یک متخصص کودکان گفت:« برای جلوگیری از تب کودک بعد از واکسیناسیون، توصیه می کنیم نیم ساعت قبل از رفتن به مرکز واکسیناسیون، اولین دز استامینوفن را به کودک بدهید. بعضی اوقات تب در کودک بعد از واکسیناسیون ماندگار می شود و یا همراه با بیقراری های شدید کودک می شود که بیش از یکی دو ساعت طول می کشد. این دیگر عارضه قابل انتظار بعد از واکسیناسیون نیست.»

چه کنیم کودک بعد از واکسیناسیون تب نکند؟

دکتر بابک خطی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره مراقبت های بعد از واکسیناسیون کودک و راه های جلوگیری از تب کودک، گفت:« بعد از واکسیناسیون کودک تب کودک قابل انتظار است و این تب ناشی از یک بیماری عفونی یا تب بیماری زا محسوب نمی شود. ما منتظر هستیم این اتفاق بیفتد. در واقع به بدن کودک یکسری موادی وارد شده است که سیستم التهابی بدن کودک نسبت به آن پاسخ می دهد و یکی از این پاسخ های التهابی تب است بنابراین تب یک عارضه قابل انتظار بعد از واکسیناسیون کودک است.»


وی در ادامه گفت:« برای اینکه از تب کردن کودک بعد از واکسیناسیون جلوگیری کنیم و کودک تا حد امکان تب نکند و دچار درد و بیقراری نشود روزی که قرار است واکسیناسیون کودک انجام شود به عنوان مثال نیم ساعت قبل از رفتن به مرکز واکسیناسیون، اولین دز استامینوفن را توصیه می کنیم به کودک بدهید.»


وی افزود:« برای اینکه محاسبه دز استامینوفنی که به کودک می دهیم صحیح باشد و برحسب وزن کودک باشد و دز آن کم و زیاد نشود، حدودا دو تا دو و نیم برابر وزن کودک را اگر در نظر بگیریم این تعداد قطره استامینوفنی است که باید از قطره‌های استامینوفن معمول موجود در بازار  به کودک بدهیم یعنی مثلا اگر کودکی 6 کیلو وزن دارد 12 تا 15 قطره استامینوفن باید به او بدهیم. این کار را باید در 24 ساعت اول بعد از واکسیناسیون هر 6 تا 8 ساعت یک بار تکرار کرد با این روش کودک دچار تب بعد از واکسیناسیون نمی شود.»


وی خاطرنشان کرد:« اگر در عین اینکه به کودک استامینوفن می دهیم باز هم درجاتی از تب در کودک بروز می کند یعنی دمای بدن کودک از 37.2 در قسمت پیشانی یا گوش وی بالاتر رود، والدین می توانند زمان دزهای استامینوفن را کوتاه تر کنند یعنی به هر 4 تا 6 ساعت یک بار برسانند. البته والدین باید حواسشان باشد اگر هر 4 ساعت یک بار به کودک قطره استامینوفن می دهند کل قطره ای که در طول شبانه روز به کودک می دهند نباید بیشتر از 5 دز باشد. یعنی اگر هر 4 ساعت یک بار دادند و  5 دز پشت سر هم قطره استامینوفن به کودک دادند یک دز بعدی را به کودک ندهند و به اصطلاح آف کنند. معمولا با این تمهیدات 24 تا 48 ساعت بعد از واکسیناسیون کودک بدون اینکه مشکل خاصی داشته باشد این فرایند را پشت سر می گذارد.»


وی در پایان گفت:« بعضی اوقات تب در کودک بعد از واکسیناسیون ماندگار می شود و یا همراه با بیقراری های شدید کودک می شود که بیش از یکی دو ساعت طول می کشد. این دیگر عارضه قابل انتظار بعد از واکسیناسیون نیست و یک مسئله جدیدی است و باید به پزشک مراجعه شود تا کودک معاینه شود و برحسب مشکلی که وجود دارد تحت درمان مناسب قرار گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مینا IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    واقعا توضیحات کاملی بود و استفاده کردم خصوصا محاسبه قطره که هر کس چیزی می گوید این روش اقای دکتر عالی بود. ممنون از سلامت نیوز که به مسایل کاربردی والدین میپردازد و سراغ دکترهای کاربلد می رود