مردم هم خطر وجود امیکرون را جدی نگیرند که می‌تواند روزهای پایانی سال را برای کادر درمانی و مردم کشور تلخ و دردناک کند.

واکسیناسیون برای همه ضروری است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، روز گذشته جلسه کمیته علمی کرونا برگزار شد و مسوولان و حاضران این نشست اطلاعات متعددی درباره وضعیت کرونای امیکرون در کشور را منتشر کردند. دبیر ستاد علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در دو، سه هفته آینده امیکرون به پیک خود برسد، گفت: باید بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد. حمیدرضا جماعتی با بیان اینکه حدود ۵۰۰نفر مبتلا به امیکرون تاکنون شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۲۷درصد تست‌های انجام‌شده مربوط به ابتلا به امیکرون بوده است‌.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین تصمیمات این جلسه نیز پرداخت و اظهار داشت: بر تزریق دوز سوم کرونا تاکید شد؛ ضمن اینکه اکنون ۹میلیون نفر در ایران دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند. وی تاکید کرد: در جلسه اخیر بر انجام واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸سال تاکید شد؛ چراکه امیکرون در جوانان بیشتر است و واکسیناسیون این سنین مهم است.

دبیر ستاد علمی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بحث لزوم واکسیناسیون افراد پنج تا۱۱سال مطرح شد، افزود: در تمام دنیا واکسیناسیون این سنین انجام شده و کارایی آن مشخص و عوارض کمی داشته است. حمیدرضا جماعتی با بیان اینکه حدود ۱۰درصد افراد جامعه پنج تا ۱۱سال هستند، ابراز داشت: بحث بازگشایی مدارس مطرح شد واکسیناسیون خردسالان مهم است. جماعتی یادآور شد: اگر مدارس بازگشایی شوند اما واکسیناسیون کودکان انجام نشود می‌تواند بحث جدی به وجود آورد. وی با بیان اینکه ۳۰درصد اطفال در دنیا در وضعیت امیکرون و مبتلایان به آن گرفتار شدند، گفت: اگر مدارس بازگشایی شوند و این سنین واکسن نزنند می‌تواند در کل کشور بحران به وجود آورد.
 
خطر امیکرون بیخ گوش‌مان است
عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا هم دیروز پس از پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا با هشدار نسبت‌به روند افزایشی سویه امیکرون کرونا در کشور و اهمیت تزریق دوز سوم واکسن، گفت: لازم است فاصله بین دوز دوم و سوم واکسن را کاهش دهیم و به یک‌ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند؛ زیرا شاید فرصتی تا موج امیکرون نداشته باشیم. دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه به خبرنگاران گفت: واقعیت این است که خطر امیکرون بیخ گوش ماست. در کشورهای اروپایی، آمریکایی، کشورهای اطراف ما مانند بحرین، کویت و..‌. که گزارش شده تعداد موارد بالای ۹۰درصد نسبت‌به چند مدت قبل افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد افزایش امیکرون به ما نزدیک است. 


وی گفت: برای اینکه کمتر دچار مشکل شویم، سه نکته عمده وجود دارد؛ اول تاکید مجدد بر رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و... که می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند. دوم تزریق دوز سوم واکسن است، اکنون بین افرادی که دو دوز یا یک دوز تزریق کردند با کسانی‌که دوز سوم را تزریق کردند، فاصله زیادی داریم. به‌طوری‌که ۱۰میلیون نفر دوز سوم را تزریق کردند و ۴۰ تا ۵۰میلیون دوز عقبیم. امروز در کمیته علمی بحث شد که اگر امکان‌پذیر باشد، ما فاصله بین دوز دوم و سوم را کاهش دهیم و به یک‌ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند.
 
مهلکه ماسک‌نزن‌ها
معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان نیز به‌تازگی آمار جدیدی درباره وضعیت شیوع و ابتلای کرونا در کشور را منتشر کرده است. براساس اطلاعاتی که منتشر شده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کمتر از ۵۰درصد است و در چنین شرایطی، طبق آخرین آمارها، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور ۴۹.۱۷درصد است. این نشان می‌دهد که نیمی از جمعیت کشور در اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند. همچنین درصد میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۲۴آذر تا ۱۵دی‌ماه ۵۲.۴۳درصد بوده است که در این شاخص بیشترین میزان رعایت مربوط به دانشگاه‌ها با ۹۷.۲۱درصد و کمترین رعایت مربوط‌به نانوایی‌ها با ۴۷.۹۵درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴آذر تا پانزدهم دی‌ماه ۴۷.۳۷درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به دانشگاه‌ها با ۹۲.۵۶درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به مراکز ورزشی با ۴۰.۲۱درصد بوده است.از سوی دیگر، میانگین درصد رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور در فاز اول مدیریت هوشمند کرونا، از هشتم تا پانزدهم دی‌ماه ۸۲.۶۸درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی در استادیوم‌ها ۹۷.۰۶درصد و کمترین میزان رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی در هتل‌ها و مراکز اقامتی با ۷۵.۶۲درصد بوده است. براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، براساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ هشتم تا پانزدهم دی‌ماه از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۲۱۶۲۲۸ مورد بازرسی انجام شده است.

 واکسن به اندازه کافی است
 رییس انستیتوپاستور ایران هم یکی از اعضای جلسه ستاد علمی کرونا بود که دیروز پس از پایان جلسه توضیحاتی را به خبرنگاران ارائه کرد. علیرضا بیگلری با تاکید بر خطر امیکرون و ضرورت سرعت گرفتن واکسیناسیون دوز سوم واکسن کرونا در کشور، گفت: توصیه کمیته علمی به هموطنان این است که در اولین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن دوز سوم را تزریق کنند. 


وی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، گفت: اولین نکته مهم این است که‌ اکنون یک اصل پذیرفته‌شده در کشورها این است که بعد از تزریق دو دوز واکسن علیه کرونا، دوز سوم حتما تکمیل‌کننده است و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد و اگر هم ابتلایی اتفاق افتاد، مسلما عوارض بیماری بسیار کمتر خواهد بود. وی درباره چرایی افزایش ابتلا در کشورهایی که واکسن زدند، گفت: کشورهایی که دو دوز واکسن را تزریق کردند، دوز سوم را با تاخیر تزریق کردند اما ما این شانس را داریم که فاصله‌مان با دوز دوم بسیار کم است و اگر به‌موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برای‌مان وجود دارد.


رییس انستیتوپاستور ایران درباره واکسن‌های کودکان، گفت: در کشور ما تزریق واکسن کودکان برای سنین ۱۲ تا ۱۸سال، انجام شده و در حال انجام است اما برای افراد زیر ۱۲سال یعنی پنج تا ۱۱سال هم واکسن پاستوکووک تولید انستیتوپاستور ایران مجوز مصرف را دارد و اصولا این واکسن می‌تواند با تاییدی که از سازمان غذا و دارو دارد، در سن دو تا ۱۸سال هم علاوه‌بر بالغان مصرف شود؛ البته تفاوتش این است که فعلا در بزرگسالان در سه دوز تزریق می‌شود اما در کودکان به دو دوز اکتفا می‌شود. اگر مطالعات آتی نشان دهد که کودکان هم به دوز سوم نیاز دارند، دوز سوم هم برای کودکان تزریق می‌شود. درعین‌حال واکسن سینوفارم هم مجوز مصرف در کودکان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha