چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: خط ویژه مسیر مشخص وکانالیزه شده‌ای هست که برای استفاده از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

لطفا پشت سر آمبولانس‌ها حرکت نکنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امروز سرهنگ جوانبخت در برنامه شهر امن که از استودیوی پلیس پایتخت از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص تفاوت‌های خط ویژه و خطوط اضطرار و نحوه برخورد پلیس راهور با تخلف ورود به این دو خط مهم و با اهمیت و همچنین اجرای طرح انضباط بخشی به تردد خودروها و زمان طلایی برای تردد آمبولانس ها توضیح داد.


سرهنگ رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت : خط ویژه در واقع مسیر مشخص و کانالیزه شده ای هست که برای استفاده از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که برخی سازمان ها و ارگان ها نیز مجوز عبور در برخی از مقاطع آنرا دارند و محل آن مشخص است .
وی افزود: ورودی و خروجی‌های خط ویژه با تابلوها کاملا مشخص است و اگر کسی به این خط ورود پیدا کند همکاران بنده با این تخلف برخورد کرده و اعمال قانون انجام می‌شود.

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اما خط اضطرار خطی است که فقط و فقط برای تردد خودروهای امدادی در نظر گرفته شده است تا در مواقع خاص بتوانند از آن وظیفه اصلی خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهند و نکته مشخصه آن این است که با تخلفات ورود به خط اضطرار نیز برخورد صورت می‌گیرد و برخورد آن شدیدتر از برخورد با خط ویژه است؛ چرا که راننده‌ای که ورود پیدا می‌کند به خط اضطرار و این قانون شکنی را انجام می‌دهد علاوه بر آنکه جریمه به آن تعلق می‌گیرد 5 نمره منفی نیز برای وی ثبت می‌شود.

سرهنگ جوانبخت افزود: این موضوع نشان دهنده آن است که رانندگان نباید این مسیر را از آن خود کنند؛ چرا که این مسیر بسیار اهمیت دارد و برای امداد رسانی به آحاد جامعه در نظر گرفته شده است .

وی ادامه داد : همکاران بنده و پلیس هستند تا با قانون شکنی‌ها و هنجار شکنی‌ها برخورد کنند و یقینا یکی از کدهای تخلفی که پلیس راهور تهران بزرگ با آن برخورد می‌کند و مورد اعمال قانون قرار می‌گیرد بحث برخورد با ورود خودروها به خطوط ویژه و اضطرار است. سرهنگ جوانبخت گفت:علیرغم اینکه تخلفات ورود خودروها به خطوط ویژه و اضطرار با دوربین انجام می گردد ، بازهم خیلی از رانندگان این مسئله رارعایت نکرده و پلیس هم به خاطر آنکه می خواهد تذکر داده شود در خیلی از مقاطع مانند تونل نیایش همکاران بنده در آنجا مستقر هستند تا با موتورسیکلت ها و خودروهایی که این قانون شکنی را انجام می‌دهند برخورد کنند و باز هم تذکر داده شود که این خط فقط و فقط برای عبور وسایل امدادی است نه اینکه رانندگانی به اصطلاخ زرنگ هستند و این مسیر را انتخاب می کنند .

لطفا پشت آمبولان تردد نکنید / خود را جای خانواده بیمار بگذارید؛ دقایق طلایی از دست می‌روند

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : یک تعداد خودرو به سرعت پشت آن آمبولانس قرار می‌گیرند و می‌خواهند مسیر را از آن خود کنند.
سرهنگ جوانبخت گفت : واقعا این تصویر را ما در ترافیک ها شاهد هستیم که برخی رانندگان به آمبولانس و خودروهای امدادی راه نمی‌دهند و یا گاهی خودروها از تردد آمبولانس‌ها بهره برده و پشت سر آن از ترافیک عبور می‌کنند.

وی گفت : همه جای دنیا برابر آیین نامه‌ای که وجود دارد پس از شنیدن صدای آژیر آمبولانس باید به منتهی الیه سمت راست خود بروند و مسیر را برای آن خودروی امدادی باز کنند؛چرا که بحث احیا و دقایق طلایی مطرح و مد نظر است .

وی افزود: خیلی وقت‌ها بیمار با 5 دقیقه زودتر رسیدن عملیات احیا انجام و وی به زندگی باز میگردد و ما همگی باید این احساس مسئولیت را داشته باشیم و چقدر این جمله قشنگ است که هر کس خود را جای دیگران بگذارد و هر کدام از ما این فکر را داشته باشیم که شاید روزی هم برای خود ما این اتفاق بیافتد و عزیزان ما در این شرایط قرار بگیرند و یقینا ما در این لحظه تصمیم منطقی تری بگیریم .

کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : راه دادن به آمبولانس و خودروهای امدادی یک مبحث است و متاسفانه مورد بعدی این است که اگر مسیری هم باز باشد یک تعداد خودرو به سرعت پشت آن آمبولانس قرار می‌گیرند و می‌خواهند مسیر را از آن خود کنند که بی‌فرهنگی زیادی را نشان می‌دهد .

وی ادامه داد : آمبولانس خودروهایی امدادی هستند که یا برای انتقال مریض و یا بردن مریض به بیمارستان منتقل می‌کنند که در هر صورت آنقدر این قضیه برای ما حیاتی است که نمی‌خواهیم این زمان طلایی را از دست دهیم و برای پلیس این موضوع حائز اهمیت است و فرقی نمی‌کند که آمبولانس دارای بیمار باشد و یا نباشد.

سرهنگ جوانبخت متذکر شد: چون خودروی امدادی است قانون به ما گوشزد کرده که مسیر را بدون قید و شرط و فوت زمانی برای آن باز نماییم و تصمیم گیری با شهروندان است که واقعا در این خصوص باید تامل صورت گیرد و ما قانون را اجرا کنیم.

وی افزود: امیدواریم که با فرهنگ سازی درست و با اهمیت دادن به این مسایل ما شاهد اینگونه مسائل نباشیم.

طرح انضباط بخشی در کجا انجام می شود ؟

برخی موتورسیکلت‌ها و خودروها با پوشش و مخدوشی پلاک اقدام به ورود به خطوط ویژه و اضطرار می نمایند


سرهنگ جوانبخت گفت : ما به عنوان پلیس وظیفه تذکر دادن و اعمال قانون را داریم و با تخلفاتی چون ورود به خطوط اضطرار و خطوط ویژه برخورد می کنیم و به آنها تذکر می دهیم و می گوییم شاید آن راننده این موضوع را فراموش کرده و شاید احتیاج به تذکر دارد .

وی افزود : شاید با یک بار جریمه شدن فرد متخلف این تذکر در ذهن را داشته باشد و این تخلف را دیگر انجام ندهد ولی متاسفانه هستند رانندگانی که بارها و بارها این تخلفات را تکرار می‌کنند .
کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: طرحی از اسفند سال گذشته در حال اجرا است که طرح انضباط بخشی خوردوها است و در این طرح پلیس راهور با خیلی از تخلفات برخورد می نماید که یکی از مصادیق بارز آن برخورد با خودروها و موتورسیکلت هایی است که پلاک وسیله نقلیه خود را مخدوش کرده و پوشش پلاک را انجام می دهند

سرهنگ جوانبخت افزود: این برخورد و اعمال قانون اینجا هم خود را نشان می‌دهد؛ چرا که خیلی از موتورسیکلت‌ها و خودروها که در خطوط ویژه و خطوط اضطرار حرکت می‌کنند پلاک خود را می‌پوشانند که مورد اعمال قانون قرار نگیرند و وقتی پلیس با این تخلف برخورد می‌کند اینجا هم پلاک دیده می‌شود و در واقع نمی‌گذارد که حقوق شهروندی زیر سوال رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha