این روزها همچنان شاهد فروکش کردن تب کرونا در کشور هستیم به‌طوری که براساس آخرین نقشه رنگ‌بندی کشور که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، همچنان هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد. در حال حاضر تعداد شهرهای زرد به ۲۵۳ شهر و شهرهای آبی به ۱۹۵ شهر رسیده است.

فوتی‌های کرونایی در مرز صفر شدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،  همچنین بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته آخر اردیبهشت ماه مصادف با هفته ۱۱۸ همه‌گیری، نشان می‌دهد که تعداد موارد مثبت شناسایی شده در کشور در هفته اخیر ۱۵۲۴ نفر، تعداد موارد بستری جدید در کشور ۳۶۳ نفر و تعداد موارد فوتی جدید در هفته اخیر ۴۹ نفر بوده است. در استان تهران نیز در هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۷۷ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۸۱ نفر و تعداد موارد فوت شده ۱۳ نفر بوده است.

رئیس جمهور نیز در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مردم در رعایت ضوابط بهداشتی، ضرورت به‌روزرسانی این ضوابط را متناسب با وضعیت جدید مورد تأکید قرار داد و از وزارت بهداشت خواست محدودیت‌های کرونایی و شرایط اجتماعات در وضع فعلی را به شکل دقیق برای مردم تبیین کنند.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تأکید کرد: اعمال محدودیت‌های کرونایی و شرایط اجتماعات در وضعیت فعلی، به شکل دقیق و شفاف برای مردم تبیین شود تا تزلزلی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی به وجود نیاید و از شیوع سویه‌های جدید کرونا پیشگیری شود.رئیسی در ادامه از زحمات شرکت‌های تولیدکننده واکسن در داخل کشور قدردانی و از تلاش‌های آنها به عنوان افتخار ملی یاد کرد و خواستار تداوم حمایت از این شرکت‌ها و حل مشکلات‌شان برای فعالیت در عرصه‌های جدید تولید شد.
رئیس جمهور همچنین بر لزوم تشکیل کمیته اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روانی دوران پساکرونا و اتخاذ تمهیدات لازم برای حل و فصل این مشکلات تأکید کرد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۱۰۳ بیمار کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه چهار نفر نیز جان خود را از دست دادند.۲۰ نفر از مبتلایان نیز بستری شدند. در حال حاضر ۵۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
رئیس جمهور در حالی تأکید کرد که اطلاع رسانی‌ها به گونه‌ای صورت بگیرد که تزلزلی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی به وجود نیاید و از شیوع سویه‌های جدید کرونا پیشگیری شود که در هفته ۱۱۸ همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی با کاهشی مجدد به حدود ۵۰ درصد رسیده است. همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۵.۸۳ درصد بوده است که سالن‌های سینما و تئاتر با ۹۳.۱۹ درصد بیشترین میزان رعایت و مراکز ورزشی با ۴۹.۷۶ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.
از سوی دیگر تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۸۹۷ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۶۸۶ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۶۷۴ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۲۵۷ دوز رسید.
در همین احوال که به نظر می‌رسد آرامش سال جدید از نظر فروکش کردن شیوع کرونا در کشور بیش از هر چیز به واکسیناسیون گسترده ربط پیدا کند، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام یک مطالعه اثربخشی چهار واکسن سینوفارم، اسپوتنیک V، آکسفورد-آسترازنکا و کووایران برکت را در کاهش ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید۱۹ بررسی کردند. در این مطالعه اثربخشی چهار واکسن سینوفارم، اسپوتنیک V، آکسفورد-آسترازنکا و کووایران برکت در برابر ابتلا، بستری در بیمارستان و مرگ ناشی از سویه‌های در گردش، از بهمن ۱۳۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ در ایران مورد ارزیابی قرار گرفت. از بین چهار واکسن تزریق‌ شده، واکسن‌های سینوفارم و آکسفورد-آسترازنکا، برای استفاده اضطراری توسط WHO تأیید شده‌اند ولی واکسن‌های اسپوتنیکV و کووایران‌ برکت، تنها به صورت منطقه‌ای به صورت اضطراری استفاده‌ شدند.
یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که واکسن کووایران برکت حدود ۸۸ درصد، آسترازنکا نزدیک به ۸۵.۵ درصد، سینوفارم حدود ۸۰ درصد و اسپوتنیک V نزدیک به ۷۴.۵ درصد در کاهش میزان تست‌های مثبت کووید۱۹، اثرگذار بوده‌اند. همچنین این تأثیرگذاری درخصوص کاهش بستری، برای واکسن کووایران برکت حدود ۸۶.۵ درصد، آسترازنکا ۸۱.۵ درصد، سینوفارم حدود
۷۲ درصد و اسپوتنیکV  ۶۷.۵ درصد بوده است. همچنین تأثیرگذاری در برابر مرگ ناشی از کووید۱۹ نیز برای واکسن کووایران برکت حدود ۹۸ درصد، واکسن آسترازنکا نزدیک به ۹۲ درصد، سینوفارم حدود ۸۶ درصد و اسپوتنیک V نزدیک به ۷۵ درصد بوده است. این مطالعه به‌طور کلی اثربخشی تمامی واکسن‌های کووید۱۹ موجود در ایران را بعد از دومین دوز نشان می‌دهد.
با اینکه در این مطالعه اثربخشی واکسن کووایران برکت در کاهش تست‌های مثبت، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید۱۹ نسبت به اثربخشی دیگر واکسن‌ها بیشتر بوده است، ولی محققان این طرح تحقیقاتی تأکید می‌کنند که اثربخشی واکسن کووایران برکت در این مطالعه، باید با احتیاط تفسیر شود، چرا که تاکنون نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هنوز منتشر نشده است. همچنین اکثر واکسن‌های کووایران برکت، در فاز سه و چهار برنامه واکسیناسیون تزریق شده‌اند. به همین دلیل در مقایسه با سه واکسن دیگر، افرادی که واکسن کووایران برکت تزریق کرده‌اند، دوره فالوآپ یا پیگیری کوتاه‌تری داشته‌اند و به همین دلیل وضعیت سلامتی بهتری داشته‌اند. به علاوه مانند واکسن اسپوتنیک V، به دلیل اینکه تعداد افراد کمی واکسن کووایران برکت را تزریق کرده‌اند، میزان تأثیرگذاری محاسبه‌شده برای این واکسن‌ها ممکن است محکم و قوی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha