چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰
کد خبر: 341391

اضافه وزن یکی از دلایل اصلی خروپف است، اما سن و وضعیت خواب نیز در این مورد تاثیرگذار هستند.

آیا می‌توان خروپف را متوقف کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو، برای آن که بفهمید آیا می‌توانید خروپف را متوقف کنید ابتدا باید دلیل خروپف کردن تان را بدانید. هم چنین مهم است که در نظر بگیرید که آیا خروپف یک بیماری است یا خیر.

به گزارش ال پائیس، خروپف صدایی است که هنگام تنفس در زمان خواب ایجاد می‌شود. راه هوایی شامل تمام قسمت‌های دستگاه تنفسی به جز ریه‌ها می‌شود. هنگامی که به خواب می‌رویم راه هوایی ما که کل سیستم تنفسی را به جز ریه‌ها در بر می‌گیرد آرام می‌شود. هنگامی که مقاومت در آن راه هوایی افزایش می‌یابد به دلیل شل شدن بیش از حد یا به دلیل فشار بیش از اندازه لرزش ایجاد می‌شود و باعث ایجاد صدای خروپف می‌شود. هنگامی که سر و صدای اضافی همراه با عبور طبیعی هوا رخ می‌دهد به آن خروپف ساده می‌گویند. این یک بیماری نیست. تنفس پر سر و صدای طبیعی است، اما می‌تواند یک مشکل زیبایی شناختی باشد و باعث آزار افرادی شود که در نزدیکی محل خواب شما هستند، اما آسیب شناختی نیست.

با این وجود، خروپف می‌تواند اولین مرحله از طیف گسترده‌ای باشد که به جدی‌ترین پیامد خود یعنی آپنه انسدادی خواب منتهی می‌شود. راه هوایی که یک لوله انعطاف پذیر است می‌تواند با ارتعاش صدا تولید کند، اما در صورت انقباض و حتی بسته شدن کامل راه هوایی صدا نیز ممکن است ایجاد شود. آپنه خواب یک بیماری با پیامدهای قابل توجه است و باید درمان شود و به نوعی از اختلال خواب گفته می‌شود که در آن دیواره‌های گلو در طول خواب ریلکس، شل و باریک می‌شوند. این وضعیت باعث ایجاد توقف‌هایی در تنفس می‌شود. این توقف‌ها می‌توانند برای چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بیانجامند و می‌توانند در طول شب چندین بار رخ دهند. این وضعیت خواب فرد را مختل می‌کند. صداهای بلند خروپف، احساس خفگی و خرناس می‌توانند برای شریک تختخواب فرد بیمار مختل کننده باشند.

خروپف بسیار رایج است. ۴۰ درصد از مردان بالای ۴۰ سال خروپف می‌کنند اگرچه تنها ۱۰ درصد از مردان در این سن دچار آپنه انسدادی خواب هستند. دلایل متعددی برای بروز خروپف وجود دارند.

یکی از عوامل اصلی اضافه وزن است. هنگامی که راه هوایی که یک عضله است تحت فشار وزن بیش تری از چربی در اطراف آن قرار می‌گیرد تمایل به انسداد پیدا می‌کند. تجمع چربی در گردن مردان بیش‌تر است. در نتیجه، خروپف در مردان بیش‌تر دیده شود. دومین عامل مهم سن است. با بالا رفتن سن راه هوایی راحت‌تر مسدود می‌شود. با گذشت سالیان عمر ما بیشتر شروع به خروپف می‌کنیم. خشکی یا التهاب نیز بر آن تاثیر می‌گذارد: اگر التهاب گلو یا فارنژیت داشته باشیم بیش‌تر خروپف می‌کنیم. موقعیت خواب نیز اهمیت زیادی دارد. اگر به پشت بخوابیم بیش‌تر خروپف می‌کنیم. اگر به پهلو دراز بکشیم، چون راه هوایی محافظت شده و بازتر است کم‌تر خروپف می‌کنیم.

عناصر خارجی نیز می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند: برای مثال، الکل راه هوایی را ضعیف می‌کند و باعث می‌شود بیش‌تر خروپف کنیم. برخی داروها نیز راه هوایی را سست می‌کنند. ساختار صورت نیز می‌تواند تاثیر بگذارد مانند داشتن تیغه بینی که بینی را مسدود می‌کند یا چانه بسیار کوچکی که طول راه هوایی را کاهش می‌دهد. هنگامی که بدانیم چرا خروپف رخ می‌دهد می‌توانیم نحوه رفع آن را تعیین کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که خروپف ساده تنها به این دلیل که آزاردهنده است درمان می‌شود نه به این دلیل که یک بیماری است.

برای افرادی دچار اضافه وزن که خروپف می‌کنند موثرترین اقدام کاهش وزن است. بیماران گزارش می‌دهند که هنگام کاهش وزن خروپف شان متوقف می‌شود یا کم‌تر خروپف می‌کنند. وجود یک مرطوب کننده در اتاق نیز ممکن است تاثیر جزئی بر خروپف داشته باشد اگرچه آن را از بین نمی‌برد. اگر خروپف کننده دارای انسداد در بینی یا پولیپ بینی بیش از حد بزرگ باشد جراحی ممکن است وضعیت او را بهبود بخشد. اما ممکن است یک عمل جراحی خروپف را به طور کلی از بین نبرد. اجتناب از نوشیدن الکل نیز می‌تواند یک اقدام موثر در برابر خروپف و هم چنین تغییر وضعیت خواب باشد. درمان‌هایی برای کمک به تنظیم مجدد وضعیت خواب وجود دارند از جمله دستگاه‌هایی که تشخیص می‌دهند چه زمانی فرد رو به بالا است و لرزشی از خود منتشر می‌کند تا فرد به پهلو بچرخد. از این دستگاه‌ها در درمان آپنه انسدادی خواب نیز استفاده می‌شود.

برای بیماران آپنه خواب، درمان‌ها می‌توانند به طور کلی به خروپف پایان دهند. مداخلات شامل دستگاه‌های مورد استفاده برای فک پایین است که می‌تواند توسط افرادی که خروپف ساده را تجربه می‌کنند مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه‌ها فک را به سمت جلو حرکت می‌دهند و کمی فضای بیشتری برای راه هوایی باقی می‌گذارند. مرحله بعدی استفاده از دستگاه فشار جریان هوای همواره مثبت (CPAP) است دستگاهی که تنها برای مبتلایان به آپنه استفاده می‌شود نه برای خروپف ساده. دستگاه فشار جریان هوای همواره مثبت با ماسکی که روی بینی و دهان بیمار قرار می‌گیرد به راه هوایی فشار می‌آورد تا در طول شب باز بماند. مسیر باز می‌ماند و بیمار به طور طبیعی خروپف را متوقف می‌کند. اما تحت هیچ شرایطی متخصص خواب دستگاه فشار جریان هوای همواره مثبت را برای خروپف ساده تجویز نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha