به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،آمارهایی که مسئولان حوزه سلامت از تعداد افراد فاقد بیمه در کشور ارائه داده اند، نشان می دهد که ۳ میلیون ایرانی در این بین گم شده اند و معلوم تکلیف بیمه آنها چه خواهد شد.

۳ میلیون ایرانی فاقد بیمه در آمار مسئولان گم شده اند

 سال‌های سال است که از زبان مسئولان حوزه سلامت در ادوار مختلف می‌شنویم که چند میلیون ایرانی هنوز که هنوز است، فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و همواره همین مسئولان، تاکید بر پوشش بیمه‌ای این افراد دارند. این در حالی است که بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی، هنوز چند میلیون نفری هستند که بنا به دلایل مختلف، متأسفانه بدون دفترچه بیمه درمانی زندگی می‌کنند و همین موضوع باعث شده این قبیل افراد با هزینه‌های سنگین درمان، به زیر خط فقر سقوط کنند.

آمارهای متناقض مسئولان حوزه سلامت

بر اساس آنچه که در سرشماری‌های رسمی می‌بینیم، جمعیت ایران در مرز ۸۵ میلیون نفر است. البته این عدد بین ۸۳ تا ۸۵ میلیون نفر متغییر است. با این حال، اگر فرض کنیم که جمعیت کشور حدود ۸۵ میلیون نفر است، آنچه از قول بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، شنیده ایم، این است که حدود ۶ میلیون نفر در کشور هنوز بیمه نیستند.

این آمار، روز گذشته (۲۳ فروردین ۱۴۰۱) و به هنگام حضور وزیر بهداشت در صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

عین اللهی گفته است که «ما بعد از گذشت ۴۳ سال هنوز نتوانسته‌ایم مردم را به طور کامل بیمه کنیم تا جایی که حدود ۶ میلیون نفر از مردم بیمه نیستند و این ظلم است.»

وی همچنین عنوان داشته است که با تدبیر مجلس قول می‌دهیم تا پایان امسال (۱۴۰۱) همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

در همین حال، محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، جمعیت فاقد پوشش بیمه‌ای در کشورمان را حدود ۹ میلیون نفر اعلام کرده است.

وی در گفتگوی اختصاصی با صدا و سیما که روز گذشته منعکس شد، گفت: ۱۰ درصد جامعه فاقد بیمه هستند که جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر می‌شود.

ناصحی همچنین گفته است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده همه افراد جامعه را که ایرانی هستند، بیمه درمانی کنیم.

چرایی جاماندگان از بیمه درمانی در کشور

حالا این سوال مطرح می‌شود که چرا بعد از گذشت بیش از ۴ دهه، هنوز باید کسانی باشند که تحت پوشش بیمه درمانی قرار ندارند و می‌بایست هزینه‌های درمان را از جیب پرداخت کنند.

این در حالی است که همواره موضوع پوشش بیمه‌ای جمعیت کشور، یکی از اولویت‌های نظام در برهه‌های گوناگون بوده است. به طوری که با تغییر هر دولت، وزرای بهداشت بر پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه در کشور تاکید کرده اند. اما، با تغییر دولت، همچنان شاهد عدم تحقق این وعده بوده ایم. در نتیجه، این تعداد از افراد جامعه که از حمایت‌های بیمه‌ای محروم مانده اند، ناگزیر دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

شاید یکی از دلایل عدم پوشش بیمه‌ای جمعیت فاقد بیمه درمانی در کشور، به کم کاری وزارت بهداشت در ادوار مختلف باز می‌گردد. زیرا، اگر فرض کنیم که اعتبار و بودجه پوشش بیمه‌ای در ردیف بودجه سالانه دولت آمده باشد، این بودجه در جایی دیگر هزینه شده است.

نکته دیگری که می‌توان به آن توجه داشت، همپوشانی بیمه‌ای در کشور است. به طوری که در سال‌های گذشته شاهد بوده ایم که مسئولان حوزه سلامت بارها به این موضوع اشاره داشته اند که برخی از افراد جامعه تحت پوشش دو یا سه بیمه درمانی هستند و در مقابل، چند میلیون نفر بدون بیمه درمانی زندگی می‌کنند.

نبود یک سیستم نظارتی جامع که بتواند افراد بیمه شده را به طور دقیق رصد کند، مهم‌ترین معضل سال‌های گذشته بوده است که حالا قرار است با اجرای نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت، به نوعی بتوان این همپوشانی را حذف کرد.

۳ میلیون جمعیت بدون بیمه در آمار مسئولان گم شده اند

بر اساس آنچه که در اظهار نظر وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، مشاهده می‌شود، حدود ۳ میلیون نفر هستند که در آمار این مسئولان گم شده اند و معلوم نیست برای پوشش بیمه‌ای آنها چه اقدامی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha