ویروس کرونا می تواند ریه ها و دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد و سطح اکسیژن خود را به پایین تر از حد نرمال برساند در چنین شرایطی برای بهبود تنفس بیمار استفاده از کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز می تواند بهترنی راه حل باشد. دستگاه های اکسیژن ساز از دسته تجهیزات پزشکی هستند که می توان از نوع خانگی آن برای بیماران تنفسی در منزل استفاده کرد. البته این کپسول یکسری تنظیمات مربوط به درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس دارند که باید توسط متخصص به افرادی که قصد استفاده از آن را دارند آموزش داده شود.

درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس چقدر باید باشد؟ نکات مهم در هنگام استفاده

ویروس کرونا می تواند ریه ها و دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد و سطح اکسیژن خود را به پایین تر از حد نرمال برساند در چنین شرایطی برای بهبود تنفس بیمار استفاده از کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز می تواند بهترنی راه حل باشد. دستگاه های اکسیژن ساز از دسته تجهیزات پزشکی هستند که می توان از نوع خانگی آن برای بیماران تنفسی در منزل استفاده کرد. البته این کپسول یکسری تنظیمات مربوط به درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس دارند که باید توسط متخصص به افرادی که قصد استفاده از آن را دارند آموزش داده شود.

شرکت های مختلفی اقدام به فروش کپسول اکسیژن کرده اند یکی از این محصولات دستگاه اکسیژن ساز بیوتی سنتر است که دارای قیمت مناسب و کیفیت بالایی است و می تواند حداکثر اکسیژن مجاز را برای بیماران تولید کند. شرکت بیوتی سنتز به عنوان معتبرترین مرکز آنلاین فروش انواع تجهیزات پزشکی در ایران است که در حوزه فروش عمده و جزئی لوازم پزشکی فعالیت می کند.

به منظور تنظیم درجه کپسول برای تنگی نفس باید مهره مانومتر با آچار فرانسه به شیر کپسول اکسیژن بسته شود. سپس برای جلوگیری از آسیب به مانومتر در اثر فشار بالای ورود اکسیژن باید ولوم تنظیم کننده مانومتر را ببندید. در مرحله بعد شیر کپسول را باز کنید تا اکسیژن به داخل مانومتر منتقل شود. برای استفاده بیمار از اکسیژن آزاد شده باید میزان اکسیژن را با کمک ولوم تنظیم کننده تنظیم نمایید. درجه ولوم تنظیم کننده در حالت استاندارد باید روی 2 لیتر بر دقیقه قرار داده شود. سپس بر روی مانومتر لیوان مرطوب کننده را متصل کنید و با توجه به دستور پزشک داخل آن آب مقطر بریزید. در مرحله نهایی ماسک تنفسی را به لیوان مرطوب کننده متصل نمایید تا کپسول اکسیژن آماده استفاده شود.

اهمیت استفاده از کپسول اکسیژن در بیماران تنفسی

اولین چیزی که برای بهبود تنگی نفس برای بیماران دچار کمبود اکسیژن اهمیت دارد استفاده از کپسول اکسیژن است. این کپسول ها در مقایسه با دستگاه اکسیژن ساز قیمت کمتری دارد و طرز کار با آن برای افراد راحت تر و ساده تر است. علل بسیاری چون بیماری مزمن انسدادی ریوی، سندرم دیسترس تنفسی حاد، بیماری ریه بینابینی، کم‌خونی، آسم ، ذات‌الریه و نقص مادرزادی یا بیماری قلبی می تواند موجب کاهش اکسیژن خون در بدن و هیپوکسمی گردد.

برخی از موارد بالا به راحتی با دارو قابل درمان هستند اما در بعضی دیگر بیماری ها مثل مشکلات مزمن ریوی و نارسایی تنفسی که بیمار به طور پیوسته نیاز به اکسیژن دارد باید از کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد. این تجهیزات پزشکی مثل کپسول و سیلندر اکسیژن با ظرفیت های مختلف در بیمارستان ها، منازل و کلینیک ها برای بیماران به کار می روند اما برای اکسیژن درمانی به طور مداوم استفاده از دستگاه ها اکسیژن ساز رایج تر شده است. خرید دستگاه اکسیژن ساز بیوتی سنتز می تواند در طول شبانه روز اکسیژن مورد نیاز بیمار را با کیفیت بالا تولید نماید و به روند بهبود تنفس بیمار کمک کند.

نکات مهم در هنگام استفاده از کپسول اکسیژن

اگر در منزل از دستگاه کسیژن ساز به عنوان یکی از تجهیزات پزشکی استفاده می کنید باید برای حفظ ایمنی بیمار و اطرافیان نکات مهمی را در مورد تنظیمات درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس فرا بگیرید. شرکت های مخصوصی در حوزه فروش دستگاه و کپسول اکسیژن فعالیت می کنند که می توانید با مراجعه به آن ها دستگاه اکسیژن ساز مدنظر خود را خریداری کنید. دستگاه اکسیژن ساز بیوتی سنتز از جمله تجهیزات پزشکی پرکاربرد و با کیفیتی است که با قیمت مناسبی به صورت آنلاین به فروش می رسد.

نکات عمومی استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

1.شستن دست ها قبل و بعد از استفاده از کپسول اکسیژن و خشک کردن کامل آن ها به خصوص اگر برای ضدعفونی دست ها از الکل و کرم و لوسیون استفاده کرده اید.

2.تمیز نگه داشتن کپسول و لوله آن برای جلوگیری از استنشاق میکروب ها. برای آگاهی از نحوه تمیز کردن و مراقبت از دستگاه اکسیزن ساز بیوتی سنتز باید از شرکت مربوطه سوال نمایید.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از کپسول اکسیژن

زمانی که می خواهید درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس را تنظیم کنید باید نکات ایمنی استفاده از دستگاه اکسیژن را رعایت کنید.

  1. در نظر گرفتن حداقل 1.5 تا 3 متر فاصله بین کپسول اکسیزن و وسایل آتش زا مانند شومینه، سیگار و کبریت
  2. عدم استفاده از سیگار توسط بیمار یا اطرافیان او
  3. دور کردن هر ماده آتش زا مثل گازوئیل، تینر، الکل، بنزین و روغن در نزدیکی دستگاه اکسیژن ساز
  4. برای اینکه هوا در تمام اتاق بیمار جریان داشته باشد باید درب اتاق را باز بگذارید.
  5. از ضربه زدن یا زمین انداختن کپسول اکسیژن خودداری کنید. چنانچه کپسول اکسیژن روی زمین بیفتد بایستی شیر فلکه آن فورا بسته شود. اما اگر شیر فلکه و رگولاتور آن شکسته باشد و نتوان آن بست باید محل را ترک کرده و آتش نشانی را مطلع کنید.
  6. دستگاه اکسیژن ساز باید به شکل عمودی نگه داشته شود و جابه جایی آن توسط یک ترالی انجام گیرد.
  7. اگر از کپسول اکسیژن ساز برای مدت طولانی استفاده نمی کنید باید شیر فلکه آن بسته شود تا از به روز هر گونه خطر احتمالی جلوگیری شود.
  8. در صورت مشاهده هر یک از علائم در بیمار شامل کمرنگ ‌شدن رنگ پوست یا آبی ‌شدن لب‌ ها یا ناخن‌ های بیمار، درد قفسه سینه، تنگی ‌نفس، خس‌خس سینه یا تغییرات دیگر تنفسی حتی با وجود اکسیژن و سرگیجه، بی ‌قراری یا اضطراب بیشتر از حالت طبیعی بیمار بایستی سریع با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید.

معرفی انواع کپسول اکسیژن

درون یک کپسول اکسیژن، اکسیژن خالص می تواند به دو حالت گاز اکسیژن فشرده و اکسیژن مایع عرضه شود. در هر دو  حالت باید تنظیمات خاصی طبق نظر پزشک روی درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس انجام گردد تا بتواند اکسیژن لازم بیمار را به ریه های بیمار برساند و به بهبود روند درمان کمک کند.

1-کپسول گاز اکسیژن فشرده

در شرایط جوی استاندارد هوای عادی حاوی 21٪ اکسیژن و 79٪ نیتروژن است که تمام موجودات برای زنده ماندن باید از آن تنفس کنند. تولید کنندگان کپسول های اکسیژن اقدام به فشرده سازی اکسیژن اتمسفر به میزان  99.5٪ اکسیژن خالص می کنند. وقتی که درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس تنظیم می شود گاز اکسیژن فشرده از کپسول آزاد شده از طریق کانولا بینی یا ماسک به سمت ریه های بیمار جریان می یابد.

2.کپسول اکسیژن مایع

دسته دیگر از کپسول های اکسیژن دارای اکسیژن مایع با 99.5٪ اکسیژن خالص هستند که از طریق سرد شدن گاز اکسیژن تهیه شده و به صورت مایع در کپسول ها ذخیره می شود. استفاده از دستگاه های اکسیژن مایع به دلیل تجهیزات اضافی و نیاز به آموزش دقیق برای کار با آن عملا برای استفاده در مدت کوتاه و بلافاصله بعد از تشخیص مناسب نیست.

مراحل استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بیوسنتز

برای استفاده از هر نوع کپسول اکسیژن باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد تا بتوان به درستی درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس بیمار را تنظیم کرد.

مرحله اول- بررسی تمام اجزای کپسول اکسیژن

برای اطمینان از میزان کافی گاز اکسیژن ابتدا مانومتر را چک کنید. شرکت تامین کننده تجهیزات پزشکی که از آن دستگاه اکسیزن ساز را تهیه کرده اید زمان تعویض و پر کردن کپسول را به شما می گوید یا اینکه طبق یک برنامه زمانی منظم کپسول اکسیژن را از شما تحویل می گیرند و پس از پر کردن آن به شما تحویل می دهند.

سطح آب محفظه آب دستگاه را ببینید و اگر مقدار آن از سطح شاخص کمتر بود آن را با آب استریل یا مقطر پر نمایید. از شرکت سازنده برای جلوگیری از تجمع میکروب ها در مورد زمان و نحوه تعویض محفظه آب، لوله، کانولا و ماسک بپرسید.

مرحله دوم- ماسک یا لوله کانولا را به کپسول متصل کنید

طبق آموزشی که از متخصص دریافت کرده اید باید لوله کانولا بینی یا ماسک را از محل مخصوص خود به کپسول اکسیژن وصل کنید. بررسی کنید که لوله دچار خمیدگی با انسداد نشده باشد.

مرحله سوم- تنظیم شیر فلکه برای میزان جریان اکسیژن

در این مرحله باید تنظمات مربوط به درجه کپسول اکسیژن برای تنگی نفس را انجام داد. برای این کار به کمک رگولاتور مطابق با نظر پزشک میزان جریان اکسیژن را تنظیم کنید.

مرحله چهارم- قرار دادن کانولا در بینی یا ماسک خود

برای اینکه بیمار بتواند از طریق بینی و به طور عادی نفس بکشد بایستی کانولا در بینی یا ماسک روی صورت بیمار قرار داده شود. برای اطمینان از جریان اکسیژن در کانولا باید کانولا را داخل یک لیوان آب گذاشت اگر در آب حباب ایجاد شد به این معنی است که اکسیژن در کانولا جریان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha