دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 340967

 اگر به دنبال یک گزینه طبیعی برای کمک به اضطراب به جای روش‌های درمانی مانند دارو هستید، می‌توانید از ریشه سنبل‌الطیب استفاده کنید.

گیاهی برای درمان اضطراب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سنبل‌الطیب گیاه بومی آسیا و اروپاست. البته در حال حاضر در آمریکای شمالی نیز رشد می‌کند.

به گزارش هلث‌نیوز،دکتر الکس دیمیتریو، دارای ۲ بورد تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی و طب خواب و موسس درمانگاه تخصصی روانپزشکی و طب خواب در شهر منلو پارک کالیفرنیا، در این خصوص اظهار کرد: ریشه سنبل‌الطیب در طول زمان به دلیل خواص آرام‌بخش آن مورد استفاده قرار گرفته و نام مستعار «Nature's Valium» را به خود اختصاص داده است.

دکتر سیندی تسای، پزشکی در سن دیگو نیز می‌گوید: تصور می‌شود ریشه سنبل‌الطیب برای اضطراب موثر باشد زیرا ترکیباتی دارد که به آرامش سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که این گیاه سطح یک انتقال‌ دهنده عصبی آرام‌بخش به نام گاما آمینوبوتیریک اسید یا GABA را افزایش می‌دهد. این انتقال‌ دهنده عصبی می‌تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد.

ریشه سنبل‌الطیب دارای ترکیبات دیگری مانند لیگنان‌ها(ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان) و اسید والرنیک است که می‌تواند سطح سروتونین و آدنوزین را افزایش دهد. تسای می‌گوید این‌ها مواد شیمیایی است که به کنترل خلق‌وخو و خواب کمک می‌کند.

در حال حاضر ریشه سنبل‌الطیب به اشکال مختلفی مانند کپسول، قرص، پودر و دمنوش موجود است. اگرچه برخی از مردم از طعم چای ریشه سنبل‌الطیب لذت می‌برند اما بوی آن همیشه خوشایند نیست.

برای برخی افراد ریشه سنبل‌الطیب می‌تواند یک انتخاب موثر برای کاهش احساس اضطراب باشد.

تسای می‌گوید: این گیاه می‌تواند برای بیماران مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط که علاقه‌مند به امتحان یک گزینه گیاهی با عوارض جانبی کمتر هستند، مفید باشد.

دیمیتریو به دلیل اثر آرام‌بخشی خفیف آن را در برخی از بیماران هم برای اضطراب و هم برای خواب موثر یافته است. این گیاه به‌ خصوص برای چای عصرانه لذت‌بخش است و ترکیب آن با گیاه بادرنجبویه برای اثربخشی بهتر توصیه می‌شود.

به خاطر داشته باشید مکمل‌هایی مانند ریشه سنبل‌الطیب توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده است؛ به این معنا که تحقیقات کمتری برای نشان‌ دادن میزان موثر بودن آن انجام شده است. به علاوه کیفیت محصول هم ممکن است متفاوت باشد.

نتایج بررسی‌ها نشان داده هنوز شواهد کافی برای نتیجه‌گیری اینکه آیا ریشه سنبل‌الطیب برای اضطراب موثر است یا خیر وجود ندارد. یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۰ مبتنی بر شواهد که شامل هشت مطالعه در مورد ریشه سنبل‌الطیب برای اضطراب و ۱۰ مطالعه برای کیفیت خواب بود، به این نتیجه رسید که این گیاه می‌تواند برای مقابله با مشکلات خواب و اختلالات مرتبط با آن ایمن و موثر باشد.

دیمیتریو می‌گوید: یکی از مزایای ریشه سنبل‌الطیب برای اضطراب این است که غیر از بو مضرات آن بسیار اندک است و در بهترین حالت اضطراب را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. با این حال برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی ناشی از مصرف آن را تجربه کنند.

برخی از افراد نیز مانند زنان باردار، کسانی که داروی آرام‌بخش مصرف می‌کنند و افرادی که بیماری کبدی دارند، باید از مصرف سنبل‌الطیب اجتناب کنند. نکته مهم این است که ریشه این گیاه زمانی موثر خواهد بود که به‌ طور مداوم استفاده شود چراکه ممکن است اثربخشی آن ۶ هفته طول بکشد. بنابراین اگر به راهکار سریع نیاز دارید، باید به دنبال موارد جایگزین باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha