چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 334837

سلامت نیوز:روانشناس گفت: بیشتر والدین از اضطراب اجتماعی فرزندان مطلع نیستند و به کودک اصرار می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی انجام دهند اما این امر باعث می‌شود کودک بیشتر مضطرب شود و بسیاری جاها حضور پیدا نکند.

اضطراب اجتماعی کودکان را چطور درمان کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرحناز کیان ارثی، روانشناس در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: یک سری مشکلات در دوران کودکی و نوجوانی رایج‌تر از موارد دیگر هستند که والدین باید از آن مطلع شوند. برای مثال والدین به دلیل درس نخواندن و بازیگوش بودن فرزندانشان به آنها برچسب می‌زنند اما باید بدانند علل این رفتار چیست.

وی ادامه داد:یکی از مواردی که والدین باید در دوران کرونا با آن آشنا باشند بحث افسرده‌ خویی است که به دلیل قرنطینه ما شاهد افت علاقه و انگیزه هستیم. 

این روانشناس افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان برای برقراری ارتباط اجتماعی خود در این دوران به فضای مجازی روی آوردند. یکی از بحث‌هایی که والدین باید به آن توجه داشته باشند؛ به خصوص اگر در خانواده سابقه افسردگی داشته باشند، همین افسرده‌ خویی است.

کیان ارثی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که برای کودکان و نوجوانان وجود دارد اضطراب اجتماعی است.بیشتر والدین از این مشکل مطلع نیستند و به کودک اصرار می‌کنند تا رفتارهای اجتماعی انجام دهند اما این امر باعث می‌شود کودک بیشتر مضطرب شود و بسیاری جاها حضور پیدا نکند. 

وی ادامه داد: در بحث تربیت فرزندها ما ابتدا باید آگاه باشیم. متاسفانه بسیاری از والدین فکر می‌کنند با خواندن چند کتاب تربیت کودک می‌توانند برای این امر آماده باشند. افراد باید بدانند مضطرب بودن و خجالتی بودن متفاوت است.

این روانشناس متذکر شد:کودکان خجالتی تنها نیاز دارند تا مدتی را در فضای مورد نظر بگذرانند تا آماده ارتباط گرفتند شوند، اما کودکانی که اضطراب اجتماعی دارند در هر موقعیت اجتماعی دچار اضطراب شدید می‌شوند که همین مسئله می‌شود در آینده دچار افسرده‌ خویی شوند.

کیان ارثی گفت:گروه بعدی مشکلات کودکان و نوجوانان بیش فعالی است که به معنی نقص توجه است و در سه نوع قرار دارد. باید بدانیم که برای تشخیص افراد بیش فعال باید حتما به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و نمی‌توان به آنها بی دلیل برچسب زد. گروه اول افراد هایپر اکتیو هستند که بیش‌تر دیده می‌شوند. این افراد کسانی هستند که خیلی تحرک دارند و سر و صدای زیادی دارند.

وی بیان کرد: گروه دومی که کمتر می‌شناسیم افرادی هستند که شیطنیت و تحرک ندارند اما تمرکز ندارند؛چراکه ساعت‌های بسیاری را در فکر و خیال می‌گذرانند. این اشخاص با بی‌برنامگی مواجه می‌شوند، می‌توانند برنامه بریزند اما قدرت اجرای آن‌ را ندارند.

این روانشناس متذکر شد: این دسته از کودکان و نوجوانان بسیار حواس‌پرت هستند و متوجه محیط اطرافشان نیستند. این مسئله می‌تواند تا بزرگ‌سالی افراد ادامه داشته باشد اما خوشبختانه قابل درمان است.

کیان ارثی تصریح کرد: نوع سوم مشکلات بیش‌فعالی ترکیبی از دو نوع دیگر است که برای درمان آن‌، افراد باید تحت نظارت متخصص روانپزشک و روانشناس باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha