تماشای پورنوگرافی به یک فعالیت بسیار رایج تبدیل شده است. مطالعات تخمین می‌زند که بین 86 تا 96 درصد از مردان به طور منظم پورن تماشا می کنند. اما زنان اندکی کمتر به دنبال محتوای مستهجن هستند.

اثرات مخرب فیلم های پورن بر رابطه جنسی و زندگی افراد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند در حالی که تماشای پورنوگرافی آنهم گاهی و به ندرت به تشخیص درمانگران جنسی ممکن است برای خودکاوی ، آموزش جنسی و حتی بهبود روابط با شریک زندگی شما مفید باشد، عادت کردن به این عمل، تا جایی که بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد، می تواند برای شما مشکل ساز باشد.

اعتیاد به پورن، مانند سایر وابستگی ها اثرات نامطلوب زیادی داشته باشد. در حالی که تحقیقات محدودی در مورد تأثیر تماشای بیش از حد پورنوگرافی وجود دارد، اثرات شناخته شده نشان می دهد که باید تماشای پورن را محدود کنید.

این مقاله اعتیاد به پورن، نحوه تشخیص اینکه آیا اعتیاد به پورن دارید، اثرات سلامت روان اعتیاد به پورن و نحوه دریافت کمک را توضیح می‌دهد.

اعتیاد به پورن چیست؟

اگرچه اعتیاد به پورن هنوز به عنوان یک بیماری قابل تشخیص شناخته نشده است، اما این رفتار به عنوان "استفاده مشکل ساز پورنوگرافی" توصیف شده است .

افراد ممکن است به فیلم های پورن معتاد شوند، در صورتی که علیرغم تلاش برای کاهش تمایلات خود، مدام هوس تماشای این فیلم ها به سرشان می زند. این افراد همچنین ممکن است حوزه های دیگری از زندگی مانند کار، تحصیلات و تعاملات اجتماعی را به دلیل نیاز مداوم به تماشای پورن محدود کند. تماشای پورن همچنین ممکن است علایق دیگری را به خود اختصاص دهد.

یک فرد معتاد به پورن می‌تواند به دلیل نیاز به مصرف پورن بسیار تحت تأثیر قرار گیرد و ممکن است شروع به تماشای آن در مکان‌های عمومی مانند محل کار یا حمل‌ونقل عمومی کند. اعتیاد به پورن به احتمال زیاد یک اختلال رفتاری است و شبیه به سایر اختلالات رفتار جنسی مانند خودارضایی بیش از حد و رابطه سایبری است.

نشانه های اعتیاد به پورن

افراد معتاد به فیلم های پورن زمان زیادی را برای تماشای این فیلم ها صرف می کنند و که این موضوع می تواند منجر به از دست دادن کنترلشان شود. همچنین این نوع اعتیاد ممکن است باعث ایجاد فشار در روابط با دیگران شود که به روش های زیر ظاهر می شود:

  • صرف هزینه های بیش از حد برای مطالب مربوط به پورن
  • درگیر شدن در رفتارهای جنسی پرخطر
  • استفاده از پورن برای مقابله با احساسات دشوار مانند درد، اضطراب و غم
  • مصرف پورن در زمان ها و لحظات پرخطر
  • احساس خشم از توصیه به کاهش مصرف پورن
  • ناتوانی در ترک پورن علیرغم تلاش برای آن
  • به دنبال استفاده از پورن شرم را تجربه می کنید، اما نمی توانید این عادت را ترک کنید
  • پیشروی به اشکال شدیدتر پورنوگرافی برای لذت بردن
  • یافتن رابطه جنسی کمتر رضایت بخش
  • پنهان کردن عادت های پورن از شرکای جنسی و دیگران

اثرات اعتیاد به پورن

از آنجایی که پورن بسیار در دسترس است، اعتیاد به پورن به راحتی اتفاق می افتد.در مطالعه‌ای که ماهیت اعتیادآور پورن را مرور می‌کرد، مشخص شد افرادی که به این مطالب وابسته شده اند ، واکنش‌های مغزی آنها در هنگام ارائه نشانه‌های پورنوگرافی افزایش می یابند. این واکنشها دقیقا زمانی مشاهده شده است که افراد دارای اعتیاد به مواد یا قمار با پیام‌های اعتیادآور مواجه می‌شوند.

با این حال، فراتر از تغییرات در فعالیت مغز، مصرف بیش از حد پورن دارای اثراتی است که همه آنها در زیر توضیح داده شده است.

می تواند بر صمیمیت بین همسران تأثیر بگذارد

در حالی که هر کسی ممکن است به پورنوگرافی معتاد شود، این رفتار در مردان بیشتر قابل توجه است - خصیصه ای که می تواند برای شریک زندگی آنها مشکل ساز باشد. به ویژه، مشاهده شده است که مردانی که مکرراً محتوای مستهجن را تماشا می‌کنند، تمایل دارند از نظر عاطفی از افراد مهم خود دور شوند. این مردان تمایل به رفتارهای پنهانی دارند و حتی ممکن است به دنبال مصرف بیش از حد فیلم های مستهجن دچار افسردگی شوند و در نهایت می تواند منجر به کاهش صمیمیت بین زن وشوهر شود.

می تواند بر عزت نفس شریک زندگی شما تأثیر بگذارد

هنگامی که شریک زندگی می بیند که همسرش از نظر فیزیکی از او دور می شود و در عوض ترجیح می دهد به پورن روی بیاورد می تواند ضربه سنگینی به عزت نفس او باشد.

پورنوگرافی می تواند بر رضایت از رابطه جنسی تأثیر بگذارد

زمانی که فردی دائماً بدن و روابط جنسی دیگران را مشاهده می کند، دائم در حال مقایسه کردن خود با افراد حاضر در فیلم های پورن است و این احساس به او دست می دهد که ظاهر فیزیکی و توانایی های جنسی اش در مقایسه با کارگرا ن حرفه ای جنسی ضعیف تر می باشد.

در مواقع دیگر، این نارضایتی ممکن است متوجه همسران آنها باشد، که ممکن است همسران خود را با بازیگرانی که در این فیلم ها هستند مقایسه می کنند.

افراد مبتلا به اعتیاد به پورن گاهی فشار ناسالمی بر عملکرد خود در حین رابطه وارد می کنند که به طور قابل توجهی بر تجربه جنسی آنها تأثیر می گذارد. آنها به دلیل مشاهده افرادی که دائما درگیر رابطه جنسی هستند، ممکن است این تصور را داشته باشند که از زندگی جنسی خود رضایت کمتری دارند.

می تواند بر عملکرد روزانه تأثیر بگذارد

چسبیدن به صفحه ای که مطالب مستهجن را نمایش می دهد می تواند سد بزرگی برای جریان روزانه شما باشد و مانع بهره وری در محل کار، خانه و محیط های اجتماعی شود.

نیاز شدید به تماشای رابطه جنسی دیگران جای خود را به امور مهمتری از جمله جلسه برنامه ریزی شده با مشتری، حضور در قرار ملاقات با پزشک یا حتی صرف زمان بسیار مورد نیاز برای استراحت و لذت بردن از روز میدهد.

اعتیاد به پورن اختلالات سلامت روان را تشویق کند

داشتن اشتهای زیاد برای مطالب وابسته به پورن با اختلالات اضطرابی مرتبط است. علاوه بر این، این اختلال بیش جنسی ممکن است باعث اختلالات خلقی و حتی چالش های سوء مصرف مواد شود همچنین ارتباطاتی بین تماشای بیش از حد پورنوگرافی و اختلال در نعوظ و سایر اختلالات جنسی وجود دارد.

درمان اعتیاد به پورن

از آنجایی که اعتیاد به پورن یک اختلال رسمی نیست، گزینه های درمانی برای این بیماری به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، برای مدیریت اثرات، گزینه های بسیاری اتخاذ شده است.

صحبت با یک متخصص سلامت روان یکی از موثرترین راه ها برای کنترل رفتارهای منفی است. علاوه بر این، استفاده از تکنیک هایی مانند خانواده درمانی و مشاوره رابطه جنسی می تواند به غلبه بر پیچیدگی های این وضعیت کمک کند.

راهنمایی های حرفه ای می تواند به کاهش احساس گناه و اجبار در تماشای پورن کمک کند. همچنین می تواند به مدیریت چالش های عاطفی و صمیمیت ناشی از این عادت کمک کند.

تماشای بیش از حد پورن هنگامی که بر اراده آزاد تأثیر می‌گذارند و خواستار برآورده شدن آنها بدون توجه به راحتی هستند، این می‌تواند برای رفاه شما مضر باشد. اعتیاد به پورن را می توان با قاطعیت، و کمک درست از متخصصان مورد اعتماد مدیریت کرد.

دارو برای درمان اعتیاد به پورن

برای مدیریت این وابستگی ، نالترکسون ممکن است به عنوان یک اقدام درمانی توصیه شود این دارو معمولاً برای مدیریت وابستگی به الکل و اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود. نالترکسون ممکن است بتواند هم میل به پورن و هم رضایت حاصل از مشاهده آن را متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha