مدتی است بازنشستگان خواهان مطالباتی ازجمله افزایش حقوق به میزان نرخ واقعی سبد معیشت‌شان هستند و می‌گویند دولت مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش ۳۸درصدی برای غیرحداقل‌بگیران را رعایت نکرده است.

صورت‌های با سیلی سرخ‌شده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، انتقاد بازنشستگان در شرایطی صورت گرفته که به گفته سخنگوی دولت، «یکی از بیشترین افزایش‌ها در حقوق طی ۲۰سال گذشته و نزدیک ۲۰درصد بالاتر از نرخ رسمی تورم» صورت گرفته است.

این درحالی است که کارشناسان می‌گویند منابع و مصارف صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی برعهده خود این صندوق بوده و از طریق ورودی حق بیمه شاغلان تامین می‌شود؛ بنابراین دریافتی بازنشستگان از بودجه بیت‌المال نیست، به همین دلیل آن‌ها بر این عقیده‌اند که نباید مشمول قانون بودجه دولت باشند، درنتیجه به نظر منتقدان این مصوبه ایراد حقوقی دارد.

صرف‌نظر از ایرادات قانونی بازنشستگان افزایش حقوق ۱۰درصدی در برابر تورم ۴۰درصدی را عادلانه نمی‌دانند و به عقیده آن‌ها، بازنشستگان کارگری از اندوخته‌ سالیان گذشته خود حقوق می‌گیرند و نباید به‌یکباره نظامات مزدی به هم ریخته و روال جدید برای تعیین مستمری‌ها اتخاذ شود.

از طرفی، جامعه‌شناس‌ها و کارشناس‌ها معتقدند افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تبعات اجتماعی نیز در جامعه به دنبال دارد، زیرا این روزها با وجود فشارهای اقتصادی به باور جامعه‌شناس‌ها، حقوق بازنشستگان تنها کفاف یک هفته زندگی حداقلی آن‌ها را می‌دهد؛ بنابراین اگر افزایش حقوق بازنشستگان به همین منوال پیش رود، افرادی که اجاره‌نشین هستند، به دلیل مشکلات گرانی و اقتصادی به حاشیه شهرها و حتی روستاها رانده می‌شوند. چه‌بسا فقر مطلق دامن بازنشستگان را فراگیرد. به همین دلیل آسیب‌شناسان اجتماعی اعتراضات بازنشستگان را بحق می‌دانند.

همین موضوع به‌تازگی سبب شده تا علی‌اصغر بیات، رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی از ارسال نامه‌ای به مقام‌معظم رهبری به‌منظور رفع مشکلات افزایش حقوق بازنشستگان خبر دهد. در این نامه آمده است؛ «مستحضرید این قشر رنج‌دیده و درعین‌حال ثابت‌قدم در حفظ و حراست از ارزش‌های انقلاب اسلامی از ناملایمات و بی‌توجهی‌های گاه و بیگاه برخی مسوولان و تصمیم‌گیران دلخورند.

این در حالی است که علی‌رغم انواع تنگناهای معیشتی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند اما همانند ایام کار و اشتغال پرشور و نشاط دل در گرو نظام دارند و با وجود همه موانع و مشکلات، قدمی از سنگرهای انقلاب پا پس نکشیده‌اند.»


به گفته رییس کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی، در بخش دیگری از این نامه آمده است: «استحضار دارید سازمان تامین‌اجتماعی صندوقی مشاع، بین‌النسلی و امانتی و حق‌الناس است که به تعبیر حضرتعالی، در بند۳ سیاست‌های کلی تامین‌اجتماعی «به‌عنوان اموال متعلق حق مردم» قلمداد می‌شود. این سازمان طی چندین دهه خدمت‌رسانی گسترده به جامعه تحت‌پوشش خود که اغلب از قشر آسیب‌پذیر و ضعیف هستند، نه‌تنها هیچ بودجه و اعتباری از محل درآمدهای عمومی کشور دریافت نکرده، بلکه تاثیری شگرف در ایجاد و توسعه امنیت روانی، افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی، امید به آینده و ارتقای رضایتمندی بیش از نیمی از جمعیت کشور داشته است.

علاوه بر آنکه طی سالیان متمادی انباشت بدهی‌های معوق دولت‌ها و عدم پرداخت آن به سازمان تامین‌اجتماعی به میزان ۵۰هزار میلیارد تومان آسیب‌های جدی به پیکره آن وارد کرده و دیدگان نگران صاحبان اصلی آن را که همان بازنشستگان و مستمری‌بگیران هستند، نگران‌تر از هر زمانی کرده است؛ رویه‌ای که در تضاد کامل با نص صریح فرمان حضرتعالی در بند و سیاست‌های کلی تامین‌اجتماعی مبنی بر «عدم ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت» قرار دارد.»


بیات تاکید کرد: اما نکته مهم و محوری که در روزهای اخیر روح و روان رنجور این عزیزان را آزرده است، بی‌توجهی و تغافل عامدانه به موضوع تصویب و ابلاغ افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری است. براساس مواد قانونی ۹۹ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، هرساله مستمری بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی و بازماندگان مشمول تامین اجتماعی ناظر به مصوبات شورای عالی کار افزایش می‌یابد و محل تامین اعتبار آن نیز از منابع و درآمدهای سازمان تامین‌اجتماعی، حق بیمه‌ها، اندوخته‌ها و ذخایر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تامین می‌شود اما مجالس و دولت‌ها طی دو دهه اخیر، صدها هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای و بودجه عمومی کشور جهت پرداخت حقوق به مستمری‌بگیران کشوری، لشکری و فولاد و سایر صندوق‌های دولتی صرف کرده‌اند. متاسفانه طی این سال‌ها مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی، هیچ سهمی از اموال و درآمدهای عمومی نداشته و همواره از حیث میزان افزایش حقوق با اختلاف فراوان در نوبت‌های آخر بوده‌اند.


وی خطاب به مقام‌معظم‌رهبری گفت: رهبر فرزانه انقلاب با کمال تاسف و در عین ناباوری، دولت که با شعار مردمی بودن و توجه به محرومان و ضعفا پا به عرصه خدمت نهاده است، در تصویب پیشنهاد افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تعلل ورزیده و درنهایت پس از تاخیری طاقت‌فرسا با تفسیری غیرقانونی آن را دچار تغییرات نامساعد و غیرمنطقی به‌ویژه در زمینه افزایش حقوق سایر سطوح کرده است.


وی اظهار داشت: در سالیان گذشته عین مصوبات ارجاعی ازسوی ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی و با توجه به مصوبات شورای عالی کار در هیات دولت تصویب و ابلاغ می‌شد. اما در سال جاری با بدعت‌گذاری غیرمسوولانه هیات دولت، بیم آن می‌رود امید قاطبه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به یأس مبدل شود.


وی از رهبر فرزانه انقلاب استدعا کرد دستور رسیدگی عاجل ازسوی هیات دولت به‌منظور تغییر رویه با هدف تامین نظر و خرسندی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، صادر و قلوب میلیون‌ها ارادتمند به نظام مقدس انقلاب اسلامی را فراهم کنند.

 


بازنشستگان چه می‌گویند؟


علی دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی استان تهران دراین‌باره به «صبح‌نو» می‌گوید: در شرایط بد اقتصادی فعلی و تورم حدود ۴۰درصدی که مرکز آمار نیز آن را اعلام کرده، حقوق بازنشستگان سایر سطوح فقط ۱۰درصد افزایش پیدا می‌کند و با این شرایط حقوق آن‌ها کفاف چند روز زندگی در ماه را می‌دهد.

این در حالی است که پرداخت مستمری بازنشستگان با بودجه دولتی تامین نمی‌شود، پس نباید دولت افزایش حقوق سایر سطوح را کاهش می‌داد و مشخص نیست بر چه اساسی این اتفاق رخ داده است. اصلا از این مصوبه راضی نیستیم و اعتراض خود را اعلام خواهیم کرد.


او ادامه می‌دهد: دولت باید قانون را رعایت می‌کرد و افزایش حقوق‌ها یا براساس تورم یا سبد هزینه خانوار انجام می‌گرفت. براساس این دو فاکتور، حقوق بازنشستگان باید به ۹میلیون تومان می‌رسید درحالی‌که هم‌اکنون حقوق حداقل‌بگیرها پنج‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان است. چنین موضوعی خلاف قوانینی است که به تصویب رسیده و ما آن را منطقی نمی‌دانیم، زیرا مشکلات امسال بازنشستگان با این مستمری افزایش پیدا می‌کند.
 
 

افزایش 10درصدی ناعادلانه است


همچنین علی جباری، عضو دیگر کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی استان تهران  می‌گوید: افزایش حقوق ۱۰درصدی برای بازنشستگانی که ۳۰سال از عمرشان را کار کردند تا در این روزهای پیری آسایش نسبی را تجربه کنند، غیرعادلانه است.او ادامه داد: بنده خانه دارم اما حقوق‌  بازنشستگی جوابگوی هزینه روزمره من نیست. آن‌هایی که اجاره‌نشین هستند، حقوق‌شان کفاف یک هفته را نمی‌دهد. بیش از سه ماه است که ما نسبت‌به اعمال نشدن افزایش حقوق تجمع می‌کنیم اما مسوولان جوابی ندارند.

 در شرایط بد اقتصادی فعلی و تورم حدود ۴۰درصدی که مرکز آمار نیز آن را اعلام کرده، حقوق بازنشستگان سایر سطوح فقط ۱۰درصد افزایش پیدا می‌کند و با این شرایط حقوق آن‌ها فقط کفاف چند روز زندگی در ماه را می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha