سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن روان شناسی اجتماعی ایران  می‌گوید: عموم مردم به تنهایی نمی‌توانند متوجه اختلال جنسی کسی بشوند مگر اینکه خود او به این موضوع اشاره کند. اما در موارد استثنایی برخی نشانه ها وجود دارد که می تواند به معنای هشدار عمل کند تا برای تایید و پیگیری آن به مشاور جنسی مراجعه شود.

آیا پیش از ازدواج می‌توان به وجود اختلال جنسی در فرد مقابل پی برد؟

یکی از ابعاد روابط عاطفی و زندگی زناشویی وجود رابطه جنسی است رابطه‌ای که بی‌تردید سلامت آن به دور از نگاه و توقع غیرواقعی به توانایی‌های جنسی و ظاهر طرف مقابل و همچنین وجود سلامت روان در طرفین می‌تواند زمینه‌سازی برای استحکام روابط خوب زوجین و استحکام بنیان خانواده باشد.

به گزارش سلامت نیوز سلامت روابط جنسی آنچنان مهم است که گاهی عدم رضایت زوجین یا یکی از آنها می‌تواند زمینه‌ساز طلاق‌های عاطفی و حتی متارکه قانونی و رسمی شود.

در واقع داشتن رابطه جنسی سالم و خوب به  توجه و اهمیت هر دو طرف رابطه نیاز داشته و  هر شخص باید تلاش لازم را انجام دهد تا بتوند زمینه رضایت طرف مقابل و حتی خودش را فراهم کند بنابراین داشتن این رابطه تنها با تلاش یک نفر ممکن نیست. با اینکه داشتن رابطه جنسی خوب و سالم خواست تمامی زوج‌هاست اما  برخی کارشناسان معتقدند که طلاعات پایه در این زمینه در جامعه ایران بسیار اندک است.

ویژگی‌های یک رابطه جنسی سالم

دکتر مجتبی دلیر عضو هیات مدیره انجمن روان شناسی اجتماعی ایران درباره ویژگی‌های روابط جنسی سالم به سلامت‌نیوز می‌گوید: بیان اینکه دامنۀ رابطه جنسی سالم گسترده است،. مهم‌ترین رفتارهایی که می‌تواند میزان سلامت رابطه جنسی را افزایش دهند عبارتند از: رعایت بهداشت جسمانی، محدود بودن رابطه جنسی به ارتباط به همسر،  صداقت و صراحت در مورد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های جسمی جنسی.

وی با بیان اینکه  داشتن دانش کافی درباره امور جنسی نیز در وجود رابطه جنسی سالم اهمیت به‌سزایی دارد، اضافه می‌کند: اعتماد به نفس جنسی، تصویر بدنی مثبت از خود، میل جنسی و رضایت جنسی، در کنار نظام ارزشی کارآمد برای تصمیم گیری‌های جنسی از دیگر مولفه‌های فردی برای برقراری یک رابطه جنسی سالم و پایدار هستند.

این روانشناس خاطرنشان می‌کند: شناخت رفتارهای ناسالم جنسی که رابطه جنسی سالم زوج را تهدید می‌کنند نیز بسیار حائیز اهمیت است. رفتار جنسی وسواس‌گونه یکی از این موارد است مثلا  فرد  بیش از حد پاکی نجاست را رعایت کرده یا اینکه نظم و ترتیب بیش از اندازه اهمیت می‌دهد تا جاییکه این رفتار او مانع رابطه جنسی می‌شود. رفتار جنسی انحصاری  یکی دیگر از این نوع رفتارهاست یعنی فرد در روابط جنسی خود به نوع خاصی از رفتار ناسالم جنسی یا اندام معینی محدود شده باشد. همچنین رفتار جنسی مخرب  هم می‌تواند تهدیدکننده روابط جنسی زوجین باشد رفتار مخرب جنسی باعث وارد آمدن آسیب جسمی، روانی یا اجتماعی به همسر شده و معمولا همراه با اضطراب و احساس گناه است.

شایع‌ترین اختلالات جنسی در روابط زوجین

وی درباره بیشترین مشکلات و اختلالاتی که زوجین در ارتباط جنسی ممکن است با آنها مواجه شوند، عنوان می‌کند: اختلالات کنشی جنسی که مطابق با چهار مرحله پاسخ جنسی هستند در بین شایع‌ترین مشکلات جنسی زوجین قرار می‌گیرند. از میل جنسی کم‌کار در خانم‌ها تا ناتوانی جنسی در آقایان و از آنارگاسمیا یعنی عدم ارضای جنسی خانم  تا انزال زودرس در آقایان از جمله این موارد هستند.

دلیر در اینباره توضیح می‌دهد: یک علت عمده شیوع این اختلالات یادگیری‌های غلط و القائات ناشی از اطلاعات نادرستی است که معمولا در تبلیغات با هدف فروش کالا یا خدمات جنسی یا در  فیلم‌های غیراخلاقی مشاهده می‌شود. خوشبختانه درمان‌های موجود اثربخشی بالایی در بهبود این نوع اختلالات دارند. و در صورتی که افراد مبتلا به موقع به درمانگران معتبر مراجعه کنند نتیجه خوبی خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه رابطه جنسی بسیار حساس و شکننده است و هر مشکلی در هر بخشی از زندگی و در وجود هر یک از زوجین به سرعت خودش را در رابطه جنسی نشان می‌دهد، می‌گوید: در چنین شرایطی اتاق خواب تبدیل به میدان نبرد شده یا تعطیل می‌شود. مشکلات جسمانی ناشی از بالا رفتن سن، چاقی، بیماری جسمی، مصرف سیگار، الکل و هر نوع مواد اعتیادآور، استرس‌های شغلی و استرس‌های ناشی از وقایع مختلف زندگی، عدم مهارت در برقراری ارتباط موثر و دافعه‌های روانی و رفتاری به علاوه رنجش و خشم، عدم توجه به نیازها و خواسته‌های  همسر، عدم رعایت بهداشت فردی و حتی مسائل ظاهرا ساده‌ای مثل بوی بد دهان و ... از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث بروز مشکل در روابط جنسی زوجین شود.

این روانشناس با تاکید براینکه یک راهنمای کلی برای پیشگیری از بروز مشکلات جنسی این است که بدانیم ارتباط کلی سالم و رابطه جنسی سالم بر هم اثر می‌گذارند، اظهار می‌کند: تلاش برای حفظ و ارتقاء ارتباط میان زوجین هرکدام منجربه تداوم و توسعه مطلوب دیگری می‌شود. به زبان ساده، وقتی فرد در خارج از اتاق خواب ارتباط خوبی با همسرش دارد انتظار داریم ارتباطش در اتاق خواب هم خوب باشد.

آیا پیش از ازدواج می‌توان به وجود اختلال جنسی در فرد مقابل پی برد؟

عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی اجتماعی ایران با اشاره به تاکید بی‌رحمانه جامعه به انتخاب فرد بدون نقص، خاطرنشان می‌کند:  اکثر افراد جامعه پیش از ازدواج مشکل جدی جنسی ندارند. ورود به رابطه و عدم آموزش صحیح و نیز عدم مراجعه به هنگام به مشاور و درمانگر جنسی به دلایل مختلف از جمله فقدان آموزش‌های لازم و دلایل فرهنگی چون شرم و حیای بی‌جاست که منجر به مشکلات جنسی پس از ازدواج می‌شود.

وی می‌گوید:  عموم مردم به تنهایی نمی‌توانند متوجه اختلال جنسی کسی بشوند مگر اینکه خود او به این موضوع اشاره کند. اما در موارد استثنایی برخی نشانه ها وجود دارد که می تواند به معنای هشدار عمل کند تا برای تایید و پیگیری آن به مشاور جنسی مراجعه شود. این موارد عبارتند از: ظاهر و نوع پوشش بسیار متفاوت از هنجار جامعه، یا کلام و گفتار خاص فرد، برای مثال دفاع مکرر از نوع خاصی از گرایش جنسی، یا رفتارهای غیرکلامی خاص مثل رفتارهایی که منتسب به دسته خاصی از افراد دارای مشکل جنسی است، یا رفتار کردن مطابق الگوی رفتار جنس مکمل. البته این موارد شامل نوجوانان در سنین بلوغ نمی‌شود.

 دلیر اضافه می‌کند: ورزشکاران حرفه‌ای، افراد مشهور مثل بازیگران سینما، نخبگان و افراد سرآمد، آرایشگر زنان، ماماها، افراد مبتلا به هر نوعی از اعتیاد، افراد مبتلا به انواع اختلال‌های شخصیت، سالمندان، مذهبی نماها، افراد تندخو و پرخاشگران، افراد افسرده و به طور کلی مبتلایان به اختلالات روانی و افرادی که به بیماری‌های جسمی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و ... مبتلا هستند نیز ممکن است به اختلالات جنسی مبتلا باشند.

وی تاکید می‌کند: همه این موارد  فقط در حد ظن و گمان بوده و تشخیص قطعی ابتلا به اختلال جنسی نیازمند مراجعه به متخصص امور جنسی است.

ارتباط میان  تولد فرزند و کاهش میل جنسی میان زوجین

وی همچنین درباره ارتباط میان تولد فرزند و کاهش تمایل جنسی میان زوجین می‌گوید:  زوج های جوان باید در این زمینه  آماده شده و آموزش دیده باشند. هر تغییری در زندگی استرس‌آور است و استرس به ویژه نیاز به تدبیر پیش از وقوع دارد.  ورود یک عضو جدید به خانواده ارتباط کلی اعضا را به طور کمی و کیفی پیچیده‌تر می‌کند. برای مثال ممکن است نیاز طبیعی توجه به نوزاد دستخوش توسعه غیرطبیعی شده و همسر به‌طور کامل از کانون توجه خارج شود. بنابراین همسر دچار رنجش شده و از نزدیکی عاطفی و جنسی رویگردان شود.

دلیر با بیان اینکه گاهی مادر باور دارد که یک مادر خوب فردی مقدس و فاقد هرگونه تمایل جنسی است و در نتیجه از داشتن رابطه جنسی اجتناب می‌کند، عنوان می‌کند:. برخی از همسران نیز به واسطه تاثیری که زایمان بر آناتومی زنان می‌گذارد دچار کاهش تمایل به همسر خود می‌شوند و از همین رو گرایش به عمل سزارین افزایش یافته است که خود همین عمل هم باز مشکلاتی به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha