چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 342706

برای هر کسی که یک تبلیغ دارویی را تماشا کرده است، تعجب آور نیست که بسیاری از داروها دارای فهرست طولانی از عوارض جانبی هستند، که برخی از آنها ممکن است شما را وادار کند که مصرف آنها را به کلی کنار بگذارید.

10 دارویی که باعث افزایش وزن می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، برای هر کسی که یک تبلیغ دارویی را تماشا کرده است، تعجب آور نیست که بسیاری از داروها دارای فهرست طولانی از عوارض جانبی هستند، که برخی از آنها ممکن است شما را وادار کند که مصرف آنها را به کلی کنار بگذارید. یکی از خطرات رایج در این لیست ها: افزایش وزن است.

اگرچه این تأثیر ممکن است به خودی خود خطرناک نباشد، بسته به اهداف سلامتی شما، عدد بالاتر در مقیاس می تواند ناراحت کننده باشد. به همین دلیل مهم است که آماده باشید، درک کنید که چرا افزایش وزن ممکن است اتفاق بیفتد و احساس اطمینان کنید که این چیزی نیست که باید با آن مقابله کنید. در واقع، ممکن است گزینه های دیگری در دسترس باشد.

اشلی الیس، PharmD، CDCES، مدیر عملیات بالینی در Compwell در Collierville، تنسی، می گوید: «هر زمان که یک داروی جدید را شروع می کنید، از داروساز خود اطلاعات اولیه را بپرسید، مانند اینکه دارو برای چه چیزی استفاده می شود و عوارض جانبی آن چیست.» او می‌گوید: اگر افزایش وزن محتمل است و از این بابت ناراحت هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید دوز کمتری مصرف کنید یا گزینه‌های دیگری وجود دارد. البته، شما همچنان می خواهید عادات غذایی سالم و ورزش را حفظ کنید.

چه دارویی برای درمان اضطراب یا افسردگی مصرف کنید، چه از یک استروئید برای تسکین درد آرتریت یا یک آنتی هیستامین برای کنترل خرناس و عطسه های آلرژی استفاده کنید، در اینجا نحوه تأثیر آنها بر وزن شما آمده است.

1. ضد افسردگی های سه حلقه ای

داروها عبارتند از آمی تریپتیلین (Elavil)، دوکسپین (Silenor)، نورتریپتیلین (Pamelor). جسیکا نوهاوندی، دکتر فارم، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران هانی بی هلث در کالور سیتی کالیفرنیا می گوید: «به عنوان یک کلاس، این داروها ممکن است اشتها را برای تحریک افزایش وزن افزایش دهند. اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، مصرف آنها را ناگهانی قطع نکنید. دیده بان سلامت زنان هاروارد خاطرنشان می کند که ابتدا آن را با پزشک خود در میان بگذارید و برنامه ای تهیه کنید که به بهترین وجه از سلامت روان شما حمایت کند. اگر افزایش وزن باعث می شود که شما بخواهید مصرف داروی خود را متوقف کنید، می توانید با پزشک خود در مورد تغییر به دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی صحبت کنید. دکتر نوهاوندی می گوید: «بوپروپیون (Wellbutrin XL یا SR) یا دولوکستین (Cymbalta) بیشتر با کاهش وزن مرتبط هستند، در حالی که فلوکستین (پروزاک) وزن خنثی تلقی می شود.»

2. کورتیکواستروئیدها

دکتر الیس می‌گوید کورتیکواستروئیدهای خوراکی، مانند پردنیزون (که با نام‌های تجاری مانند Rayos، Deltasone، و Prednicot فروخته می‌شوند)، طیف وسیعی از بیماری‌ها را درمان می‌کنند، از آسم و آرتریت گرفته تا کمردرد و لوپوس. او توضیح می دهد: «اینها عوارض جانبی زیادی دارند، یکی از آنها افزایش اشتها، احتباس مایعات و متابولیسم تغییر یافته است» داروسازان مصرف کورتیکواستروئیدها را همراه با غذا توصیه می کنند و الیس یک میان وعده سالم و متعادل مانند بادام یا یک ظرف ماست را پیشنهاد می کند. استروئیدهای خوراکی معمولاً برای مدت کوتاهی توصیه می شوند (به عنوان مثال، دوز یک هفته یا دو هفته)، که عوارض جانبی را محدود می کند. او می‌گوید:«اگر آنها باید طولانی‌مدت مصرف شوند، کنترل افزایش وزن ممکن است دشوارتر باشد و باید با رژیم غذایی و ورزش فعالتر باشید.»

3. آنتی هیستامین ها

اگر آلرژی دارید یا بثورات خارش دار دارید، احتمالا آنتی هیستامین مصرف کرده اید. الیس می‌گوید: «مطالعات نشان داده‌اند افرادی که آنتی‌هیستامین‌های خاصی را به طور منظم مصرف می‌کنند، وزن بدن و دور کمرشان در مقایسه با افرادی که مصرف نمی‌کنند، بالاتر است.» تحقیقات قبلی در مجله Obesity این ارتباط را با آنتی هیستامین های گیرنده H1 ستیریزین (Zyrtec)، فکسوفنادین (Allegra) و دسلوراتادین (Clarinex) پیدا کرده است. چرا؟ الیس توضیح می دهد: «هیستامین در بدن سیگنال های گرسنگی را خاموش می کند.» او می گوید در مقابل، آنتی هیستامین ها ممکن است به نوعی با سیگنال های پری تداخل ایجاد کنند. یک جایگزین اسپری های استروئیدی بینی مانند فلوتیکاسون پروپیونات (فلوناز) است. او می گوید که اینها با استروئیدهای خوراکی متفاوت عمل می کنند و به طور کلی با افزایش وزن مرتبط نیستند.

4. داروهای صرع

نوهاوندی می گوید: «داروهایی که تشنج را درمان می کنند، از جمله گاباپنتین (گرالیس)، پره گابالین (لیریکا) و ویگاباترین (سابریل) ممکن است اشتهای شما را افزایش دهند.» کالری اضافی ناشی از مصرف بیشتر غذا در نهایت می تواند منجر به افزایش وزن شود. «اگر بیمار هستید که یکی از این داروها را مصرف می‌کنید، مهم است که بدانید افزایش وزن ممکن است پیامد آن باشد. اگر احساس می کنید که این دارو برای شما مناسب نیست، با پزشک خود در مورد تغییر به داروهای صرع که با کاهش وزن مرتبط هستند یا وزن خنثی دارند، صحبت کنید. در مورد فلبامات (Felbatrol)، توپیرامات (Topamax) یا لاموتریژین (Lamictal) لز پزشک خود بپرسید.

5. مسدود کننده های بتا

Aaron Emmel، PharmD، بنیانگذار PharmacyTechScholar.com در سنت آگوستین، فلوریدا، می گوید: «بتا بلاکرها معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. برخی از آنها بیشتر باعث افزایش وزن می شوند، از جمله آتنولول (تنورمین) و متوپرولول (لوپرسور). دکتر امل می‌گوید دلیل افزایش مقیاس مشخص نیست، اما مسدودکننده‌های بتا می‌توانند شما را خسته کنند، به‌ویژه زمانی که برای اولین بار مصرف دارو را شروع می‌کنید.» او می گوید: «این کار ضربان قلب شما را کاهش می دهد و می تواند تحمل ورزش را کاهش دهد.

امفورت در طول فعالیت ممکن است باعث شود که شما بی تحرک بمانید و باعث افزایش وزن شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله Gastroenterology در ماه می 2017 نشان داد که این دارو ممکن است متابولیسم را نیز کاهش دهد. به همین دلیل، محققان پیشنهاد می‌کنند که برای افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، بتا بلوکرها را به عنوان درمان خط اول تجویز نکنند. در عوض، مهارکننده های ACE ممکن است گزینه بهتری باشند.

6. SSRI ها

SSRI ها مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، نوعی ضد افسردگی هستند که سطح ناقل عصبی سروتونین را در مغز افزایش می دهند. به عنوان مثال می توان به اسیتالوپرام (Lexapro)، پاروکستین (Paxil)، سرترالین (Zoloft) اشاره کرد. اینها ممکن است با تأثیر بر اشتهای شما باعث افزایش وزن شوند. همچنین، با کاهش علائم اختلالات خلقی، آنها همچنین ممکن است بر عادات غذایی یا ورزش تأثیر بگذارند. اگر افزایش وزن را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید. افزایش وزن معمولاً زود اتفاق می افتد، که نشان می دهد که می تواند به یک مشکل طولانی مدت برای شما تبدیل شود.

7. MAOI

MAOI مخفف بازدارنده مونوآمین اکسیداز است که افسردگی را با مسدود کردن آنزیم مغزی که انتقال دهنده های عصبی متعادل کننده خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین را تجزیه می کند، درمان می کند. همچنین ممکن است برای کاهش علائم میگرن استفاده شود. نوهاوندی می‌گوید و همچنین ممکن است اشتها را تحریک کنند، او خاطرنشان می‌کند که فنلزین (ناردیل) بیشترین افزایش وزن را در این دسته از داروها ایجاد می‌کند. اگر این برای شما نگران کننده است، از پزشک خود بپرسید که آیا گزینه های جایگزین وجود دارد یا خیر.

8. انسولین

اگر برای درمان دیابت انسولین مصرف می کنید، بدانید که ممکن است باعث افزایش وزن شود. زیرا این هورمون به بدن شما کمک می کند تا گلوکز را از جریان خون جذب کند. میچل هاوارد، استادیار بالینی در کالج داروسازی و علوم دارویی دانشگاه تولدو در اوهایو، می‌گوید: «گلوکز چیز خوبی است، سلول‌های بدن شما از آن برای کار موثر استفاده می‌کنند. گفته می‌شود، پس از جذب قند از جریان خون و رانده شدن به سلول‌ها، اگر بدن برای انرژی از آن استفاده نکند، به چربی تبدیل می‌شود.» او می‌گوید: «اگر پرخوری کنید، به‌ویژه غذاهای پر قند (آب‌نبات، دسر)، وزن اضافه خواهید کرد. اگر دیابت نوع 1 دارید، باید انسولین مصرف کنید.» دکتر هاوارد می گوید، با این حال، اگر دیابت نوع 2 دارید، تغییرات سبک زندگی به بهبود عملکرد انسولین کمک می کند و ممکن است بتوانید از رژیم غذایی و ورزش برای کاهش (یا در نهایت حذف) دوز انسولین خود استفاده کنید.

9. سولفونیل اوره ها

مطالعه‌ای که در آگوست 2015 در Archives of Medical Science منتشر شد، اشاره می‌کند که دسته رایج دیگری از داروهای دیابت، سولفونیل اوره‌ها، سطح قند خون را تا 20 درصد کاهش می‌دهند، اما به طور متوسط باعث افزایش وزن حدود 4 تا 5 پوند می‌شوند. سولفونیل اوره ها شامل گلیکلازید (دیامیکرون) و گلی بن کلامید (گلیناز) هستند. این داروها سلول های بتای پانکراس را برای ترشح انسولین تحریک می کنند. هاوارد می‌گوید: «انسولین بیشتر در جریان خون، قند را به داخل سلول‌های شما فشار می‌دهد. در نهایت به روشی مشابه انسولین تزریقی باعث افزایش وزن می شوند.» هاوارد می‌گوید:« داروهای دیابت، از جمله متفورمین یا مهارکننده‌های SGLT2 وجود دارد که باعث کاهش وزن می‌شوند یا وزن خنثی دارند. او می افزاید که نوع دارویی که برای شما بهترین است به سابقه پزشکی، وضعیت سلامت فعلی و ملاحظات هزینه بستگی دارد.»

10. داروهای ضد روان پریشی

از این داروها می توان برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده کرد. هاوارد می‌گوید: «یکی از آن‌ها به ویژه - اولانزاپین (Zyprexa) با بالاترین پتانسیل افزایش وزن در مقایسه با سایر داروهای ضد روان پریشی مرتبط است. علاوه بر این، این نوع داروها عملکرد گلوکز را مختل می کنند و کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش می دهند و بیماران را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار می دهند. هاوارد می گوید لورازیدون (لاتودا) و زیپراسیدون (ژئودون)، دو ضد روان پریشی دیگر، شانس کمتری برای افزایش وزن دارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha