پختن برخی از سبزیجات باعث می شود که مواد مغذی آنها راحت تر جذب بدن شوند.

مصرف سبزیجات خام بهتر است یا پخته شده؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن، نسخه خام یا پخته شده از نظر تغذیه ای برتر است؟ از یک طرف، علاقه مندان به غذای خام شما را به این فکر می اندازند که پخت و پز تمام ویتامین های کلیدی سبزیجات را شسته و آنزیم های زنده مفید را از بین می برد. اما، مانند بسیاری از موارد، از بین رفتن مواد مغذی به همین سادگی نیست. در رژیم غذایی سالم، سبزیجات خام باید به وفور مصرف شوند، اما سبزیجات به شکل سرخ شده، بخارپز، کبابی و برشته نیز باید مصرف شوند، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که پختن سبزیجات می‌تواند دیواره‌های سلولی سخت را از بین ببرد و مواد مغذی را راحت‌تر جذب کند.

در اینجا سبزیجاتی شگفت انگیز که بعد از پختن مفید تر هستند را به شما معرفی می کنیم.

هویج

می دانید هویج برای چشمان شما مفید است، اما آیا می دانید چرا؟ هویج ترکیبی به نام بتاکاروتن دارد که به هویج رنگ نارنجی عمیق می دهد. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که برای بینایی خوب، سلامت سیستم ایمنی و پوست سالم ضروری است. در سال 2002، محققان دریافتند که پختن هویج در واقع میزان بتاکاروتن قابل جذب بدن را افزایش می دهد.

هویج

گوجه فرنگی

سس گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، احتمالاً باعث شده است که گوجه‌فرنگی پخته زیادی بخورید. اما اگر این کار را نکرده اید، اکنون زمان خوبی برای شروع استفاده از فرآورده های گوجه فرنگی است. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه، اگر خود را به گوجه فرنگی تازه محدود می کنید، تنها حدود 4 درصد از لیکوپن آنتی اکسیدانی قدرتمندی که این میوه سبزی مانند دارد، دریافت می کنید. دلیل آن این است که گوجه فرنگی خام دارای دیواره های سلولی ضخیمی است که جذب لیکوپن را برای بدن ما دشوار می کند. وندی بازیلیان، RD، یکی از نویسندگان کتاب Eat Clean, Stay Lean می گوید، هنگامی که گوجه فرنگی پخته می شود، استفاده از لیکوپن برای بدن ما بسیار آسان تر خواهد شد.

گوجه

اسفناج

اگر به دریافت «آهن» فکر می کنید، اسفناج می تواند گزینه ی خوبی در رژیم غذایی شما باشد. علاوه بر آهن اسفناج شامل مقادیری فولات است، یک ویتامین B ضروری برای رشد سلولی و تولید مثل آنها، که در سبزی هایی با برگ های تیره یافت می شود.

در حالی که پختن اسفناج سطح فولات را افزایش نمی دهد، یک مطالعه در سال 2002 نشان داد که بخارپز کردن اسفناج سطح فولات را ثابت نگه می دارد. چرا مصرف پخته شده ی اسفناج خوب است؟ یک دسته کامل اسفناج فقط به مقدار کمی پژمرده می‌شود. بنابراین پس از پخته شدن، مقدار بیشتری از آن را می خورید و بنابراین، در نتیجه فولات بیشتری مصرف کنید.

اسفناج

مارچوبه

این ساقه‌های سبز سرشار از ویتامین‌های ضد سرطان مانند A، C و E و همچنین فولات هستند. اما دیواره های سلولی ضخیم مارچوبه جذب مواد مغذی سالم آن را برای بدن ما سخت می کند. پختن مارچوبه سلول های فیبری آن را تجزیه می کند تا بتوانیم ویتامین های بیشتری را جذب کنیم.

مصرف سبزیجات خام بهتر است یا پخته شده؟

کدوتنبل

خوردن کدو تنبل خام کاملاً طبیعی نیست و ممکن ازت کمی سخت باشد. بازیلیان می گوید: کدو حلوایی پخته شده فوق العاده مغذی تر از خام آن است (از جمله انواع دیگر کدوها مانند کدو سبز و بلوط). کدو تنبل مانند هویج سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن است که پس از پخته شدن بسیار راحت تر جذب می شود.

pumpkin

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha