آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در بیست‌وهشتمین سفر استانی دولت امروز (پنجشنبه‌ ۲۳ تیرماه) به کرمانشاه سفر می‌کند. استانی که با وجود ظرفیت‌های فراوان جغرافیایی، صنعتی، معدنی و نیروی انسانی مناسب، سال‌هاست که در صدر جدول بیکاری  کشوری قرار دارد.

رفع بیکاری مهم‌ترین مطالبه کرمانشاه از دولت مردمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، براساس اعلام مرکز آمار ایران، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 14.9 درصدی در سال گذشته دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده و در همین سال(1400) تنها استان هرمزگان بود که با نرخ بیکاری 15.8 درصد، نرخی بالاتر از کرمانشاه داشته است.


به تفکیک فصول نیز بهار سال گذشته نرخ بیکاری کرمانشاه 14.7 درصد، تابستان 14 درصد، پاییز 13.2 درصد و در زمستان 17.9 درصد بوده است. از همین رو است که استاندار کرمانشاه محور برنامه‌ها و طرح‌هایی را که در سفر رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار می‌گیرد مبتنی بر اشتغالزایی و کاهش بیکاری اعلام کرده است.


استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های خبری صداوسیما اعلام کرد: بیش از ۲۲ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان طرح اشتغالزایی در قالب بیش از ۱۰۰ طرح حمایتی و ایجادی در این سفربه رئیس‌جمهور معرفی خواهد شد.


امیری‌مقدم گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه باید ضمن معرفی ظرفیت‌های استان، مشکلات بویژه معضل بیکاری منطقه و همچنین پروژه‌های نیمه‌تمام کرمانشاه را بخوبی منعکس کنیم.


استاندار کرمانشاه با اشاره به آمار بالای پروژه‌های ناتمام در استان، گفت: بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان نیاز است که باید با کار کارشناسی درسفر رئیس‌جمهور مطرح و جذب شود.


وی، دغدغه اصلی مردم استان را بیکاری دانست و گفت: بیش از ۲۲ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان طرح اشتغالزایی در قالب بیش از ۱۰۰ طرح حمایتی و ایجادی در این سفر معرفی خواهد شد که مطمئناً در زمینه اشتغال استان مؤثر خواهد بود.


امیری‌مقدم اضافه کرد: یک تیم عملیاتی برای پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام -البته با اولویت‌بندی- در استانداری در نظر خواهیم گرفت تا با ارائه گزارش هفتگی از پیشرفت پروژه‌ها، از روند اجرای آن مطلع باشیم.


امید به تعیین تکلیف پروژه‌های ناتمام

پروژه‌های فراوانی در شهرستان‌های شرق استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف از جمله راهسازی، سدسازی، تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی و ایجاد و توسعه صنایع بزرگ در دست احداث است و مردم این منطقه انتظار دارند در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه روند اجرایی این پروژه‌ها شتاب بیشتری بگیرد.


فرماندار کنگاور در خصوص اولویت‌دارترین طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان به ایرنا گفت: تکمیل ساخت سد آناهیتا از مهم‌ترین مطالبات مردم این شهرستان است که نیاز به حمایت ویژه دولت در جهت تأمین اعتبار دارد.


«فرزاد الماسی» افزود: عملیات اجرایی این سد سال ١٣٨٩ آغاز شده و تاکنون ٧۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل آن نیازمند اختصاص اعتبار ٣٨٠ میلیارد تومانی است.


وی مهم‌ترین مشکلات و عقب بودن از برنامه زمانبندی مصوب این سد را، عدم پرداخت بموقع صورت وضعیت کارکرد پیمانکاران، اعتراض کشاورزان در زمینه عدم دریافت خسارت بهای تملک اراضی واقع در مخزن سد، نارضایتی پیمانکاران در زمینه تورم موجود در بازار و دریافت اسناد خزانه مدت‌دار به جای پول نقد عنوان کرد.


اجرای عملیات پروژه ۲ بانده کردن محور کنگاور- تویسرکان

الماسی در ادامه با اشاره به ۲ بانده کردن محور کنگاور - تویسرکان به‌عنوان یکی دیگر از مطالبات مردمی و پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان اظهار داشت: کل اعتبار تخصیص‌یافته این پروژه تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان بوده که به علت کمبود اعتبارات جهت اجرای پروژه و عدم پرداخت مطالبات کشاورزان و مالکین پروژه در حال حاضر تعطیل است.


فرماندار کنگاور در ادامه اجرای پروژه چهارخطه کردن محور کنگاور به نهاوند را یکی دیگر از مطالبات بحق مردمی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تکمیل دو بانده کردن این محور کار بسیار مهمی است که باعث کاهش تصادفات در این محور حادثه‌خیز می‌شود.


الماسی ادامه داد: آغاز دو خطه کردن این محور مربوط به سال ۱۳۸۹ با مبلغ اولیه قرارداد ۵۲۰ میلیارد ریال بوده که در حال حاضر به علت کمبود اعتبارات پروژه نیمه فعال است.


تأمین آب شرب پایدار و اصلاح شبکه

وی همچنین با بیان اینکه خشکسالی‌های چندین ساله، کاهش منابع زیرزمینی و فرسودگی شبکه آب شرب شهری کنگاور باعث افت فشار و قطعی آب و نارضایتی اجتماعی شده است، گفت: آب به‌عنوان یک موضوع بسیار جدی، اولویت شهرستان است که انتظار داریم هیأت دولت نگاه ویژه‌ای به موضوع آبرسانی به شهر کنگاور و روستاها داشته باشد.


نماینده عالی دولت در کنگاور در ادامه اظهار داشت: در راستای شکل‌گیری زنجیره ارزش محصولات نفت و پتروشیمی در استان، پیگیری‌های بسیار زیادی برای ایجاد پتروشیمی در شهرستان کنگاور انجام شده است.


وی گفت: احداث پتروشیمی کنگاور بی‌گمان نقش مهمی در رفع چالش بزرگ بیکاری جوانان این شهرستان دارد که تسریع در اجرای عملیات احداث پتروشیمی خواست عمومی است.


کوچ سرمایه‌گذاران از صحنه

سرپرست فرمانداری شهرستان صحنه نیز رویکرد دولت را جذب سرمایه‌گذار و حمایت از بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: تلاش می‌شود با حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، علاوه‌بر ایجاد اشتغال پایدار و توسعه، فضای لازم برای رونق فضای کسب و کار نیز فراهم شود.«جهانبخش زنگنه‌تبار» با اشاره به اینکه شهرستان صحنه به‌عنوان یک شهرستان برخوردار باعث می‌شود واحدهای تولیدی مشمول مالیات شوند، گفت: مشوق‌هایی چون معافیت و بخشودگی مالیاتی ۲۰ ساله عامل جذب سرمایه‌گذاران است و با توجه به حذف این مشوق‌ در شهرستان صحنه انگیزه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران باقی نمی‌ماند و انتظار داریم این مشوق معافیت مالیاتی دوباره به شهرستان صحنه تعلق گیرد.


وی در ادامه به مشکل بیکاری جوانان اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی فاز دوم کارخانه ایران‌خودرو صحنه علاوه‌بر حصول درآمد ریالی مناسب برای منطقه و کشور موجب بکارگیری نیروی کار انسانی و حرکت بسیار خوبی برای جوانان بیکار و مردم منطقه خواهد شد.


راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی غرب، مهم‌ترین مطالبه مردم هرسین

فرماندار هرسین نیز در خصوص مطالبات و خواسته‌های مردمی از رئیس‌جمهور و هیأت دولت گفت: راه‌اندازی مجدد کارخانه کاغذسازی غرب که مجوز ساخت آن مربوط به سال ۷۳ است، مهم‌ترین مطالبه مردم هرسین است که اشتغال پایدار را به‌دنبال دارد.


«عبادالله کنجوریان» افزود: کارخانه کاغذسازی ۵۲ هکتار مساحت دارد که حدود ۳۵ میلیون دلار برای این کارخانه سرمایه‌گذاری شده و سرمایه‌گذاری عمده آن «شستا» و هلدینگ سرمایه‌گذاری وابسته به بانک سپه بوده است.


وی گفت: فاز نخست این کارخانه در سال ۷۶ به بهره‌برداری رسیده اما در سال ۸۱ گرفتار رکود و درنهایت، تعطیلی می‌شود.کنجوریان در ادامه احداث سد بابازید هرسین را از دیگر مطالبات مردمی عنوان کرد و افزود: در صورت احداث این سد علاوه‌بر حل بخش عمده‌ای از مشکلات تأمین آب بخش کشاورزی، مشکلات بخش صنعت شهرستان نیز حل خواهد شد.


وی با بیان اینکه فاز اول مطالعه سد بابازید که همان برآورد و مطالعات فنی طرح است، انجام شده است، افزود: احداث این سد همچنین می‌تواند مانع از هدر رفت آب سراب هرسین و نیز چشمه‌های آن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha