سلامت نیوز :حتی پس از اومیکرون خفیف نیز ممکن است فرد دچار علایم کووید طولانی شود. احساس خستگی، تنگی نفس، اضطراب، سردرد و اختلال مه مغزی که باعث فراموشی، پریشانی فکر و عدم تمرکز می‌شود از جمله متداول ترین علایم کووید طولانی به شمار می روند.

خستگی ماندگار؛ یکی از عوارض شایع بعد از امیکرون!/ 7 توصیه که شاید برایتان مفید باشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،تحقیقات پزشکی و تحقیقات مستند از بیمارانی که تجربه کرونا را داشته اند، بر این نکته تاکید دارد که امیکرون می تواند اثرات طولانی مدت تری بر بدن بیمار به جای بگذارد که حتی پس از بهبودی کامل و خروج از مرحله ناقل بودن نیز ادامه دارند.

خستگی ماندگار؛ یکی از عوارض شایع بعد از اومیکرون!/ 6 توصیه که شاید برایتان مفید باشد

در اوایل همه گیری کرونا طی یک مطلب به معرفی کامل سندرم پسا کرونا و جزئیات آن پرداختیم که در این لینک قابل دسترسی است. در مطلب حاضر نیز تلاش داریم تا در ساده ترین شکل ممکن به یکی از مهمترین مشکلات بیمارانی که اومیکرون را تجربه کرده اند، بپردازیم. با گروه سلامت عصر ایران همراه باشید:

بسیاری از بهبود یافتگان با شکایت از سرفه مزمن و خستگی یا احساس ضعف عمومی بدن به پزشک مراجعه می کنند.

معمولا کووید طولانی به فاصله چندین هفته پس از ابتلا به کووید-19 تشخیص داده می‌شود. یعنی همان زمانی که بیمار با وجود تجربه نشانه‌ های بهبودی، همچنان برخی از علائم این بیماری را نشان می دهد.

احساس خستگی، تنگی نفس، اضطراب، سردرد و اختلال مه مغزی که باعث فراموشی، پریشانی فکر و عدم تمرکز می‌شود از جمله متداول ترین علایم کووید طولانی به شمار می روند. احتمال ابتلا به کووید طولانی میان بیماران بستری شده در بیمارستان بیشتر است. با این حال تحقیقات مختلف نشان داده اند که حتی پس از امیکرون خفیف نیز ممکن است فرد دچار علایم کووید طولانی شود.

اما در صورت تظاهر نشانه های کووید طولانی به خصوص ضعف عمومی بدن، چه راهکارهایی پیش روی ما وجود دارد؟ آیا می دانید تعریف علمی خستگی چیست و چه چیزی به دنبال ابتلای به اومیکرون سبب آن می شود؟

خستگی چیست؟

همه ما با احساس خستگی پس از ورزش و یا یک دوره تمرکز روی فعالیتی مهم آشنا هستیم. با این حال گاهی اوقات خستگی به گونه ای تظاهر می یابد که گویی به هیچ عنوان طبیعی به نظر نمی رسد.

با وجود استراحت و خواب مطلوب ، احساس خستگی به دنبال محدودترین سطح فعالیت نیز رخ می دهد، طولانی می شود و فعالیت معمول فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع ممکن است باعث بی حوصلگی شده و تمرکز و یادآوری خاطرات  را هم دشوار کند.

خستگی پس از عفونت های ویروسی مانند کووید-19 و به خصوص سویه امیکرون بسیار شایع است و به طور معمول پس از 2 الی 3 هفته برطرف می شود. با این حال در برخی افراد چنین عوارضی ممکن است هفته ها یا ماه ها به قوت خود باقی بماند.

علت خستگی پس از امیکرون چیست؟

اصلی ترین علل مربوط به خستگی طولانی مدت به دنبال ابتلا به سویه امیکرون و یا دیگر سویه های کووید-19 شامل دو مورد زیر می شود:

- پاسخ مداوم به ویروس کرونا از جانب سیستم ایمنی بدن حتی در صورتی که عفونت بهتر شده باشد.

- تاثیری که یک بیماری جدی می تواند بر سلول های بدن داشته باشد. برای نمونه خستگی ناشی از ذات الریه ممکن است تا 6 ماه نیز ادامه داشته باشد.

با این حال در شماری از افراد یک سری فاکتورها به تشدید احساس خستگی و ضعف عمومی منجر می شوند و دوره زمانی آن را طولانی تر می کنند. مواردی مانند: سطوح پایین فعالیت بدنی، برنامه روزانه آشفته، الگوی خواب نامناسب، کار سخت، مسئولیت های مراقبتی، خلق و خوی ناپایدار، اضطراب و استرس همگی می توانند احساس خستگی را بدتر کنند.

با خستگی مزمن ناشی از امیکرون چه کنیم؟

- بدانید که این خستگی کاملا واقعی است و با خود مهربان باشید

برای خانواده، دوستان و همکاران خود در محل کار تأثیر خستگی مزمن این بیماری را توضیح دهید. از آنجایی که احساس ضعف مشکلی نامرئی است، گاهی اوقات به درستی درک نمی شود و تا زمانی که خود فرد آن را تجربه نکند، درک تأثیر حقیقی خستگی و اینکه چقدر می تواند ناتوان کننده باشد بسیار دشوار است.

- الگوی خواب خود را اصلاح کنید

 اگر الگوی خوابتان مختل شود، احساس خستگی به طور قابل ملاحظه ای تشدید می شود. سعی کنید به موقع و به اندازه بخوابید. چرت کوتاه روزانه در حوالی ظهر نیز بسیار کمک کننده است.
حتی ممکن است پزشک تان داروهای مرتبط با تنظیم خواب هم برای شما تجویز کند. دقت کنید که این داروها رو صرفا در چارجوب زمانی دستور پزشک مصرف کنید زیرا استفاده سرخود از داروهای خواب، می تواند منجر به وابستگی دارویی و عوارض دیگر شود.

- تکنیک های تمدد اعصاب را امتحان کنید

 این تکنیک ها می توانند به رفع خستگی کمک کنند زیرا نه تنها الگوی خواب خوب را تقویت می کنند، بلکه می توانند در زمینه کاهش استرس نیز مفید باشند.

سعی کنید تکنیک هایی مانند مدیتیشن آگاهانه، رایحه درمانی، یوگا، تای چی و سایر فعالیت هایی که برایتان آرامش بخش هستند را امتحان کنید.
اگر هیچ کدام از این ها را بلد نیستید، راحت بنشینید، چشمان تان را ببندید و آرام و عمیق نفس بکشید و در تما مدتی که نفس می کشید، فکرتان روی تنفس تان و مسیری که هوا از بینی تا انتهای ریه طی می کند و بر می گردد باشد. هر روز چند دقیقه این کار را انجام دهید.

- برنامه ریزی، اولویت بندی و همکاری

هر روز را از قبل برنامه ریزی کنید تا آنچه را که واقعا ضروری است انجام داده و مابقی کارها را در صورت امکان به دیگران واگذار کنید. در واقع باید تا زمان بهبودی کامل یک روال منظم بسازید و از فعالیت شدید اجتناب کنید.

همچنین می توانید تصمیم بگیرید که کدامیک از فعالیت هایی که قرار است انجام بدهید برایتان اهمیت بیشتری دارند. اگر کار بسیار مهمی وجود دارد، آن را زمانی انجام دهید که بیشترین سطح انرژی را دارید.

به روش هایی فکر کنید که می توانید از طریق در آنها در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. به عنوان مثال خرید آنلاین به جای مراجعه حضوری به سوپرمارکت یا آشپزی در روزهای آخر هفته برای کل هفته آینده زمانی که مشغله زیادی دارید.

کلا زیاد خودتان را خسته نکنید و به بدن تان اجازه ریکاوری بدهید.

- فعالیت منظم و حساب شده داشته باشید

در عین حال، یکی از روش های بالا نگه داشتن سطح انرژی، حفظ فعالیت روزانه است.  سعی کنید میزان فعالیت بدنی روزانه خود را به آرامی افزایش دهید و آرام آرام به حاات عادی برگردید. 

- تغذیه خود را سالم کنید

یک رژیم غذایی سالم می تواند بسیار کمک کننده باشد و عوارض کووید طولانی مدت را محدود کند. یک دستور غذایی برای این کار، پختن گوشت و استخوان بلدرچین و سپس میکس کردن آنها با هم است. بعد از این مرحله می توانید آن را از صافی رد کنید و با افزودن فلفل و نمک میل کنید.

مصرف عسل نیز می تواند به بازگشت انرژی تان کمک کند. همچنین آب میوه طبیعی و نیز آب، فراوان بنوشید.

- مصرف داروهای تقویتی
برخی پزشکان به بیماران خود سرم، ویتامین های گروه ب و نیز ویتامین سی و ... است؛ تجویز می کنند. با مشورت پزشک تان از این داروها نیز می توانید استفاده کنید.

توجه:

رعایت و توجه به این چند پیشنهاد می تواند عبور از دوره خستگی ماندگار و عوارض طولانی مدت امیکرون را برایتان تسهیل کند. به هر ترتیب باید پذیرفت که عوارض این ویروس پردردسر نیز بخشی از مراحل بیماری محسوب می شود و باید بهترین روش را برای مدیریت آن درنظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha