چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 343245

این اختلال علل مختلفی از تغییر ناگهانی وضعیت بدن گرفته تا کم خونی، اختلالات سیستم عصبی خودمختار، کم آبی بدن، اختلالات غدد درون ریز و رژیم غذایی دارد.

با فشار خون پایین چه کنیم؟

به گزلرش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، فشار خون پایین که هایپوتانسیون نیز نامیده می شود، در افراد مختلف معنای کم و بیش متفاوتی دارد. فشار خون طبیعی معمولا بین 90/60 و 120/80میلی‌متر جیوه گزارش می شود، اما اعداد خارج از این محدوده هم بسته به شرایط فرد می‌ توانند مطلوب باشند و لزوما خروج از چهارچوب مذکور مفهوم بیماری را به همراه نخواهد داشت.

اندازه گیری فشار خون نرمال برای بدن بر اساس موارد زیر انجام می گیرد:

- سابقه پزشکی

حراج تابستانیِ پلازیو | کد تخفیفِ اولین خرید: PLZ30

پیشنهاد امروز

- سن

- وضعیت کلی

اگر میزان فشار خون کمتر از 90/60 میلی متر جیوه باشد و علائم دیگری همچون تاری دید، احساس گیجی و سرگیجه، ضعف و حالت تهوع هم وجود داشته باشد، ممکن است پزشک تشخیص فشار خون پایین دهد.

این اختلال علل مختلفی از تغییر ناگهانی وضعیت بدن گرفته تا کم خونی، اختلالات سیستم عصبی خودمختار، کم آبی بدن، اختلالات غدد درون ریز و رژیم غذایی دارد. در این میان رعایت رژیم غذایی اصولی می تواند تاثیر زیادی بر مبارزه با فشار خون پایین داشته باشد.

نکاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند، با استناد به مقالات مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

رژیم غذایی پیشنهادی

مصرف انواع خاصی از مواد غذایی می تواند به شما در بالا بردن فشار خون و رهایی از اختلال فشار خون پایین کمک کند. علائم خود را کنترل و به طور منظم فشار خونتان را اندازه گیری کنید تا متوجه شوید که چه چیزی موثر واقع شده است. سعی کنید:

- مایعات بیشتر: کم آبی حجم خون را کاهش می دهد و باعث کاهش فشار خون می شود. به همین علت هیدراته ماندن به خصوص هنگام تمرینات ورزشی بسیار مهم است.

- غذاهای سرشار از ویتامین B-12: افت سطح ویتامین B-12 می تواند منجر به نوع خاصی از کم خونی شود که آن هم باعث کاهش فشار خون و خستگی می شود. غذاهای سرشار از B-12 شامل تخم مرغ، غلات غنی شده، گوشت حیوانات و مخمرهای مغذی هستند.

- غذاهای سرشار از فولات: فولات پایین نیز می تواند کم خونی را تشدید کند. نمونه هایی از مواد غذایی غنی از فولات عبارت اند از مارچوبه، لوبیا، عدس، مرکبات، سبزیجات برگ دار، تخم مرغ و جگر.

- نمک: درست برعکس فشار خون بالا که نمک و سدیم برای این بیماران نوعی سم محسوب می شود، افراد مبتلا به فشار خون پایین می توانند بسیار از آن سود ببرند. غذاهای شور فشار خون را بالا می برند. در نتیجه توصیه می شود که این دسته از بیماران سوپ کنسرو شده، ماهی دودی، پنیر، ترشی و زیتون مصرف کنند.

- کافئین: قهوه و چای کافئین دار ممکن است به طور موقت فشار خون را با تحریک سیستم قلبی عروقی و افزایش ضربان قلب افزایش دهند.

راهکارهایی برای جلوگیری از فشار خون پایین

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه در مورد غذاهای سالم صحبت کنید تا بتوانید آنها را در لیست خرید خود قرار دهید. روش هایی در راستای اصلاح رفتارهای روزمره وجود دارند که ممکن است کمک کننده باشند.

اگر مشکوک به علائم کم خونی هستید، حتما برای بررسی نوع کم خونی و بهترین گزینه های درمانی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

و اما تغییراتی که می توانید در رژیم غذایی خود برای کمک به افزایش فشار خون ایجاد کنید:

- وعده های غذایی کم حجم را به دفعات بیشتر مصرف کنید: وعده های غذایی بزرگ ممکن است باعث افت شدیدتر فشار خون شوند، زیرا بدن برای هضم وعده های غذایی بزرگ کار بیشتری انجام می دهد.

- مقدار بیشتری آب بنوشید : همانطور که گفته شد کم آبی می تواند باعث کاهش فشار خون شود.(مصرف الکل نیز در این مورد بسیار آسیب رسان خواهد بود)

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، ممکن است بتوانید با ایجاد این تغییرات در شیوه زندگی خود نیز فشار خون افت کرده را افزایش دهید:

- اگر در هوای آزاد و در گرمای شدید ورزش می کنید، استراحت های مکرر داشته باشید و مطمئن شوید که به اندازه کافی به هیدراتاسیون بدن خود اهمیت می دهید.

- اجتناب از گذراندن زمان طولانی در سونا، جکوزی و اتاق بخار که همگی می توانند باعث کم آبی بدن شوند. همچنین لازم است وضعیت بدن خود (مانند ایستادن یا نشستن) را به آرامی تغییر دهید.

- از استراحت طولانی مدت در رختخواب خودداری کنید. در عین حال جوراب‌ های فشاری بپوشید که کمک می‌ کنند خون از پاها به سمت بالا بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha