سلامت نیوز: به دنبال اعتراض های فراگیر دامداران و جامعه محلی میانکاله و هشدارهای کنشگران و کارشناسان محیط زیست کشور درباره خطرهای جدی اجرای طرح پتروشیمی میانکاله، رییس جمهور دستور توقف آنرا به سازمان حفاظت محیط زیست صادر کرد.

دستور رئیس جمهور برای توقف عملیات اجرایی پتروشیمی میانکاله

به گزارش سلامت نیوز مطالبه گری بالاخره نتیجه داد و اعتراض های متعدد و هشدارهای کارشناسی درباره خطرهای جدی استقرار صنعت الاینده پتروشیمی در جوار ذخیره گاه زیستکره و "پناهگاه حیات وحش میانکاله" و "تالاب بین المللی میانکاله، خلیج گرگان وآب بندان لپوزاغمرز" تعارض های قانونی طرح، به گوش مدیران ارشد کشور رسید.

بر اساس اخبار رسیده در آخرین جلسه هیأت دولت، سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری دستور توقف عملیات ساخت وساز پتروشیمی میانکاله را به علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر کرد.

به دنبال این دستور علی سلاجقه اعلام کرد از نظر دولت، کلنگ زنی پتروشیمی میانکاله اعتبار ندارد و از نظر ما کلنگی به زمین زده نشده است. او همچنین تاکید کرد که « از این پس و بر اساس قانون دیگر کلنگ هیچ پروژه ای بدون مجوز محیط زیست بر زمین نخواهد خورد و در مقابله با اجرای این طرح نیز کوتاه نخواهیم آمد».

"طرح پتروشیمی میانکاله" در دولت دوازدهم و در جلسه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت نفت و با ادعای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح‌های پیشبران صنعت پتروشیمی، و نیز با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش متانول - پروپیلن به استناد اصل 138 قانون اساسی، مصوب شد.

پس از آن مصوبه فوق با مخالفت کارشناسان و کنشگران محیط زیست مواجه و عملیات احداث آن متوقف شد؛ اما با تشکیل دولت سیزدهم بار دیگر توسط متقاضی، در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از لابی ها در سفر اسفندماه سیدابراهیم رییسی به مازندران، بدون مجوز محیط زیست کلنگ خورد.  

همان روز علی سلاجقه در پاسخ کنشگران محیط زیست مازندران گفت که این کلنگ زنی از نظر او اعتبار ندارد؛ چرا که طرح فوق مطالعات ارزیابی محیط زیستی و موافقت این سازمان را ندارد.

با اینهمه اما این طرح در یک مرتع 90 هکتاری به نام حسین آباد اجرایی شد. در همان روزهای نخست، دامدارانی که نسل اندر نسل مرتع را برای ارتزاق در اختیار داشتند و اکنون نیز پروانه چرا در دست شان بود در اعتراض به این واگذاری غیرقانونی تجمع اعتراض آمیزی برگزار کردند. پس از آن فعالان محیط زیست کشور به این جانمایی و قانون شکنی های متعدد آن اعتراض کردند.

چند روز پیش نیز سخنگوی دولت اعلام کرد که صدای مخالفان را شنیده و برای این اعتراض ها احترام قایل است. حالا چند روز پس از این اعلام، رییس جمهور در آخرین جلسه هیات دولت، دستور توقف این طرح را صادر کرده است.

کنشگران محیط زیست امیدوار هستند این رویه ادامه داشته و بسیاری از طرح های بدون ارزیابی زیست محیطی و مخرب را از سر راه طبیعت ایران بردارد. این آزمون بزرگی برای دولت سیدابراهیم رییسی است که می تواند از یکسو امید به احیای سرزمین را به کنشگران و کارشناسان محیط زیست بازگرداند.

اکنون طرح های بسیاری از جمله انتقال آب کارون، انتقال آب خزر، طرح تله کابین گرگان، طرح تله کابین کبودوال، طرح گردشگری آشوراده، سدسازی های متعدد در جنگل و کوهستان و بسیاری از دیگر طرح ها بدون توجه به هشدارهای کارشناسی در صف اجرا یا ارزیابی قرار دارند که از اساس زیان اور و غیرکارشناسی هستند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha