سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

سلامت نیوز: روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورد: موضـوع امنیت غذایی در کشور، یک امر مهم و به سلامت عمومی جامعه بازمی‌گردد. نخستین عامل مرگ زودرس ۳۰ تا ۷۰ ساله‌ها در ایران، فشار خون، سیگار یا مشکلات قلبی عروقی است.

خطر‎افزایش قربانیانِ زیر خط فقــر

به گزارش سلامت نیوز، در ادامه گزارش ۲۱ دی روزنامه آرمان ملی می‌خوانیم:‎ نخستین عامل مرگ زودرس ۳۰ تا ۷۰ ساله‌ها در ایران، فشار خون، سیگار یا مشکلات قلبی عروقی است، اما کارشناسان موضوع دیگری را نخستین عامل مرگ یاد شده می‌ دانند و آن چیزی نیست جز «تغذیه نامناسب»  کارشناسان در این خصوص سنین ۳۰ تا ۷۰ سال را عنوان می کنند و تغذیه مقام نخست گرفتن جان هموطنان این رده سنی را به خود اختصاص داده است. تغذیه مناسب، خود موضوعی بس پیچیده است که عوامل مختلفی از جمله سطح سواد، مسایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی بر آن تاثیرگذار است. ضمن اینکه نوع ماده غذایی که به دست مردم می‌رسد و میزان آلودگی‌موارد دیگری از تاثیرگذاری را شامل می شوند. وقتی طبق آمار رسمی اعلامی وزارت رفاه ۱۳میلیون نفر و بر اساس آمار واقع‌بینانه بیش از ۳۰ میلیون نفر، زیر خط فقر باشند، نباید انتظار داشت که امنیت غذایی امتیاز خوبی داشته باشد. چرا که فقر بر دسترسی تاثیر دارد و این فقط نمونه ای از دشواری کار در زمینه بهبود امنیت غذایی است.

  ‎چالش امنیت غذایی 

‎بنا به اعلام مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:«۱۰ عامل از ۱۹ عامل مرگ در بیماری‌های غیرواگیر مربوط به تغذیه است.» آن‌طور که زهرا عبداللهی گفته است: «بیماری‌های غیرواگیر علت ۶۰ درصد مرگ‌ها در جهان و ۷۶ درصد مرگ ها در ایران است. این وضعیت در تمام کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پایین از جمله در ایران که درآمد متوسط دارد، یک روند افزایشی دارد.»

وی با اشاره به اینکه الگوی غذایی نامناسب اولین ریسک فاکتور و اولین دلیل مرگ‌هاست، ادامه داد: «در یک مطالعه که در ۱۹۵ کشور توسط ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان انجام شد، رژیم غذایی نامناسب با ۱۱ میلیون قربانی اولین عامل خطر مرگ در جهان شناخته شده و یک پنجم مرگ‌ها را در جهان داراست. بار اقتصادی ناشی از بیماری‌های غیرواگیر سالانه معادل ۴۴۶ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۳ درصد تولید ناخالص ملی (GDP) و هزینه غیرمستقیم این بیماری‌ها معادل ۲۳۸.۲ هزار میلیارد تومان در کشور خواهد بود. آخرین مطالعه سال ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت فعال کشور دارای کلسترول بالا، ۴۰ درصد آقایان و ۳۶ درصد خانم ها دارای اضافه وزن و ۵۱ درصد جمعیت تحرک بدنی کافی ندارند.» 

  ‎راهکار چیست؟‌ 

‎وی با بیان اینکه ایرانیان ۹.۷ گرم در روز یعنی دو برابر مقدار توصیه شده که مصرف روزانه ۵ گرم نمک است، بیشتر نمک مصرف می کنند، بیان داشت: با افزایش مصرف سبزی و میوه، کاهش مصرف روغن، کاهش اسید چرب اشباع و افزایش تحرک بدنی و کنترل وزن شاهد کاهش ۲۷ درصدی غیبت در کار، کاهش ۲۶ درصدی هزینه‌های مراقبتی و کاهش ۳۲ درصدی هزینه های ناتوانی و معلولیت ناشی از بیماری‌ها خواهیم بود. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تشکیل کمیته راهبردی بهبود تغذیه کارکنان متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، ابلاغ بسته اجرایی تغذیه کارکنان، تدوین برنامه عملیاتی بهبود تغذیه کارکنان در هر دستگاه اجرایی، برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در زمینه تغذیه سالم، اجرای دستورالعمل تغذیه در غذاخوری‌ها، پایش و نظارت بر کیفیت تغذیه در غذاخوری ها و پایش اجرای برنامه از طریق دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی (ساغ) را خواستار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha