چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

فروریختن متروپل و ساخت بدون پروانه مجوز، تاکنون ده‌ها مفقودی و تا لحظه تنظیم این گزارش ۳۴ نفر را به کام مرگ کشانده و جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد. در این میان، آنچه امروز مورد توجه مدیران شهری و مسئولان قضائی کشور مد نظر است، ساختمان‌های فرسوده و ناایمن است. در این میان بر کسی پوشیده نیست که تهران بیشترین ساختمان‌های ناایمن و فرسوده را در حدود 5 هزار هکتار را شامل می‌شود که بخشی از آن در بازار بزرگ تهران قرار دارد. از سوی دیگر تراکم جمعیتی بالا این مناطق می‌تواند جان صدها نفر را در معرض خطر جدی قرار دهد.

ساختمان های ناایمن بین تکذیب و آوار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، در شرایطی این روزها انتشار آمار 129، ساختمان ناایمن در تهران، موجب اظهارنظرهای بسیاری شده که پیش از این تخریب و انفجار در دو ساختمان ناایمن و فرسوده تهران 41 نفر را به‌کام مرگ کشاند و هنوز ظاهرا مدیران شهری تهران، این امر را باور ندارند که هر لحظه ممکن است که این اتفاقی مشابه با متروپل روی دهد و آن زمان دیگر، کشته‌های احتمالی این حادثه با هیچ بودجه‌ای قابل قیاس نیست. با این حال، انتشار اسامی 129 ساختمان ناایمن تهران توسط مدیران شهری شورا و شهرداری دوره قبل و در وب‌سایت انصاف‌نیوز، واکنش‌های بسیاری در پی داشت و ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، این فهرست را تکذیب نکرد اما اعلام کرد که «باید لیست ساختمان بحرانی در تهران به‌روزرسانی شود.»‌ شهردار تهران نیز گفته است: «لیست 129 ساختمان نا ایمن منتشر شده مرجعیت ندارد و مجموعه شهرداری تهران ستاد ویژه‌ای در رابطه با این ساختمان‌ها تشکیل داده است.» علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه، این لیست و نه برای سایر لیست‌ها مرجعیتی وجود ندارد، افزود: «در شهرداری تهران ستادی تشکیل شده که خروجی آن ستاد، بازبینی گودها و ساختمان‌های شهر است و امکانی را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم در جهت استحکام بناهای موجودی که خدمات ارائه می‌دهند و گودهای خطرناک گام برداریم. لیست‌هایی که منتشر می‌شوند جز التهاب در جامعه نتیجه دیگری ندارند، خواسته شهرداری از شهروندان این است که توجهی به این لیست‌ها نداشته باشند.»

جان مردم، مهم‌تر از امنیت روانی

اما اینکه مدیران شهری در هر دوره‌ای، اقدامات و اتفاقات دوره پیش که بیشتر رنگ و بوی سیاسی و جناحی دارد را قبول ندارند، بر کسی پوشیده نیست، اما این‌بار جان هزاران نفر از مردم کلانشهر 13 میلیون نفری تهران در میان است. از سوی دیگر، بسیاری از ساختمان‌های ناایمن تهران متعلق به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی است که در دوره پنجم شورای شهر و با تخریب ساختمان سینا اطهر، این بحث به میان آمد، امری که هر روز انتشار اسامی به تعویق می‌افتاد و به عمر شورای شهر پنجم نرسید.  10 تیر 1399 و با انفجار کلینیک سینا دوباره وجود ساختمان‌های ناایمن در تهران برسر زبان‌ها افتاد. اینبار اما مدیران شهری از شناسایی بیش از 33 هزار ساختمان ناایمن و تهیه لیست 129 ساختمان بحرانی در پایتخت خبر دادند. متروپل باردیگر ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران را به صدر خبرها بازگرداند و مطالبه انتشار این لیست بیش از پیش مطرح شد. محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر درباره این لیست که مربوط به سال 99 است به انصاف نیوز گفته است: «برخی با انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر تهران موافق نبودند.» اینکه صحبت‌های رئیس سابق شورای شهر تهران تا چه اندازه می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد، مشخص نیست، ولی اینکه سازمان آتش نشانی این لیست را نه تایید و نه رد می‌کند، جای سوال دارد. طبق ادعای کارشناسان، بررسی دوباره ساختمان‌های ناایمن تهران، چندین ماه یا چندین سال می‌تواند به‌طول بینجامد، اما اینکه خطر فروریختن یا آتش سوزی در آنها فقط در مدت چند ساعت جان ده‌ها نفر را تهدید می‌کند، امری واقعیت و فوری است. کامران عبدولی، معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، سال گذشته در گفت‌وگو با «شهر» اعلام کرده بود: «با توجه به مصوبه شورای شهر و فرمول سازمان آتش نشانی ساختمان‌های پایتخت براساس ریسک حریق به بسیار پرخطر، پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم‌بندی شدند. از تعداد ساختمان‌های شناسایی شده 129 ساختمان بسیار پرخطر شناسایی شده است. ایــن ساختمان ها یا باید به سرعت پلمب شوند یا اقدام فوری در رفع خطر انجام شود. سازمان آتش‌نشانی 539 مرکز درمانی پرخطر را در شهر تهران شناسایی و دستورالعمل‌های لازم را به آنها ابلاغ کرده است. وزارت بهداشت نیز به ایمن‌سازی این ساختمان‌ها ورود پیدا کرد، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و ازدحام در مراکز درمانی، سرعت پیشرفت ایمن‌سازی بسیار پایین است و چه بسا برخی از مراکز ورود پیدا نکرده اند. لازم است که وزارت بهداشت و مسئولان به صورت جدی به آن ورود پیدا کند چون مراکز درمانی بسیار حساس است و 539 مرکز درمانی پرخطر در شهر تهران داریم. برخی از این مراکز بسیار پرخطر هستند که اگر حادثه‌ای در این مراکز درمانی رخ دهد نمی‌توان هیچ اقدامی برای آن انجام داد.»

همه در انتظار لیست جدید

حالا همـــه در انتظار انتشـــــار لیست ساختمان‌های ناایمن هستند و در شرایطی که هر روز اخبار کشته شدگان متروپل آبادان افزایش پیدا می‌کند، این نگرانی در میان مردم وجود دارد که روزی عزیزانشان زیر آوار متروپل‌هایی که تعدادشان در کشور نیز کم نیست، افزوده شود. با این حال، ناصر امانی، عضور شورای شهر تهران وعده داده که «پیگیری جدی می‌کند تا این لیست منتشر شود. چیزی در این زمینه که مسئولان خواستار عدم انتشار این لیست هستند به ما اعلام نشده است. فعلا پیگیر هستیم تا شهرداری لیست 129 ساختمان پرخطر را به شورای شهر تهران بدهد چون در حال حاضر این لیست در اختیار شهرداری است. دادستان کل کشور اعلام کرد که با وجود آزادی انتشار اطلاعات در ایران، منعی برای انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر تهران نیست و عزم تمام مسئولان شهری بر انتشار این لیست است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha