چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 343545

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته برای پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهارستان رفت و در صحن علنی حضور یافت تا یکی از پاسخگوترین وزرای دولت باشد.

واکسیناسیون 80 درصدی در 80 روز

به گزارش سلامت نیو زبه نقل از روزنامه ایران، در میان زرای کابینه سیزدهم، وزیر بهداشت به دلیل حساسیت حوزه سلامت و شیوع بیماری کرونا، بارها از سوی نمایندگان مورد سؤال قرار گرفته است. دیروز نیز سؤالات نمایندگان مردم از این مقام مسئول فراوان بود. نخستین سؤال پرچالش بهارستان‌نشین‌ها پیرامون ابهامات عوارض واکسن‌های کرونا، واکسیناسیون اجباری و روند مدیریت مقابله با بیماری کرونا بود.

هرچند به نظر می‌رسید وزیر بهداشت به دلیل بازگویی برخی انتقادها آن هم پس از واکسیناسیون بیش از 80 درصد جمعیت مشمول دریافت واکسن و کاهش قابل توجه آمار ابتلاها و فوتی‌ها، رنجیده اما دکتر بهرام عین‌اللهی با صراحت و با ارائه آمار از عملکردش در حوزه نظام سلامت کشور دفاع کرد. انتقادات مجلس در حالی از عوارض مربوط به تزریق واکسن‌های کرونا بالا گرفته که طی چند روز گذشته فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ثبت نشدن عوارض واکسن‌های کرونا از سوی نظام سلامت بالا گرفته است.

مهدی عسگری نماینده استان البرز از تعارض منافع در کمیته علمی کرونا گلایه کرد و همچنین به این نکته که شماری از پزشکان در اوایل کرونا گفته بودند واکسن‌های تازه ساخته شده عوارض جدی دارند و باید از استفاده از آنها پرهیز شود، اشاره کرد. این نماینده همچنین در ادامه سؤالاتش شائبه‌های پیرامون وضعیت بازار مالی داروهایی از جمله رمدسیور را نیز از وزیر بهداشت جویا شد.


قالیباف: دولت در 80 روز، 80 درصد را تحت پوشش واکسیناسیون قرار داد


پس از استماع سخنان وزیر بهداشت از مجموع 239 آرای مأخوذه، 155 نماینده به پاسخ‌های وزیر بهداشت رأی موافق دادند، به طوری که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از موافقان عملکرد وزارت بهداشت در این جلسه اظهار داشت: از همه کسانی که در دوره کرونا زحمت کشیدند و تلاش کردند تقدیر و تشکر می‌کنم کسانی که این افتخار را برای جمهوری اسلامی و مخصوصاً دولت فراهم کردند که در یک دوره ۸۰ روزه، بیش از ۸۰ درصد افراد را تحت پوشش واکسن قرار دادند و همین‌جا از شهدای سلامت نیز یاد می‌کنم.


قالیباف افزود: همچنین برای همه خانواده‌های شهدای سلامت سر تعظیم فرود می‌آورم و تسلیت و تعزیت مجدد خود را به همه این خانواده‌های عزیز و بازماندگان این شهدا عرض می‌کنم و بی‌شک اگر امروز نیز سؤالی در مورد واکسیناسیون در مجلس مطرح بود، بحث در مورد برخی داروهای خاص و موضوعات خاص بود نه خدای نکرده قدرنشناسی نسبت به زحمات کشیده شده. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی مجلس به سؤال مطرح شده، گفت: مجلس با رأی خود نشان داد نسبت به موضوع واکسیناسیون و عملکرد دولت و عزیزان مدافعان عرصه سلامت همیشه قدردان بوده و هست و وظیفه دارد در مسیر حل مشکلات آنها تلاش کند.


وزیر بهداشت که برای پاسخ به نماینده‌های معترض دست پر به صحن علنی مجلس رفته بود با استفاده از آمار و مستندات به مباحث مطرح شده از سوی برخی نماینده‌ها پاسخ داد. وی در پاسخ به این سؤالات به نظام ثبت و پیگیری عوارض واکسن‌ها تا ۳۰ روز بعد از واکسیناسیون اشاره کرد و اینکه نظام ثبت عوارض واکسن‌ها به صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود. به گفته دکتر عین‌اللهی، در شرایطی که ما ۱۵۳ میلیون دوز واکسن تزریق کرده‌ایم، میزان عوارض جدی ۱.۳۷ در یک میلیون نفر بوده است.


وزیر بهداشت گفت: با توجه به آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در زمان آغاز به کار دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم بود. در اولین دیداری که دولت سیزدهم با مقام معظم رهبری داشت، معظم له اولین درخواست خود را به عنوان موضوع فوری و اولویت‌دار، بحث کرونا و سلامت مردم عنوان کردند تا بتوانیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم.



عین الهی: واکسیناسیون مؤثرترین اقدام برای کنترل کرونا بود


وزیر بهداشت و درمان بیان کرد: ما باید روزهای دلهره‌آور و سختی را که روح و جسم‌مان را آزرده کرده بود، به یاد بیاوریم؛ روزهایی که بیش از ۷۰۰ جانباخته داشتیم و شاهد اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها، صف‌های طولانی چندروزه برای بستری، خستگی و فشار روانی پرسنل، محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، کمبود واکسن کرونا، صف‌های طولانی چند صد متری تزریق واکسن، محدودیت‌های تردد شبانه، تعطیلی رفت‌وآمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت‌های بین‌شهری، تعطیلی برخی از کسب‌وکارها مانند مشاغل گردشگری و تعطیلی‌های مکرر بازار و وضعیت نابسامانی که در شروع کار دولت داشتیم، بودیم.


وزیر بهداشت و درمان افزود: در چنین شرایطی دولت سیزدهم همزمان با اوج پیک پنجم کرونا کار خود را آغاز کرد. در روز بیش از ۵۰ هزار مبتلا داشتیم، تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیش از ۸ هزار نفر و تعداد مرگ و میر حدود ۷۰۰ نفر بود.


وی درخصوص موضوع واکسیناسیون تصریح کرد: واکسیناسیون مؤثرترین اقدام برای کنترل همه‌گیری بیماری کرونا بوده و توانسته است افراد را در مقابل این بیماری مصون کند. واکسیناسیون در کشور ما بیش از یک قرن قدمت دارد؛ اولین بار در انستیتو پاستور ایران در سال ۱۲۹۹ واکسیناسیون انجام گرفته و بعد از آن هم واکسن و سرم‌سازی رازی در سال ۱۳۰۳ این کار را انجام داده و با انجام واکسیناسیون بیماری‌هایی چون آبله، فلج اطفال، سرخک، سرخجه مادرزادی، سل، دیفتری، مالاریا، کزاز و سیاه‌سرفه در کشور ریشه‌کن شده است و ایران اسلامی طبق اذعان همه سازمان‌های بین‌المللی از کشورهایی است که در این زمینه جزو کشورهای پیشرو محسوب می‌شود.


وزیر بهداشت و درمان افزود: در کنار واکسیناسیون با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به عنوان مهم‌ترین عامل جلوگیری از شیوع کرونا، شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر بودیم و افرادی که با وجود زدن واکسن به این بیماری مبتلا شدند با شدت کمتر آن مواجه بودند. استراتژی اصلی ستاد ملی کرونا در کنار رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی قرار گرفت به نحوی که شاهد بودیم مقام معظم رهبری شخصاً برای تزریق واکسن ایرانی اقدام کردند و مقابل دوربین‌های صدا و سیما واکسن زدند تا همه مردم این کار را انجام دهند. همچنین در بیانات خود به همه تأکید کردند که همه مردم باید این کار را انجام دهند. پیرو مصوبه ستاد ملی کرونا واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شد و انجام گرفت.


عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: کمیته علمی مقابله با کرونا توانسته است انواع دستورالعمل‌های پزشکی، مدیریت توانبخشی، مدیریت نارسایی تنفس و حمایت تغذیه‌ای در بیماران را انجام دهد. ما در این کمیته علمی از ظرفیت طب ایرانی و مکمل نیز استفاده کردیم، نمایندگان طب علمی ایرانی در این کمیته حضور پیدا کردند و ظرفیت‌های این بخش را به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کردیم، ۱۱۵ طرح در حوزه طب ایرانی – سنتی برای مقابله با کووید ۱۹ تصویب شد که ۵۸ طرح پایان پیدا کرده و ۲۰ فرآورده گیاهی تاکنون مجوز دریافت کرده است و ۱۰ داروی گیاهی به مرحله تولید و توزیع در بازار رسیده است.


عین‌اللهی یادآور شد: در خصوص استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای تولید داروهای ضد کرونا می‌توانیم به یکی از موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران در مورد تولید ۶ واکسن داخلی اشاره کنیم. واکسن‌های برکت، نورا مربوط به سپاه پاسداران، فخرا مربوط به وزارت دفاع، رازی، اسپایکوژن و پاستوکووک به عنوان افتخارات ملی تولید شده‌اند.


وی در توضیح مراحل تأیید واکسن گفت: ما بر کیفیت واکسن‌های تولید داخل و وارداتی کمیته علمی در کمیته‌ای زیرنظر سازمان غذا و دارو نظارت کامل داشتیم، این کمیته علمی بر همه داروها از جمله واکسن نظارت دارد. در واقع برای تأیید یک واکسن ۶ مرحله لازم است؛ نخست اکتشافی، دوم پیش‌بالینی، سوم بازآزمایی بالینی و سپس تأیید مجوز، تولید انبوه و نهایتاً کنترل کیفیت. مراحل اکتشافی و پیش‌بالینی در آزمایشگاه انجام می‌شود.



تنها 1.37 درصد عوارض واکسن در یک میلیون نفر ثبت شده است


وزیر بهداشت و درمان در توضیح عوارض واکسن گفت: نظام ثبت و پیگیری عوارض تا ۳۰ روز بعد از واکسیناسیون به صورت فعال در کمیته‌های دانشگاهی بررسی می‌شود، از ۸۴ هزار و ۵۹۵ عارضه ثبت شده، ۶ هزار و ۱۲۲ مورد رویداد جدی بوده که از میان آنها ۲۰۶ مورد مرتبط با واکسیناسیون بوده و در شرایطی که ما ۱۵۳ میلیون دوز واکسن تزریق کردیم، میزان عوارض جدی ۱.۳۷ در یک میلیون نفر بوده است.


وی با اشاره به تهیه کتابچه مطالعات علمی در این زمینه، افزود:۸۰ درصد بیماران بستری و فوت شده شامل کسانی می‌شوند که واکسن نزدند، بر اساس آمار اعلام شده، مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور ۱۴۲هزار نفر بوده که ۱۳۲هزار نفر از این افراد مربوط به زمانی بوده که واکسیناسیون انجام نشده و فعال نبوده است، تنها ۱۰هزار نفر پس از انجام واکسیناسیون گسترده در کشور فوت کردند که این افراد هم یا واکسن نزده بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند.


عین‌اللهی ادامه داد: پیش از انجام واکسیناسیون۳۰۰ شهید سلامت داشتیم و بعد از انجام واکسیناسیون این تعداد به حداقل رسید. ما با واکسیناسیون روزهای بدون مرگ‌ومیر را در کشور داشتیم، در شرایط فعلی نیز که سویه اُمیکرون شیوع پیدا کرده کنترل خوبی انجام شده است.


وزیر بهداشت و درمان یادآور شد: ایران رتبه ۱۲ در جهان و اول در منطقه را از جهت پذیرش‌های کرونا به استناد پایگاه استنادی اسکوپوس دارد، بیش از۱۱ هزار و ۹۰۰ مقاله و پایان‌نامه علمی در این زمینه چاپ شده است و جمهوری اسلامی ایران از کشورهای موفق در کنترل بیماری کرونا بود و این افتخار بزرگی برای ما است که به کمک دولت‌ و مجلس انجام گرفته است.


پس از استماع صحبت‌های وزیر بهداشت و درمان البته نماینده استان البرز از پاسخ‌های وی قانع نشد و سؤال به رأی وکلای ملت گذاشته شد. نمایندگان با ۱۵۵ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۳۹ رأی مأخوذه از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha