سلامت نیوز :مطالعات اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که جمعیت دنیا در سال‌های آتی با رشد سریع ابتلا به زوال عقل روبرو خواهد بود و این تحقیق نتیجه گرفته است که تعداد بیماران درگیر دمانس در سال ۲۰۳۰ میلادی دستکم ۴۰ درصد بیش‌تر از میزان کنونی می‌شود.

نژادهایی که بیشتر با خطر زوال عقل روبرو هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مبنای این نتیجه‌گیری، پیرتر شدن هر چه بیشتر شهروندان و عدم آمادگی اکثر کشورها برای مواجهه با کهنسالی و پیامدها و عوارض این دوران عمر است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا (CDC)، با افزایش میانگین سنی جمعیت، تعداد موارد ابتلا به زوال عقل در ایالات متحده نیز افزایش یافته است. بنابر آمارها،‌ در حال حاضر حدود ۵.۸ میلیون بزرگسال آمریکایی به بیماری آلزایمر و زوال عقل مبتلاست.

همچنین پیش بینی می شود که این رقم تا سال ۲۰۶۰ به ۱۴ میلیون نفر برسد و در این میان بزرگسالان سیاه پوست و اسپانیایی‌تبار بیشترین شمار مبتلایان را تشکیل دهند.

متخصصان می‌گویند: نرخ بالاتر ابتلا به زوال عقل در میان سیاهپوستان و اسپانیایی‌تبارها ممکن است به دلیل نرخ بالای ابتلا به بیماری قلبی و دیابت باشد که با خطر زوال عقل مرتبط است.

همچنین عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت مانند سطح پایین‌تر تحصیلات، نرخ‌ بالاتر فقر و قرار گرفتن بیشتر در معرض تبعیض از جمله عواملی هستند که در افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در این قشر از اجتماعِ آمریکا نقش دارند.

عواملی که بیشترین تاثیر را در ابتلا به زوال عقل دارند

کارشناسان سلامت در مطالعات اخیر به سه عامل خطرزا اشاره کرده اند و احتمال می‌دهند که بیشترین تاثیر را بر موارد ابتلا به زوال عقل داشته باشند.

بر اساس نتایج آزمایشات جدید، نزدیک به نیمی از موارد ابتلا به زوال عقل در ایالات متحده ممکن است با ده‌ها عامل خطرزای اصلاح‌شدنی مرتبط باشد که سه مورد از اثرگذارترین این عوامل شامل فشار خون بالا، چاقی و عدم فعالیت بدنی هستند.

زندگی اجتماعی خوب، علائم اولیه زوال عقل را تغییر می دهد

برنامه غذایی مفید برای مقابله با زوال عقل

این یافته ها حاکی از آن است که می توان از بخش بزرگی از موارد ابتلا به زوال عقل پیشگیری کرد.

متخصصان اظهار داشتند: کارهایی هستند که انجام آنها می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش یا کاهش دهد.

در بررسی های گذشته ۱۲ عامل خطرزای اصلاح پذیر شناسایی شده است که تصور می‌شود عامل حدود ۴۰ درصد از موارد زوال عقل در سراسر جهان هستند.

گزارش ۲۰۲۰ کمیسیون لانست این موارد را ذکر کرده که شامل سطح پایین تحصیلات، کاهش شنوایی، آسیب مغزی، فشار خون بالا، مصرف مواد الکلی، چاقی، استعمال سیگار، افسردگی، انزوای اجتماعی، نداشتن فعالیت بدنی کافی، دیابت و آلودگی هوا می شوند.

در مطالعه جدید، متخصصان به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا ممکن است برخی از عوامل خطرزای فوق، تاثیر بیشتری نسبت به دیگر عوامل در بروز زوال عقل داشته باشند یا خیر و تفاوت آن در بین بزرگسالان سیاه‌پوست، اسپانیایی، آسیایی و سفیدپوست چگونه است؟

به طور کلی، ۴۲.۴ درصد از موارد ابتلا به زوال عقل در ایالات متحده به این ۱۲ عامل نسبت داده می شود که سه عامل مرتبط با قلب، بیشترین خطر را در بین نژادهای مورد بررسی ایجاد می کند. بنابر این مطالعات، فشار خون بالا، در ۶.۷ درصد از این موارد نقش داشته است و تاثیر چاقی تا ۷ درصد و عدم فعالیت بدنی ۶.۷ درصد بوده است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، درصد موارد زوال عقل ناشی از این سه عامل خطرزا در میان بزرگسالان سیاه پوست بالاترین بوده است. اما درصد همه ۱۲ عامل خطرزا در مجموع در میان افراد اسپانیایی‌تبار بالاترین میزان بوده است.

همچنین کمترین درصد عوامل خطرزای ترکیبی در میان آسیایی‌ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha