چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 340211

در خندوانه رامبد جوان از تماشاچیان خواست ماسک ها را بردارند، اما به دلایل مختلفی این رفتار در سینما، رستوران اتوبوس و ... توصیه نمی شود.

چرا نبایدمثل خندوانه ای ها ماسک ها را برداریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دوشنبه شب، رامبد جوان مجری برنامه خندوانه با اعلام این‌که خبر خوشی دارد از تماشاچیان این برنامه تلویزیونی خواست تا بعد از دو سال و نیم که از همه‌گیری کرونا می‌گذرد برای اولین بار در این برنامه، ماسک‌های خود را بردارند. این عمل آقای مجری، در شرایطی صورت گرفت که خیلی از کشورهای جهان پیش به سوی پیک دیگری از کرونا می‌روند و چند کشور در حالت هشدار قرار دارند اما چرا همچنان باید به ماسک وفادار باشیم؟

   توصیه های نهادهای بهداشتی بین المللی


این اتفاق در حالی افتاد که مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنان توصیه می‌کنند که مردم برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا در اماکن عمومی ماسک بزنند؛ حتی اگر مقامات محلی و مسئولان دولتی کشورها استفاده اجباری از ماسک را لغو کرده باشند.
از طرفی طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) ،«فقط در محیط‌های باز و دارای تهویه در  صورت انجام شدن واکسیناسیون کامل می‌توان از ماسک استفاده نکرد. این سازمان توصیه می‎‌کند در محیط‌های سرپوشیده  اقدامات احتیاطی را به کار ببرید.»

   هنوز رفتار ویروس را نمی دانیم


دکتر مسجدی فوق تخصص ریه می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم ویروس کرونا در ماه‌های آینده چه رفتاری خواهد داشت و به خصوص نگرانی از افزایش خطر این ویروس در پاییز و زمستان که هوا سردتر می‌شود و احتمال بروز موارد جدید بیشتری از ابتلا به کرونا در نیمه دوم سال وجود دارد. بنابراین باید همچنان احتیاط کنیم. پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم اما آن شدتی که به الزام برای ماسک زدن وجود داشت دیگر مانند گذشته وجود ندارد.»

  تفاوت‌های استودیوی خندوانه با جامعه


اما هنوز دلایل دیگری هم  وجود دارد که به ما نشان می دهد نباید برداشتن ماسک در خندوانه را به کل جامعه تعمیم دهیم. به طور مثال مجری خندوانه مدعی است همه افراد حاضر در استودیو حداقل دو دوز واکسن زده اند، اما اگر ما در سینما، فروشگاه، تاکسی، اتوبوس و... ماسک را برداریم از کجا مطمئنیم که همه دو دوز واکسن را زده اند؟ رامبد جوان همچنین گفت که استودیوی خندوانه تهویه‌های قوی دارد اما در خیلی از اماکن عمومی مثل کافه، رستوران و ... خبری از تهویه قوی و سقف بلند نیست. تراکم جمعیت بالاتر هم از دیگر نکات است که بسیاری از موقعیت ها را نسبت به استودیو ی خندوانه متمایز می کند . از همه مهم تر اگر امروز در شرایط خوبی به سر می بریم به خاطر این است که قبلاً نکات بهداشتی را رعایت کرده ایم و اگر می خواهیم این روند حفظ شود باید همچنان ماسک بزنیم تا آمار پایین بماند. برای همین نباید برداشته شدن ماسک در خندوانه را به منزله پایان یافتن کرونا و نیاز نداشتن به ماسک تلقی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha