سلامت نیوز : پلیس راهور از مرگ ۳۲۲ نفر در حوادث رانندگی از ۲۶ اسفند و ابتدای طرح نوروزی تاکنون خبر داده و این در حالی است که سفرهای نوروزی در ابتدای قرن جدید افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

مثلث مرگ در جاده ها: بی کیفیتی خودروها ، وضعیت نامناسب جاده ها و عدم رعایت مقررات

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از آن تبدیل به یکی از چالش‌های قابل تامل در سال‌های اخیر شده و در این میان، کیفیت پایین خودروها و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، متهمان ردیف اول محسوب می‌شوند.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده که از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ و آغاز طرح نوروزی تاکنون، ۳۲۲ نفر در صحنه تصادفات رانندگی، جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: این موارد هم شامل موارد فوتی در جاده و هم شامل تصادفات رانندگی منجر به فوتی در شهرها می‌شود. البته اکثر جان‌باختگان در جاده بودند. این حوادث نیز عمدتا ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی بوده است.

علت تصادفات چیست؟

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تقریبا ۹۰ درصد تصادفات به دلیل عجله و سرعت غیرمجاز، حواس پرتی و عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی رخ می‌دهند.

همچنین اعلام شده که عدم رعایت فاصله طولی با ماشین جلویی می‌تواند باعث تصادفات زنجیره‌ای شدید منجر به جراحت و فوت شود.

سردار حسینی در این زمینه گفت: این حوادث عمدتا ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی بوده است. عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مجاز و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی از از ابتدای اجرای طرح نوروزی تاکنون بوده است.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره بیشترین زمان وقوع تصادفات رانندگی نیز اظهار کرد: حدود نیمی از تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۲۰ رخ داده است.

افزایش سفرهای نوروزی و مصدومان حوادث ترافیکی

در حالی‌که سفرهای نوروزی در نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به علت شیوع ویروس کرونا نسبت به سال‌های قبل‌تر کاهش یافته بود، در نوروز ۱۴۰۱ با توجه به انجام واکسیناسیون گسترده، سفرهای نوروزی افزایش قابل توجهی داشته است. پلیس راهور اعلام کرده که ترددهای جاده‌ای، ۴۱ درصد افزایش داشته است.

افزایش ترددهای جاده‌ای و حوادث ترافیکی منجر به افزایش فعالیت‌های اورژانس در انتقال مصدومان نیز شده است.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه افزایش مصدومان حوادث ترافیکی ابراز نگرانی کرده و گفت: از تعطیلات عید، مدت زیادی باقی مانده و ما نگران حوادث ترافیکی هستیم که به علت عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی رخ می‌دهد.

وی افزود: در این چند روز همه جا تعطیل بوده، اما کادر بهداشت و درمان همچون گذشته فعال بودند. ترافیک امسال بیشتر از سال‌های قبل بوده، به گونه‌ای که  حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است، بنابراین پرسنل ما نیز فعال‌تر کار می‌کردند، به گونه‌ای که امسال ۸۲۶ هزار مراجعه داشتیم که ۱۷۲ هزار بستری شدند و همچنین ۱۹۸ هزار بازرسی انجام شد و ۲۱۶ هزار ماموریت داشتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۱ هزار بیمار و مصدوم را به صورت زمینی و هوایی منتقل کردیم که متاسفانه ۲۳۰ فوتی ثبت شده به علت حوادث ترافیکی است.

توصیه پلیس به مسافران

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی به مسافران نوروزی توصیه کرد: به هموطنان عزیزی که به سفر رفته‌اند توصیه می‌کنم که حتما زمان برگشت از سفر را مدیریت کنند، زیرا همزمانی سفرهای برگشت نوروز در پایان نیمه اول نوروز در کنار ظرفیت محدود جاده‌ها باعث اشباع شدن ظرفیت جاده و بروز ترافیک‌های سنگین و نیمه سنگین می‌شود.

حسینی همچنین با اشاره به وضعیت ترافیک محورهای مواصلاتی گفت: ترافیک نیمه سنگین در محور کرج - چالوس حدفاصل گرماب تا سه راهی دیزین، در محور هراز مسیر جنوب به شمال محدوده‌های مشا و آب اسک و در آزادراه قزوین - رشت شهر منجیل تا شهر رودبار گزارش شده است.

حوادث رانندگی را باید به عنوان یکی از جدی‌ترین علت‌های فوت ایرانیان در سال‌های اخیر ارزیابی کرد. موضوعی که سالانه جان چندین هزار نفر را می‌گیرد و تعداد زیادی مجروح و مصدوم به جا می‌گذارد.

نکته مهم این است که افزایش فوتی‌ها و مصدومان با افزایش سفرها ارتباط مستقیم دارد و اگر از کیفیت پایین خودروها بگذریم، باید به وضعیت جاده‌ها و رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان توجه ویژه کنیم.

بر اساس آمارها، در ۱۰ سال گذشته، بیش از ۱۱ هزار نفر در حوادث رانندگی در ایام تعطیلات نوروزی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، نوروز ۱۳۹۹ که مصادف با اولین همزمانی نوروز و شیوع کرونا بود، کمترین فوتی‌های حوادث نوروزی با فوت ۵۳۴ نفر اتفاق افتاد. این روند در سال ۱۴۰۰ چندان ادامه پیدا نکرد و فوتی‌های حوادث رانندگی نوروز در این سال به هزار و ۸۰ نفر رسید.

فرشته مرگ بر فراز جاده‌های کشور در تعطیلات نوروزی در حال پرواز است و خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، می‌تواند حوادثی را رقم بزند که جبران ناپذیر است. هرچند کیفیت نه چندان مناسب جاده‌ها و خودروها در این راستا بی تاثیر نیستند، اما با همین وضعیت نیز باید تلاش کنیم که تعطیلات نوروز بی خطری داشته باشیم.

امسال نیز طرح نوروزی از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ شروع شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. در این مسیر فقط می‌توان اظهار امیدواری کرد که فوتی‌ها به نسبت سال‌های قبل کاهش پیدا کند. هرچند نباید از توصیه‌ها غفلت کرد و حضور مداوم پلیس در جاده‌ها می‌تواند از حوادث شدید جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha