سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 334443

سلامت نیوز:لباس محیط‌بانان کشور به دوربین مجهز می‌شود. در 40 سال گذشته، ۱۴۵ محیط‌بان در زمان انجام وظایفشان جان ‌باخته‌اند که ۳۰درصد از آنان در درگیری‌ با شکارچیان شهید شده‌اند.یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست در نظر دارد برای البسه محیط‌بانان حین انجام وظیفه به‌صورت فراگیر دوربین خریداری کند.

 تجهیز محیط‌بانان به دوربین روی لباس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، به‌گفته جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، از آنجا که محیط‌بانان در محیط شهری نیستند و کسی در محل حضور ندارد یا فقط خودشان و همکارشان در محل حضور دارند، کسی نیست که در مورد آن واقعه شهادت بدهد؛ به همین‌خاطر گاهی فقط خودشان و طرف مقابل از وضعیت اطلاع دارند؛ از این‌رو درنظر داریم دوربینی برای البسه محیط‌بانان به‌صورت فراگیر حین انجام وظیفه خریداری و نصب کنیم.

محبت‌خانی گفت: با نصب چنین دوربینی هم عملکرد محیط‌بان و هم عملکرد طرف مقابل موجود و مستند می‌شود که درصورت اتفاق افتادن برخی موارد، می‌توانیم در محکمه قضایی آن را به‌صورت ادله قوی ارائه دهیم. این موارد در دستور کار بوده و بخشی از آن نیز دنبال شده است. سال گذشته به‌صورت جزئی تعدادی دوربین روی البسه خریداری کرده‌ایم، اما تعداد آن به‌دلیل مشکلات مالی که وجود داشت، کم بود و نتوانستیم برای همه محیط‌بانان آن را خریداری کنیم.

با خریداری و نصب این دوربین‌ها و پیگیری کلاس‌های آموزش نحوه به‌کارگیری سلاح، امیدواریم اشتباه‌های محیط‌بانان در تیراندازی را به حداقل و حتی صفر برسانیم. محبت‌خانی در ارتباط با محیط‌بانی که اخیرا به قصاص محکوم شده است، گفت: برای این محیط‌بان وکیل گرفته شده که پرونده را پیگیری کرد و مجددا 2وکیل دیگر به‌کار گرفته شدند، اما دفاعیاتی که ما داشتیم به‌نظر قاضی محترم پرونده در دادگاه بدوی قابل دفاع نبود و محیط‌بان برابر قانون از سلاح استفاده نکرده است و براساس ادله طرف مقابل رأی به نفع آنها صادر شده است. در دیوان‌عالی کشور نیز رأی اولیه تأیید شد. درحال حاضر 2راهکار وجود دارد که یکی رایزنی از سوی ریاست سازمان با ریاست محترم قوه قضاییه است. اما بیشترین انرژی ما صرف این می‌شود که بتوانیم از ظرفیت خیرین و ریش‌سفیدان محلی استفاده کنیم تا رضایت خانواده متوفی را بگیریم.


موضوع حمایت از محیط‌بانان طی سال‌های اخیر مطرح شده است. سال گذشته لایحه این موضوع در مجلس به تصویب رسید و به‌صورت قانون درآمد. درحال حاضر محیط‌بانان براساس این قانون و دیگر قوانین موجود می‌توانند از سلاحشان استفاده کنند. در عین حال مشکلی که وجود دارد این است که استفاده از سلاح می‌تواند موجب محکومیت محیط‌بانان شود. در شرایطی که محیط‌بان از اسلحه‌اش استفاده کند، اما قانون را دقیق رعایت نکند، دستگاه قضا ورود پیدا می‌کند و اگر کسی آسیب ببیند، پرونده شاکی خواهد داشت و درصورت اینکه مشخص شود از قوانین به‌کارگیری سلاح تخطی کرده است، برابر قانون مجازات می‌شود.

محبت‌خانی گفت: سازمان برای اینکه چنین مواردی کمتر رخ بدهد، آموزش را در دستور کار قرار داد. بسیاری از محیط‌بانان ما قانون به‌کارگیری سلاح را به‌صورت فراگیر یاد نگرفته بودند. به عده‌ای از آنها آموزش دادیم. از آنجا که هم‌اکنون برگزاری کلاس‌های آموزشکده محیط‌بانی به‌دلیل کرونا با چالش روبه‌رو شده است، در بستر فضای مجازی آموزش را دنبال و محیط‌بانان را به‌صورت مرتب درخصوص نحوه به‌کارگیری از سلاح آگاه می‌کنیم تا در شرایط خاصی که تصمیم‌گیری دشوار می‌شود، بتوانند سلاح را درست مدیریت کنند. در عین حال استفاده از دوربین می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات این بخش باشد.

جنگل‌بانان چه می‌شوند؟
در پی انتشار خبر تجهیز محیط‌بانان به دوربین، در بخش جنگلبانی نیز موضوع را از فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها جویا شدیم. آمارها حکایت از فعالیت ۳هزار نیروی جنگلبان در عرصه‌های طبیعی دارد و این درحالی است که عرصه‌های طبیعی در کشور ما ۱۳۶میلیون هکتار وسعت دارد. در 30سال اخیر 15شهید جنگلبانی داشته‌ایم که باید حمایت‌ها از این شغل افزایش یابد. سرهنگ رضا اکبری در این‌باره به همشهری می‌گوید: در قوانین برای حمایت از جنگلبانان از این واژه بارها استفاده شده، ولی برای استفاده از مزایای آن باید پستی به‌عنوان جنگلبان تعریف می‌شد. در سال‌های اخیر البته امکانات بسیاری ازجمله مکان‌نمای خودرویی، لباس‌های کامل برای ماموریت‌ها و بیسیم‌های دیتا به جنگلبانان داده شد تا امکانات آنان در ماموریت‌ها تکمیل باشد.


اکبری تصریح کرد: از طرفی برای توسعه فرهنگ این شغل، در هر شهر یک بوستان، میدان یا معبر به نام جنگلبان ایجاد کردیم و تا امروز تعداد این موارد در کشور به 105مورد رسیده است. سال84 که یگان حفاظت ایجاد شد، پستی برای حفاظت نبود و افراد مختلف کار حفاظت را داشتند که حمایت قانونی از آنها را نمی‌شد اثبات کرد، اما از سال99 تا امروز در بخش توسعه سازمانی، ‌1380پست سازمانی به اسم جنگلبان ایجاد شده و در هر استان این تغییر انجام می‌شود تا هم خلأ پست‌های یگان حفاظت حذف شده و هم حمایت‌های قانونی فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha