خوابیدن بصورت عادی برای انسان ضروری و لازم است اما اگر کم بخوابیم یا زیاد به بدن مان ضرر وارد می شود. بی خوابی زمانی رخ می دهد که ما خواب نمی رویم یا بصورت مداوم از خواب می پریم. حال آنکه در مقابل بی خوابی، خواب سنگین قرار دارد. خواب سنگین حالتی است که فرد بصورت عادی از خواب بیدار نمی شود یا خیلی سخت از خواب بیدار می شود. برای آنکه بدانیم خواب سنگین چگونه درمان می شود یا عوارض آن چیست ابتدا باید بدانیم به چه خوابی سنگین می گویند. در این مقاله به بررسی خواب سنگین می پردازیم.

خواب سنگین چگونه درمان می شود؟

خواب سنگین

در تعریف خواب سنگین آمده است که، حالتی از خواب که در آن فرد خوابیده اصلا هوشیار نیست و به سختی بیدار می شود را خواب سنگین گویند. اگه بخواهیم ساده بیان کنیم، خواب سنگین خوابی است که انسان به عوامل محیطی مثل صدا و نور واکنش نشان نمی دهد. مثلا یک انسان عادی با شنیدن صدا بیدار می شود یا اگر نور شدید به چشمانش بخورد از خواب می پرد. اما یک فرد که خواب سنگینی دارد با این عوامل بیدار نمی شود. این بدان جهت است که هوشیاری خود را در خواب از دست می دهد و عوامل محیطی روی او تاثیری ندارند.

خواب سنگین زمانی خطرناک است که فرد بصورت دائمی به آن مبتلا باشد. اگر فرد بصورت موقت به چنین حالتی گرفتار شود جای نگرانی نیست و به زودی با برطرف شدن شرایط خواب عادی او بر می گردد.

درمان اختلالات خواب میتواند تاثیر خوبی در زندگی روزمره بگذارد پس این نکته را جدی بگیرید.

دلایل خواب سنگین

افرادی که خواب سنگین دارند معمولا توسط بقیه چندین مرتبه از خواب بیدار شده اما باز به خواب می روند. دلایل ایجاد کننده چنین خوابی زیاد است اما مشهور ترین عوامل در ایجاد خواب سنگین عبارت است از:

  • بیماری و مصرف داروهای درمانی

معمولا بیماری هایی که از انسان انرژی می گیرند یا هوشیاری انسان را کاهش می دهند، از آن دسته مواردی هستند که باعث خواب سنگین می شود. همچنین مصرف داروهای خواب آور و دمنوش های قوی برای خواب بیشتر تاثیری که دارند آن است که فرد بیشتر بخوابد. در حالتی که داروی خواب آور به شدت هوشیاری را برای بهبود بدن کاهش می دهد و فرد سنگین می خوابد.

  • رژیم های غذایی مخصوص

برخی رژیم های غذایی نیز روی هوشیاری و قوه تمرکز فرد تاثیر می گذارد. این تاثیر باعث می شود تا فرد نتواند درست فکر کند و حتی وقتی که بیدار است به خوابیدن فکر می کند. ذهن خوابیده نمی تواند تجزیه و تحلیل درستی داشته باشد و در نتیجه بدن به خواب سنگین دچار می شود.

  • شرایط روحی و جسمی فرد

روابط عاطفی بین انسان ها هم تاثیری مانند دارو بر روی روح انسان دارند. خستگی عضلانی نیز چنین حالتی را در فرد ایجاد می کند. اگر از نظر عاطفی دچار مشکل باشید و مدام افسردگی را در خود حس کنید به مرور خواب تان بیشتر و سنگین می شود. عضلاتی از بدن نیز اگر خیلی خسته باشند این خستگی را به کل بدن منتقل کرده و بدن خسته به خوابی سنگین خواهد رفت.

  • آب و هوای محیط

شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر بدن و خواب انسان دارد. گاها مشاهده شده که انسان خسته بخاطر آب و هوای مطلوب توانسته کاملا هوشیار بخوابد اما یک انسان که خستگی ای ندارد در آب و هوای نامناسب به خوابی سنگین فرو رفته است.

  • شرایطی که فرد از نظر شغلی در آن قرار دارد

معمولا شغل ها حاوی مقدار زیادی استرس، اضطراب، نگرانی و ترس برای کارمند هستند. چنین مشاغلی انسان را خسته می کنند و بدن برای آرامش بیشتر سعی می کند در موقع خواب میزان هوشیاری را بیش از حالت عادی کاهش دهد. در نتیجه خواب سنگین در انسان بوجود می آید.

درمان خواب سنگین

برای درمان خواب سنگین باید به چند نکته مهم توجه نمایید. اول این که این خواب سنگین نتیجه چه اتفاقی در شماست؟ اگر قبلا خواب سنگین نداشته اید و حالا خواب تان بسیار سنگین شده به دنبال کاری باشید که قبلا انجام نمی داد و حالا انجام می دهید. حذف این کار یا تعدیل آن به سبک شدن خواب شما کمک می کند.

دومین نکته موقتی یا دائمی بودن خواب سنگین است. اگر خواب دائمی شما سنگین است نیاز به درمان دارید اما در زمینه خواب سنگین موقتی نیازی به درمان نیست و به زودی رفع می شود.

روش های درمان خواب سنگین

  • مراجعه به پزشک متخصص خواب

همیشه بهترین روش برای درمان هر بیماری، مراجعه به پزشک متخصص است. این کار باعث می شود تا اگر مشکل دیگری در بدن ما وجود داشته باشد، شناسایی شده و درمان شود. نکته اینجاست که خیلی ها گمان می کنند با روش های ساده می توان خواب سنگین را برطرف کرد اما این روش ها همیشه کارساز نیست. پزشک متخصص می تواند به ما بهترین راه را پیشنهاد دهد.

  • مصرف چای و دمنوش

معمولا چای ذهن را هوشیار می کند. برای افرادی که دچار خواب سنگین هستند، چای به عنوان هوشیار نگهدارنده فرد محسوب می شود. بدین صورت که روی عملکرد مغز او تاثیر گذاشته و خواب سنگین او را کاهش می دهد. دمنوش ها نیز به کاهش خواب سنگین کمک می کنند.

  • تغییر در زمان بیداری

اگر سر ساعت خاصی همیشه بیدار می شوید، سعی کنید زنگ بیدار شدن ساعت خود را تغییر دهید. این تغییر غیرمنتظره می تواند روی عملکرد ذهن شما تاثیر بگذارد و شما را بیدار کند. کسی که ساعتش در تایم مشخصی زنگ میزند، بعد از مدتی دیگر نمی تواند در آن ساعت بیدار شود، زیرا بدن او به ساعت بیداری عادت کرده است.

  • عوض کردن نحوه غذا خوردن در شب

برای آن که خواب سبکی داشته باشید، سعی کنید نیمه شب چیزی نخورید. شام خود را هم 2 ساعت قبل از این که به رختخواب بروید میل کنید تا بدن بتواند خواب سبکی را تجربه کند.

  • قبل از خواب مطالعه کنید

تجربه نشان داده است فعال نگه داشتن مغز هنگام خواب می تواند خواب سنگین را کاهش دهد. قبل از خواب می توانید با مطالعه کتاب ذهن خود را فعال نگه دارید.

  • در طول روز کمی بخوابید

اگر در طول روز کمی بخوابید در شب خواب شما سبک خواهد بود. خواب روز مقداری از خستگی کار و مشغله را کاهش می دهد و به خواب در شب کمک می کند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد خواب سنگین برای فرد مشکلاتی را فراهم می کند. برای درمان خواب سنگین حتما به یک متخصص مراجعه کنید. خانم دکتر فریبا معینی پور فوق تخصص اختلالات خواب است که می تواند به شما در رفع خواب سنگین کمک کند. مرکز تخصصی خواب اورا اسلیپ با پزشکان متخصص در زمینه درمان خواب سنگین و سایر اختلالات خواب، بهترین روش های درمانی مطابق با متد روز دنیا را به شما ارائه می دهند.

درمان خواب سنگین

سوالات متداول

  • خواب سبک چه تفاوتی با خواب سنگین دارد؟

در خواب سبک فرد ذهن هوشیاری دارد و به محض شنیدن صدا یا حرکتی بیدار می شود. در خواب سنگین چنین حالتی وجود ندارد.

  • عوارض خواب سنگین کدام است؟

دیابت، سردرد، ورم، افسردگی، کند شدن توانایی ادراکی، چاقی، خستگی مفرط از عوارض خواب سنگین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسماعیل رحمتی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    19 11
    سلام من وقتی خوابم کسی موفق ب بیدار کردنم نمیشه یعنی خوابم طوریه ک اگه سرم رو از تنم جدا کنن حالیم نمیشه انگشترم از دستم در اورده بودن حالیم نشده بود شبا تا دیر وقت زیر پتو بیدارم خوابم میاد ولی نمیتونم بخوابم تو فکرم. حتی دیشب از اول شب تا اخر شب نتونستم بخوابم و صبحی خواب داشتم ولی بیدار بودم هرکار کردم بخوابم نشد تا بلنر شدم اماده شم برم سرکار خواهشمند راهنماییتون هستم اگه میتونید راهنماییم کنین