در حالی هزینه‌های درمانی مردم افزایش پیدا کرده است که در اقدامی تامل برانگیز بیمارستان‌های خصوصی چشم پزشکی، قرارداد خود با بیمه‌های تکمیلی را لغو کرده‌اند.

لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی چشم پزشکی با بیمه‌های تکمیلی

به گزارش سلمت نیوز به نقل از ایلنا، هزینه‌های بستری و خدمات سرپایی به گواه بسیاری از کارشناسان به دلیل افزایش قیمت دارو، تجهیزات و اقلام مصرفی پزشکی، افزایش هزینه‌های جانبی مانند قیمت اقلام خوراکی مصرفی، مواد شوینده و ضد عفونی کننده افزایش زیادی داشته است. در این میان بخش زیادی از مردم تحت پوشش بیمه‌های پایه نظیر بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت هستند که زمان بستری بین 70 تا 90 درصد هزینه‌ها را در مراکز دولتی و طرف قرارداد پوشش می‌دهند.

حجم مراجعین بسیار زیاد و نوبت‌های چندماهه، بسیاری از بیماران را به مراکز درمانی خصوصی سوق می‌دهد که بیمه‌های پایه اگر قراردادی با آنها داشته باشند، تنها بخش اندکی از هزینه‌ها را برای آنها پوشش خواهد داد و فرانشیز، هتلینگ و .. از جیب بیمار پرداخت خواهد شد. این موضوع موجب شده تا بسیاری از مردم برای پوشش این هزینه‌ها به سراغ بیمه‌های تکمیلی بروند و با پرداخت حق بیمه، انتظار حمایت از آنها در زمان بیماری را دارند. با این حال روابط مراکز درمانی با بیمه‌ها به ویژه بیمه‌های تکمیلی همیشه دارای چالش‌های مختلفی بوده و دود این چالش نیز به چشم بیماران برود. اخیرا هم بین مراکز خصوصی چشم پزشکی و سندیکای بیمه‌گران و بیمه آتیه‌سازان چالشی به وجود آمده که موجب شده تا این مراکز درمانی قرارداد خود را با بیمه‌های تکمیلی تمدید نکنند.

بر اساس نامه‌هایی که این مراکز به بیمه‌ها ارسال کرده‌اند دو موضوع پرداخت بدهی‌ها و عدم رعایت تعرفه‌های پزشکی دلیل اصلی اختلافات بین بیمه‌ها و مراکز درمانی چشم پزشکی خصوصی است.

عدم پایبندی به تعرفه‌های مصوب

«فرهاد رضوان» مدیر عامل بیمارستان چشم پزشکی نور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه بنابر روال هر سال اول تیرماه سررسید قراردادهای ما با بیمه هاست و از اول خردادماه به مذاکره در رابطه با تمدید قراردادها می‌پردازیم، گفت: بیمه‌های تکمیلی عضو در سندیکای بیمه‌ها و بیمه آتیه‌سازان حافط حاضر به قبول تعرفه‌های مصوب دولت نیستند، این در حالی است که این تعرفه‌ها بسیار کمتر از قیمت تمام شده خدمات بوده، اما با توجه به اینکه قانون است ما هم به آن عمل می‌کنیم با این حال این بیمه‌ها می‌خواهند با رقمی زیر این تعرفه‌ها با مراکز چشم پزشکی خصوصی قرارداد ببندند.

وی افزود: شرایط اقتصادی برای مجموعه‌های درمانی چنان سخت شده است که به هیچ عنوان نمی‌توان فروش خدمت زیر تعرفه دولتی را پذیرفت. الزام قانونی ما هم دقیقا تعرفه دولتی است. با این حال ما حسن نیت نشان دادیم و به بیماران تحت پوشش این بیمه‌ها خدمات خود را ارائه دادیم و اگر امروز هم بیمه‌ها تعرفه‌های دولتی را بپذیرند، ما آماده همکاری با آنها هستیم.

رضوان با بیان اینکه عدم قرارداد این بیمه‌های تکمیلی موجب کاهش مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های چشم پزشکی شده است، گفت: بیماران توقع دارند که بیمه‌های آنها به تعهدات خود عمل کرده و از آنها حمایت کنند اما این موضوع نارضایتی آنها را فراهم آورده است.

وی همچنین در مورد مطالبات مراکز درمانی از بیمه‌ها نیز گفت: یکی از بیمه‌های تکمیلی مطالبات خود را با تأخیر بسیار زیادی به بیمارستان‌ها پرداخت می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا مشکلاتی در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی به وجود آید. سایر بیمه‌ها نیز پرداخت به روزی ندارند با این حال بر اساس تعهد و قراردادی که دارند پرداخت خود را انجام می‌دهند.


8d477f5b-8c89-4b71-8f9a-a717ac57cd14

انباشت مطالبات

«مصطفی نادری» مدیرعامل بیمارستان بینا نیز در این گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بیمه‌های تکمیلی به دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور در مورد عمل به تعرفه‌های درمانی پایبند نبوده و همین موضوع موجب شده تا وارد قرارداد با بیمارستان‌ها نشوند، گفت: از یک سو مردم با پرداخت حق بیمه خود انتظار دارند که از حمایت این بیمه‌ها در زمان مراجعه به مراکز درمانی برخوردار باشند اما به دلیل عدم قرار داد باید به صورت نقدی با مراکز درمانی حساب کنند. این موضوع موجب وارد شدن رنج بسیار به بیمار می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از بیماران به دلیل این مشکلات دیگر به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند.

نادری یادآور شد: برخی از بیمه‌های تکمیلی از مهرماه سال گذشته تا امروز هیچ پرداختی به بیمارستان‌ها نداشته است. این موضوع موجب شده تا قدرت خرید بیمارستان‌ها کم شده و در نتیجه از کیفیت ارائه خدمت به بیماران هم کاسته شود.

ac619ab7-305a-4c44-8e62-b81f45c92580

کاهش بیماران مراجعه کننده به دلیل عدم همراهی بیمه‌ها

«سید عباس موسوی» مدیرعامل بیمارستان چشم پزشکی نگاه نیز در گفت‌وگو با خیرنگار ایلنا با اشاره به عدم پایبندی بیمه‌های تکمیلی به تعرفه‌های پزشکی گفت: دولت علی‌رغم اعتراض جامعه پزشکی تعرفه‌های درمانی را مصوب و ابلاغ کرد. این در حالی بود که هزینه‌های بیمارستان‌ها از تهیه مواد غذایی، تجهیزات، حقوق پرسنل، نگهداری و .. نیز افزایش یافته و این موضوع شرایط را برای ادامه حیات این مراکز خصوصی سخت کرده است. با این حال ما باید به این تعرفه‌ها عمل کنیم. اما بیمه‌های تکمیلی که عمده آنها دولتی هستند زیربار این تعرفه‌ها که خود دولت ابلاغ کرده است نمی‌روند.

وی افزود: بیمارستان‌های خصوصی هم نمی‌توانند زیر تعرفه دولتی خدمات ارائه دهند. این تعرفه‌ها در واقع کفی است که به وسیله آن ما بتوانیم کار کنیم. از سوی دیگر بیمه‌ها پرداخت‌های شش ماهه و سه ماهه دارند که این موضوع نیز در این شرایط سخت اقتصادی فعالیت بیمارستان‌های خصوصی و اخذ خدمت توسط مردم را با چالش مواجه کرده است.

b18dee69-65ef-42c0-8ac4-15b2c40b3450

موسوی ادامه داد: حدود 20 درصد از بیماران ما کاهش پیدا کرده است. سایر بیماران اسناد می‌گیرند و می‌روند از بیمه‌های خود هزینه‌هایشان را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: یک عمل مانند جراحی آب مروارید 8 میلیون تومان است و هزینه‌های کلان نداریم. این البته با تعرفه‌ای است که دولت ابلاغ کرده است.

موسوی همچنین با اشاره به گران شدن اقلام مورد نیاز در چشم پزشکی، گفت: لنزی که بیماران آب مروارید استفاده می‌کنند الان حدود 200 هزار تومان است. از سوی دیگر قبلا ژلی که برای تزریق در شبکیه مورد استفاده قرار می گرفت، حدود 20 هزار تومان بود اما الان قیمت آن 320 هزار تومان شده است، یا آمپولی که برای تزریق استفاده می‌شد 300 هزار تومان بود و الان به حدود 600 هزار تومان رسیده است. در این شرایط گرداندن بیمارستان‌ها بسیار سخت شده است. این را باید به مواد خوراکی که مورد استفاده پرسنل قرار می‌گیرد و 10 درصد مالیاتی که پرداخت می‌کنیم اضافه کنیم.

وی تأکید کرد: علی‌رغم این موضوع ما تعرفه دولت را قبول کرده‌ایم، اما متأسفانه مجموعه‌های دولتی مانند بیمه‌های تکمیلی زیربار این موضوع نمی‌روند و همین موضوع موجب شده است تا قراردادی با بیمه‌های تکمیلی بسته نشود.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha