سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

 هنوز شر بیماری کرونا از سر جامعه جهانی کم نشده که سازمان جهانی بهداشت درباره اپیدمی و پاندومی هپاتیتی ناشناخته‌ که کـــودکان را درگیر می‌کند، هشــدار جدی صادر کرد. آن‌طور کـــه کارشناسان بهداشتی می‌گویند این نوع هپاتیت، بر خلاف اُمیکرون که ریه را تسخیر می‌کرد، کبد کودکان را درگیر می‌کند و شیوع آن و تعداد مراجعات کودکان به بیمارستان‌ها در سراسر جهان، سبب شده که WHO نام «پاندومی» را بر روی آن بگذارد.

پاندمی هپاتیت کبد کودکان را هدف گرفته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اغلب این موارد هپاتیت گزارش‌ شده در کودکان زیر پنج سال رخ داده‌اند که هیچکدام‌شان واجد شرایط واکسیناسیون با هیچ یک از واکسن‌های کرونا نبوده‌اند. تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی عفونت با ویروس‌های هپاتیت A، B، C، D و E را در این کودکان رد کرده‌اند. هپاتیت حاد یا التهاب کبد در کودکان خردسال نادر است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، شیوع کنونی منجر به حداقل 17 پیوند کبد در بیماران زیر 16 سال شده است.
دکتر «آندریا آمون»، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری در 26 آوریل گفت که اکنون 200 مورد ابتلا به هپاتیت حاد با منشاء ناشناخته وجود دارد که کودکان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان بریتانیا با 111 مورد ابتلا، کشوری است که تاکنون بیشترین آسیب را از این بیماری دیده است.


مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری نیز اعلام کرده است که حدود 55 مورد «احتمالی یا تایید شده» در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا شناسایی شده است. موارد دیگری از ابتلا نیز در ایالات متحده گزارش شده است. تحقیقات در همه کشورهایی که موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند ادامه دارد اما در حال حاضر علت دقیق این هپاتیت همچنان ناشناخته است.
آنطور که یورونیوز گزارش داده، وزارت بهداشت اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرده 3 کودک در این کشور در ماه آوریل بر اثر ابتلا به هپاتیت حاد جان خود را از دست داده‌اند، کودکانی که در بیمارستان جاکارتا بستری شده بودند، علائمی از جمله تهوع، تب، استفراغ، زردی، اسهال، تشنج و از دست دادن هوشیاری را از خود نشان دادند.

هپاتیت به ایران نرسیده

در این بین یک متخصص بیماری‌های عفونی در ایران، نسبت به شیوع این بیماری به شدت هشدار می‌دهد و معتقد است که دولت و وزارت بهداشت باید از ماجرای کرونا و شیوع گسترده آن درس بگیرد و خیلی سریع نسبت به کنترل مرزها، اقدام کند. دکتر حمیدرضا همتی در رابطه با اهمیت این موضوع می‌گوید: «با توجه به ناکارآمدی نظام سلامتی برخی از کشورهای همسایه که بیشترین مهاجران را به ایران دارند و سهم بزرگی از این مهاجران، کودکان، زنان باردار یا زنانی که با یک دوره آسایش زندگی در کشور ما خیلی سریع اقدام به فرزندآوری می‌کنند، باید این امر را جدی بگیرد.

شاید تا زمانی‌که واکسنی برای این نوع ویروس ناشناخته ساخته شود، زمان زیادی می‌برد و نباید پیک‌های این نوع هپاتیت را با سهل انگاری‌ها، در کشور شاهد باشیم. امیدواریم که وزارت بهداشت از باز بودن مرزهای ایران درس گرفته باشد و در این پاندومی، حداقل هزینه کمتری بپردازیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌های کرونا در به‌وجود آمدن این نوع ویروس تاثیرگذار بودند، خاطرنشان می‌کند: «هیچ چیزی بعید نیست، اما با توجه به گزارش‌های روزافزونی که از آن وجود دارد و اینکه طیف سنی خاصی را دارد درگیر می‌کند و مسری بودن آن بسیار خطرناک است. برای بسیاری از بیماری‌ها مسبوق به سابقه است که این سرایت‌های اولیه به اپیدمی و نهایتا پاندمی منجر شده‌اند. امیدواریم این اتفاق نیفتد اما هشدارها در این زمینه قطعا جدی است.

بررسی علل بروز بیماری در کودکان

یک استاد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس نیز در رابطه با این نوع ویروس می‌گوید: «از مهر ماه سال 1400 تاکنون تقریبا حدود 300 مورد هپاتیت حاد شدید با منشأ ناشناخته در کودکان خردسال در چندین کشور اروپایی و همچنین آمریکا شناسایی شده که یکی از بارزترین ویژگی‌های این بیماری، شدت غیرمعمول آن است که 10 درصد موارد نیاز به پیوند کبد پیدا کرده‌اند» دکتر حوریه سلیمان جاهی معتقد است که تاکنون فرضیه اصلی آن است که یک عفونت آدنوویروس باعث بروز این بیماری یا کمک به بروز آن شده است، اما مقامات بهداشتی به بررسی دیگر علل بالقوه، از جمله قرار گرفتن در معرض یک عامل سمی یا عفونت توسط یک پاتوژن جدید را هم ادامه می‌دهند و در حال بررسی آن هستند.

سلیمان جاهی می‌گوید: «یک هشدار نیز از چند کشور در مورد افزایش موارد هپاتیت حاد شدید با منشأ ناشناخته در کودکانی که قبلا سالم بودند صادر شده است. شدت موارد به دلیل نادر بودن در کودکان قابل توجه است. اولین موارد اعلام شده نیز مربوط به ده کودک 11 ماهه تا پنج ساله در بریتانیا بوده است.

با این حال، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ارتباط بین این موارد غیرعادی هپاتیت و واکسن کووید19 مطرح شده است. این افراد به طور خاص موارد هپاتیت را با واکسن جانسون و جانسون کووید19 مرتبط و بیان می‌کنند که هپاتیت ناشی از یک آدنوویروس است. اما شواهد فعلی موجود نشان می‌دهد که موارد هپاتیت در کودکان ارتباطی با واکسیناسیون کووید19 ندارد.»

دکتر سلیمان جاهی می‌گوید: تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی عفونت با ویروس‌های هپاتیت A، B، C، D و E را در این کودکان رد کرده‌اند. التهاب کبد با شیوع کمتر می‌تواند به دلایل دیگر از جمله اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های خودایمنی یا قرار گرفتن در معرض سموم هم باشد. با این حال، نکته جالب توجه آن است که همه کودکان مبتلا قبل از تشخیص ظاهرا سالم بوده‌اند.

مقامات بهداشتی بریتانیا هیچ مدرکی مبنی بر قرار گرفتن در معرض یک عامل سمی بالقوه از طریق دارو، غذا یا آب، مسافرت، تماس با حیوانات و شغل والدین گزارش نکرده‌اند. هرچند همیشه باید مراقب بروز بیماری‌های جدید بود، اما باید مراقب باشیم بی‌دلیل این مسائل را به واکسن یا علل دیگر بدون شواهد علمی مرتبط ندانیم.

به گفته این استاد ویروس شناسی، عفونت‌های آدنوویروسی در کودکان بسیار شایع است، اما معمولا علائم خفیف تنفسی و گوارشی ایجاد می‌کنند و فقط در افراد دارای نقص ایمنی گاهی اوقات می‌توانند باعث هپاتیت شوند که این امر هم بسیار نادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha