افزایش آمار کرونا در دو هفته اخیر، باعث شد تا موج جدید بیماری را تجربه کنیم و همین موضوع باعث شد، مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون در کشور، دوباره فعال شوند.

احیای نهضت واکسن زدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، آمارهای روزانه وزارت بهداشت از روند واکسیناسیون در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که استقبال از تزریق واکسن کرونا افزایش یافته است؛ زیرا، تا چندی قبل تعداد دوزهای واکسن که روزانه تزریق می‌شد، به مرز پنج‌هزار دوز هم رسیده بود. شدت شیوع و بیماری کرونا در کشور زمینه طرح این پرسش در افکار عمومی را فراهم کرده است که آیا مکانیسم و راهی برای خلاصی از این بیماری نیست؟ تجربه بیش از دوساله جهان گویای این حقیقت کلیدی است که کرونا هنوز هم بیماری با زمینه‌های ناشناخته قوی است و امکان درمان قطعی و صد درصدی این بیماری تاکنون یافت نشده است.

اما در همین بازه زمانی دو راهکار در مهار این بیماری تاکنون موثر افتاده و تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان از موفقیت اساسی در این عرصه دارد. واکسیناسیون سراسری در کنار رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی تنها محمل و بستری مطمئن برای عبور از بیماری کروناست. بسته به توانمندی اقتصادی و صنعتی کشورها و مهم‌تر از آن نظم‌پذیری و هارمونی در میان مردم، شاهد موفقیت‌ها و شکست‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا در میدان مبارزه با کرونا هستیم.

از این جهت تجربه مدیریت صحیح بیماری کرونا در پیک اول در کشورمان به‌خوبی نشان داد که رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی با دو شکل استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی چه دستاوردهای بزرگ و در نوع خود تاریخی در مهار بیماری در کشور رقم زد.

همه کشورهای دنیا هم در اوایل شیوع بیماری، به‌سمت اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سراسری رفتند و بسته به قدرت اقناع‌پذیری گفتمان‌شان بیماری را در جوامع‌شان مدیریت کردند. همراستا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مساله واکسن کرونا در سطح بین‌المللی مطرح شد و اقتصادهای بزرگ و پیشرفته پیشگام در این عرصه شدند.

چین، روسیه، هند، انگلیس و آمریکا از نمونه کشورهایی هستند که در عرصه تولید واکسن قدم‌های بزرگی برداشتند و این کشورها به‌خصوص در انگلیس، آمریکا و چین، با تزریق حداکثری واکسن، بیماری به‌طرز جدی مدیریت و روند مرگ‌ومیر به زیر ۱۰عدد در روز رسید؛ به‌خصوص در انگلیس قبل از همه‌گیری واریانت هندی کرونا، میزان مرگ‌ومیر به یک نفر هم در روز رسید.


روند تزریق واکسن در دنیا به‌شکل مطلوبی


پیش رفت و در این عرصه کشورمان به‌دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها نتوانست مانند کشورهای همسایه ترکیه و امارات واکسن موردنیاز داخلی‌اش را از کشورهای مقصد تامین کند. بلوکه‌شدن دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی و سختی جابه‌جایی این پول‌ها البته در کنار برخی بی‌تدبیری‌های داخلی، همگی دست‌به‌دست هم داد که کشور در مقیاس جهانی از روند واکسیناسیون به نوعی عقب بماند. بااین‌حال باتوجه‌به پیش‌بینی‌هایی که در داخل کشور نسبت‌به سختی تامین واکسن با درنظرگرفتن مسائل مرتبط با تحریم وجود داشت، مساله تولید داخلی واکسن در برندهای مختلف در دستورکار قرار گرفت و تقریبا از چندماه پیش تولیدات داخلی وارد بازار شده است.


دوز یادآور کدام واکسن را بزنیم؟


سوالی که این روزها اغلب مردم خواستار دریافت پاسخ آن هستند، نوع واکسن تزریقی برای دوز یادآور است.آنچه مسوولان وزارت بهداشت و پزشکان متخصص عنوان می‌کنند، این است که هرکدام از واکسن‌ها قابل استفاده است. اما، بااین‌حال، خیلی‌ها می‌خواهند بدانند، اگر دوزهای قبلی را از واکسن‌های برکت، سینوفارم، استرازنکا، اسپایکوژن، اسپوتنیک، پاستوکووک و…، زده‌اند، حالا برای دوز یادآور از کدام واکسن استفاده کنند.


حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با عنوان این مطلب که افرادی که ۶ماه از آخرین تزریق واکسن آن‌ها می‌گذرد، حتما نسبت‌به تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند، گفت: مهم نیست که آخرین واکسن، نوبت اول یا دوم یا سوم باشد بلکه اگر ۶ماه از آخرین نوبت می‌گذرد، حتما نوبت یادآور باید تزریق شود.


درحال‌حاضر و به‌رغم شلوغی مجدد مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون در کشور، اما گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هنوز ۱۴میلیون نفر در کشور حتی یک دوز واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و این افراد می‌توانند برای شدت‌گرفتن موج هفتم بیماری، خطرناک باشند. ضمن اینکه تعداد کسانی که سه دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، به ۲۹میلیون نفر هم نرسیده است.


تاکنون ۶۴میلیون و ۷۱۴هزار نفر دوز اول، ۵۸میلیون و ۷۶هزار نفر دوز دوم و ۲۸میلیون و ۵۳۰هزار نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
توصیه شده کسانی که سه‌دوز واکسن برکت زده‌اند، برای دوز چهارم می‌توانند از واکسن‌های برکت، پاستو، اسپایکوژن، رازی و استرازنکا استفاده کنند.
کسانی که سه دوز استرازنکا زده‌اند، برای دوز یادآور می‌توانند از واکسن‌های استرازنکا، رازی، اسپایکوژن و پاستو استفاده کنند.


افرادی که سه دوز پاستو زده‌اند، می‌توانند برای دوز یادآور از پاستو، اسپایکوژن و رازی استفاده کنند. کسانی که سه دوز سینوفارم تزریق کرده‌اند، می‌توانند از سینوفارم، پاستو، اسپایکوژن، رازی و استرازنکا استفاده کنند. افرادی که دو دوز اول را سینوفارم و دوز سوم را استرازنکا زده‌اند، برای دوز یادآور می‌توانند استرازنکا، اسپایکوژن، رازی و پاستو بزنند.


کسانی که دو دوز اول را سینوفارم و دوز سوم را پاستوکووک پلاس زده‌اند، برای دوز یادآور می‌توانند از واکسن رازی، اسپایکوژن و پاستو استفاده کنند.
افرادی که دو دوز اول را استرازنکا یا اسپوتنیک زده‌اند و دوز سوم را پاستوکووک پلاس تزریق کرده‌اند، برای دوز یادآور می‌توانند از پاستو، رازی و اسپایکوژن استفاده کنند.


اما، آنچه مسلم است، همه واکسن‌های کرونا که در کشور موجود است، می‌توانند برای دوز یادآور استفاده شوند. وزارت بهداشت، ایمنی این واکسن‌ها را تایید و توصیه کرده است که هموطنان می‌توانند از هرکدام از واکسن‌ها استفاده کنند.علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، ضرورت واکسیناسیون افرادی را که بیش از ۶ماه از آخرین تلقیح واکسن آن‌ها می‌گذرد خواستار شد و در پاسخ به این سوال که چه واکسنی برای تزریق توصیه می‌شود، گفت: دردسترس‌ترین واکسن بهترین واکسن برای تلقیح است؛ بنابراین باتوجه‌به سبد متنوع واکسن‌هایی که وجود دارد توصیه می‌شود با مشورتی که با کارشناس واکسیناسیون انجام می‌شود، نوبت‌های بعدی تزریق شود. استفاده از ماسک در فضاهای بسته و شلوغ و همچنین، تزریق واکسن یادآور، بهترین نسخه برای عبور بی خطر از موج هفتم بیماری کرونا در کشور است.


همه واکسن زده ها دوز یادآور تزریق کنند


حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به بررسی وضعیت کرونا و شیوع زیرسویه های اومیکرون در کشورهای مختلف در هفتاد و سومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت، روند رو به رشد موارد ابتلاء و بستری بر اثر شیوع زیرسویه های اومیکرون مشاهده می‌شود.


وی به افزایش موارد ابتلاء و بستری‌های کرونا در ایران اشاره و تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم در یکی، دو هفته آینده همچنان موارد ابتلاء و بستری‌های کرونا در کشور رو به افزایش باشد. در بررسی‌ها، مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد از موارد ابتلاء به کرونا، مربوط به زیرسویه BA.۵ است که سرایت زایی بسیار زیادی دارد.


دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.۵ می‌تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می‌کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می‌تواند بیشتر شود.


جماعتی ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه، گفت: توصیه ما این است که مردم استفاده از ماسک را فراموش نکنند و حتماً نوبت یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند، چراکه واکسیناسیون باعث کاهش موارد شدید بستری در بیمارستان و مرگ و میر می‌شود. افرادی که ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن آنها می‌گذرد، حتما نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا اقدام کنند؛ مهم نیست که آخرین واکسن، نوبت اول یا دوم یا سوم باشد بلکه اگر ۶ ماه از آخرین نوبت می‌گذرد، حتماً نوبت یادآور باید تزریق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha