شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 343648

در مورد ویژگی‌های بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان چه می‌دانید؟ در ادامه قصد داریم به اهمیت مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان و ویژگی‌های  بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان بپردازیم.

یکی از بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران

در مورد ویژگی‌های بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان چه می‌دانید؟ در ادامه قصد داریم به اهمیت مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان و ویژگی‌های بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان بپردازیم.

پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری‌ مزمن دوران کودکی است. طبق مطالعات بیش از 50 درصد کودکان در دندان‌های خود پوسیدگی دارند. شیوع این عارضه پنج برابر بیشتر از آسم است. اما خبر خوب اینجاست که پوسیدگی دندان در کودکان قابل پیشگیری است البته اگر در زمان مناسب به متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید. متخصص دندانپزشکی کودکان به‌راحتی می‌تواند راهکارهای ساده‌ای برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ارائه دهد.

متخصص دندانپزشکی کودکان کیست؟

یکی از این شاخه‌های دنیای پزشکی نوین "دندانپزشکی کودکان" می باشد. در این شاخه بیماری‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان بررسی می شوند. متخصص دندانپزشکی اطفال مراحل خاصی را برای تشخیص و درمان بیماری‌های اختصاصی کودکان و نوجوانان گذرانده است. همچنین ایشان تجربه و تبحر لازم و کافی در این زمینه را نیز دارد.

متخصص دندانپزشکی کودکان بر روی مسائلی تمرکز می کند که در کودکان شایع تر است. برای مثال امکان بروز عارضه‌های غیرطبیعی در لثه‌ها، دندان‌ها و فک در حین گذر از مراحل رشدی وجود دارد. متخصص دندانپزشکی کودکان قادر است ناهنجاری‌های تکاملی را تشخیص و آنها را درمان کند.

یکی از بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران

متخصص دندانپزشکی اطفال چه دوره هایی را گذرانده است؟

متخصص دندانپزشکی کودکان در ابتدا به مدت شش سال در دانشکده دندانپزشکی تحصیل می‌کند. سپس، بعد از کسب رتبه لازم در امتحان رزیدنتی، به مدت سه سال تحت آموزش‌های لازم در زمینه دندانپزشکی نوجوانان و کودکان با نیازهای ویژه قرار می گیرد و در پایان دوره پس از قبولی در آزمون کشوری، موفق به اخذ بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان می گردد.

خدماتی که متخصص دندانپزشکی برای کودکان ارائه می‌دهد

متخصص دندانپزشکی اطفال خدمات متنوعی در زمینه سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهد. این خدمات شامل موارد ذیل است:

  • در مراجعات دندانپزشکی دهان کودک را به‌خوبی معاینه کرده و وجود پوسیدگی دندانی و یا بروز بیماری های لثه‌ ای را تشخیص می‌دهد.
  • در زمینه درمان های پیشگیرانه مثل بروساژ دندان‌ها و فلوراید تراپی دندان ها یا فیشورسیلانت فعالیت دارد.
  • درصورت بروز درد یا آبسه دندان، درمان های ترمیمی یا عصب کشی دندان های شیری را انجام می دهد.
  • بروز نامرتبی احتمالی در دندان‌ها را تشخیص داده و برای اصلاح آنها اقدام می کند.
  • لکه‌های سیاه یا رنگدانه هایی که بر روی دندان‌ها ایجاد شده‌اند را حذف می کند.
  • آسیب‌های دندانی ناشی از ضربه را درمان می کند، برای مثال دندان‌های شکسته و یا جابه‌جا شده.
  • بیماری‌های دهان و دندان ناشی از دیابت، آسم، بیماری های خونی و ADHD را به‌صورت زودهنگام تشخیص داده و درمان می کند.
  • آموزش‌های لازم در زمینه مراقبت از دندان‌ها شامل نحوه صحیح مسواک زدن و مشاوره های تغذیه ای ارائه می‌دهد.
  • در زمینه عادت‌های دهانی مشاوره می‌دهد. برای مثال ممکن است شما دررابطه ‌با مکیدن شست و یا استفاده بیش از حد از پستانک توسط فرزندتان نگران باشید.
  • خدمات ارتودنسی پیشگیرانه را انجام می‌دهد.
  • درصورت عدم همکاری کودک در مطب دندانپزشکی یا وجود اختلالات پزشکی یا تکاملی در کودک، درمان های دندانپزشکی تحت بیهوشی را در مراکز مجهز انجام می دهد.

یکی از بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران

آیا دندان‌های شیری نیاز به مراقبت دارند؟

زمانی که در مورد سلامت دهان و دندان کودکان سخن به میان می‌آید، سؤال اصلی اینجاست که آیا دندان‌های شیری هم نیاز به مراقبت دارند؟ در پاسخ به این سؤال به سخنان متخصص دندانپزشکی اطفال توجه کنید:

"دندان‌های شیری در کودکان حدودا از 6 ماهگی شروع به رویش می کنند. فرایند تکامل و رویش دندان‌های شیری به طور آهسته صورت می‌گیرد. در سن ۶-۷ سالگی برخی از دندان های شیری (دندان های قدامی) شروع به افتادن می‌کنند، درحالیکه سایر دندان های شیری (دندان های آسیاب و نیش) تا حدود ۱۰-۱۱ سالگی همراه کودک هستند. رویش دندان‌های اصلی یا همان دائمی پس از افتادن دندان‌های شیری صورت می‌گیرد. اگرچه دندان‌های شیری تا آخر عمر در دهان باقی نمی‌ماند، اما مراقبت از آنها بسیار مهم است. عدم مراقبت از دندان‌های شیری ممکن است به دندان‌های دائمی که در زیر دندان‌های شیری قرار دارند، آسیب وارد کند. مراجعه کودکان به متخصص دندانپزشکی اطفال از سن یک‌سالگی از بروز بیماری‌های دهان و دندان در سنین بزرگسالی جلوگیری می‌کند."

یکی از بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران

ویژگی‌های دندانپزشک متخصص کودکان خوب چیست؟

شخصی که قصد دارد در زمینه دندانپزشکی کودکان فعالیت کند، باید چالش‌های مخصوص به این حرفه را نیز به جان بخرد! ارائه خدمات دندانپزشکی برای کودکان به‌مراتب سخت‌تر از ارائه همان خدمات برای بزرگسالان است. ازاین‌رو دندانپزشکی که برای کودک خود انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

  • در مرحله اول متخصص دندانپزشکی کودکان باید اهمیت خاصی برای قشر کودک و نوجوان قائل باشد. به عبارتی شخصی که به این قشر اهمیت ندهد نمی‌تواند در زمینه دندانپزشکی کودکان موفق عمل کند.
  • متخصص دندانپزشکی کودکان باید صبور باشد. برای مثال ممکن است کودک پر جنب‌وجوشی به مطب مراجعه کرده و در ابتدا بدون حرکت روی صندلی ننشیند. شخص دندانپزشک باید بتواند با صبوری کودک را معاینه و برای درمان هدایت کند.
  • متخصص دندانپزشکی باید دوستانه رفتار کند تا کودک بتواند ارتباط عمیق و مؤثری با وی برقرار کند.
  • به انواع بیماری‌های دهان و دندان کودکان آگاه باشد تا بتواند از پس تمامی عارضه‌هایی که در کودکان اتفاق می‌افتد، بر بیاید.
  • محیط مطب را به‌گونه‌ای آماده کند کودک در مواجه با آنجا احساس ناراحتی یا استرس نکند. بهره‌مندی از انواع اسباب بازی های کودکانه و رنگ‌های شاد برای جلب اعتماد و آرامش کودک بسیار توصیه می‌شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران

در شهر تهران یافتن مرکزی که بتواند در زمینه بهداشت دهان و دندان برای کودکان خدمات مفیدی ارائه دهد، قدری سخت است. چرا که تعداد متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران ممکن است انتخاب را قدری سخت کند. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم برای انتخاب متخصص دندانپزشکی کودکان عجله نکنید و با چشمی باز به انتخاب بپردازید. با بررسی سابقه کاری، تجربه و زمینه تخصصی شخص دندانپزشک اطلاعات زیادی در مورد وی کسب خواهید کرد. شخص مورد اعتمادی که از او سخن می‌گوییم باید تمامی ویژگی‌هایی که در بندهای فوق به آن اشاره شد، دارا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha