چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 339880

جست‌وجو برای پیدا کردن بازماندگان حادثه فـروریختن بزرگ‌تریـــن سازه اداری شهر آبــادان که حالا در زیر خروارها خاک، مفقود یا مدفون شده‌اند، ادامه دارد. همزمان اظهارنظرها برای جست‌وجوی عاملان ساخت چنین ساختمان ناایمنی نیز در دست بررسی است، اما نفر اصلی ماجرا در این حادثــه و در ساختمانی که خود ساخته، جانــش را از دست داده است.

مقصر اصلی کشته شد، 11 نفر دستگیر شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، طبق آخرین آمار، تعداد کشته‌ها به ۱۱ نفر و 39 مصدوم رسید که طبق اعلام دادستان عمومی و انقلاب خوزستان، از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

روابط عمومی قوه قضائیه اعلام کرده است: «یکی از خبرگزاری‌های کشور خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان با دستور دادستان آبادان دستگیر شده است، این در حالی است که دادستانی دستور دستگیری این فرد را صادر کرده بود و اظهار نظری درخصوص دستگیری مالک ساختمان نداشته است و در همان خبر آن خبرگزاری نیز صرفا در تیتر اشتباه صورت گرفته است و مراجعه به متن و محتوای همان خبر روشن می‌کند که در آن زمان دستور بازداشت مالک و پیمانکار صادر شده است.»

11 نفر از جمله شهردار دستگیر شدند

با این حال حسین عبدالباقی، مالک هلدینگ عبدالباقی که ساختمان «متروپل» را ساخته بود، نوک یخ این حادثه و سهل انگاری در خصوص این ساختمان است و طبق گفته دادستان عمومی و انقلاب خوزستان گفت: «حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار قبلی در بین 11 فرد دستگیر شده هستند. شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.» سازمان نظام مهندسی اعلام کرده که ساختمان‌های مشابه متروپل در آبادان هست که هر لحظه امکان فروریختن آنها وجود دارد. در این میان بازداشت شهرداران فعلی و قبلی شهر آبادان در شرایطی صورت می‌گیرد که گزارش مهندس ناظر برج‌های متروپل آبادان نشان از اهمال و بی‌توجهی شهرداری‌ها به گزارشات مهندسان ناظر است. آنها براین باورند که متاسفانه شهرداری‌ها با بی‌توجهی به گزارشات مهندسان ناظر، خدمات مهندسی نظارت و از طریق کمیسیون ماده 100 خدمات مهندسی طراحی‌، را عملا بی‌اثر کرده‌اند. در این میان سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: «با آبادانی‌های عزیز همدرد هستیم و این قول را به آنها می‌دهیم که هر کسی در این فرایند مرتکب جرم شده باشد با قاطعیت برخورد می‌شود. محمد آقاجری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه تیم ویژه بازرسی برای بررسی موضوع و مشخص کردن عاملان این حادثه در فرمانداری آبادان مستقر شده‌اند، ادامه داد: «با توجه به وظیفه قانونی سازمان بازرسی و دستور ویژه ریاست سازمان، تیم ویژه‌ای نحوه ساخت و رعایت نظامات مهندسی و ضوابط شهرسازی را بررسی خواهد کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفی موضوع به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام شود.»

تلاش برای جست‌وجوی افراد زیر آوار مانده

رئیس زیرساخت‌های منطقه آزاد اروند، اعلام کرد که نیمه‌های شب دوشنبه تماسی از کافی شاپی که زیر آوار مانده و چند نفر آنجا تقاضای آب کرده‌اند و مشکل تنفس دارند. در شرایطی که تا روز دوشنبه اعلام می‌شد که حدود 150 نفر در زیر آوار حادثه قرار دارند، خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفته است: «طبق مشاهدات عینی همچنان 50 نفر زیر آوار گرفتارند که تلاش برای نجات آنها ادامه دارد.» با این حال هیچ‌کسی نمی‌داند چند نفر مفقود هستند، اما خانواده‌هایی که اعلام کرده‌اند پس از حادثه افراد خانواده‌شان بازنگشته‌اند بیش از 80 نفر است و آنها روز گذشته در کنار ساختمان حاضر شدند. در این شرایط وزیر کشور گفته مشخص نیست چه زمانی آواربرداری به پایان می‌رسد. با این حال فریبرز تامرادی، مسئول هماهنگ کننده تیم‌های عملیاتی امداد استان خوزستان در این رابطه‌ به «آرمان ملی» می‌گوید: «غروب روز دوشنبه برخی بستگان افرادی که در زیر ساختمان محبوس شده بودند، اعلام کردند که افراد محبوس شده با آنها تماس گرفته‌اند و تقاضای کمک کرده‌اند و این اتفاق تا ساعت 4 عصر رخ داده و پس از آن گوشی‌های تلفن همراهشان از دسترس خارج شده است. فکر می‌کنیم بین 20 تا 30 نفر در زیر ساختمان محبوس باشند و اطلاعاتی که به‌دست آوردیم و خانواده و بستگان آنها مراجعه کرده‌اند، اما فعلا آمار دقیقی نمی‌توان اعلام کرد. ما دستگاه بررسی سیگنال را به محل بردیم، اما هیچ سیگنالی از تلفن آنها دریافت نکردیم.»

امیدی به زنده ماندن افراد محبوس شده در زیر آوار وجود دارد؟ تامردی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «حوادث مشابه زیادی از قبیل زلزله و سیل را تجربه کرده‌ایم و استثنا نیز وجود دارد که فرد تا دو روز زیرآوار زنده بماند، اما حالا با شرایط خاصی روبه‌رو هستیم، چون هم حجم آوار بالاست و هم از لحاظ آب و هوایی بسیار هوا گرم است.» وی در رابطه با روند کند امدادرسانی و حضور مردم داوطلب و خانواده افراد مفقود شده در محل نیز می‌افزاید: «مردم از لحاظ روحی و روانی تحت فشار هستند ولی به‌صورت تخصصی و روانی آمادگی کمک را ندارند. نیروهای تخصصی ما از ساعت اولیه حادثه در محل حاضر هستند و 16 تیم امدادی در منطقه مستقر شده‌اند. بیشتر سعی داریم که از تخریب بیشتر ساختمان جلوگیری کنیم تا تعداد تلفات بالاتر نرود و کسی دچار حادثه نشود. اگر به‌همین شکل پیش برود، شاید سه روز و یا زمان بیشتری نیاز باشد تا ساختمان به‌طور کامل بازگشایی و افراد مفقود شده پیدا شوند، این امر بستگی به تصمیم مسئولان دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha