به گفته محققان، کووید ممکن است از شما در برابر سرماخوردگی محافظت کند.

کرونا مانع از ابتلا به سرماخوردگی معمولی می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، کروناویروس که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود متعلق به یک خانواده بزرگ و متنوع از کروناویروس ها است که شامل ویروس‌های سرماخوردگی معمولی نیز می‌شود.

به گزارش هلث دی نیوز،از آنجایی که ویروس‌های این خانواده پروتئین‌های خوشه‌ای نسبتاً مشابهی دارند، آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی در برابر یک پروتئین خوشه‌ای کروناویروس به طور بالقوه می‌توانند پروتئین‌های خوشه‌ای مشابه را در سایر کروناویروس‌ها نیز تشخیص دهند.

به گفته دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس کالیفرنیا، این نشان می‌دهد که قرار گرفتن قبلی در معرض کروناویروس می‌تواند به محافظت در برابر سایر ویروس‌ها، از جمله آنهایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، کمک کند.

در این مطالعه، محققان از ۱۱ نفر نمونه خون گرفتند تا آنتی بادی‌های سرم- پروتئین‌هایی که به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند- را بیابند. هشت مورد از نمونه‌ها قبل از پاندمی کووید ۱۹ جمع‌آوری شد، در حالی که سه نمونه مربوط به افرادی بودند که اخیراً به کووید مبتلا شده بودند.

«ساندیا بانگارو»، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «هدف نهایی این بررسی، طراحی منطقی واکسن‌هایی است که می‌توانند بسیاری از ویروس‌های کرونا را تشخیص دهند.»

محققان نحوه واکنش نمونه‌ها به پروتئین‌های خوشه‌ای جدا شده از کروناویروس‌های مختلف را آزمایش کردند: OC۴۳ و HKU۱ که هر دو با سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط هستند؛ SARS-CoV-۲؛ SARS-CoV-۱ که باعث سندرم حاد تنفسی (SARS) می‌شود؛ و MERS-CoV، که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) می‌شود.

بر اساس این مطالعه، فقط آنتی‌بادی‌های سرم بیماران کووید ۱۹ به پروتئین‌های خوشه‌ای SARS-CoV-۲ واکنش نشان دادند، و همچنین واکنش قوی‌تری نسبت به نمونه‌های آنتی‌بادی‌های قبل از پاندمی به پروتئین‌های خوشه‌ای ویروس‌های سرماخوردگی و سایر کروناویروس‌ها داشتند.

بنگارو در ادامه افزود: «بیشتر افراد این ایمنی اولیه را در برابر کروناویروس های رایج دارند و قرار گرفتن در معرض SARS-CoV-۲ سطح این آنتی بادی‌ها را افزایش می‌دهد.»

به گفته محققان، این مطالعه می‌تواند به تولید واکسن‌های بهتر کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha