پروتز سینه بعد از سرطان یکی از راهکارهایی است که به عنوان عمل بازسازی پستان‌ها پس از ماستکتومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر آنچه باید از عمل پروتز سینه بعد از سرطان بدانید

زنانی که به سرطان سینه دچار می‌شوند یا مستعد ابتلا به آن هستند، ممکن است طی عمل ماستکتومی و لامپکتومی مجبور به برداشتن بافت بخشی یا تمام سینه‌ خود شوند. پس از انجام این فرایند، پزشک‌های متخصص ممکن است پروتز سینه بعد از سرطان را به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب در زمینه‌ترمیم و بازسازی سینه‌ها پیشنهاد دهند.

چرا عمل پروتز سینه بعد از سرطان انجام می‌شود؟

در برخی شرایط، بیماری سرطان آنقدر پیشرفت می‌کند که پزشک متخصص قادر به حفظ بافت آن نیست. مثلا در شرایطی که نسبت سایز تومور به بافت پستان خیلی بزرگ باشد یا در شرایطی که کانون سرطانی به‌شکل همزمان در نقاط مختلف قرار داشته باشد؛ پزشک مجبور خواهد شد تا به طور کامل بافت سینه را تخلیه کند.

در برخی از اوقات نیز به دلیل اینکه فرد مستعد ابتلای مجدد به تومورهای بدخیم است، تمامی بافت‌های هر دو پستان برداشته می‌شود که این موضوع تاثیرات روحی و روانی بسیار زیادی را برای بیمار درپی خواهد داشت.

در عین حال، افرادی که امکان حفظ پستان‌ها از طریق برداشت صرفا بافت سرطانی و جراحی لامپکتومی را دارند نیز همچنان با تغییرات ظاهری ویژه‌ای همراه خواهند شد که ممکن است برای آن‌ها مطلوب نباشد.

بدون شک برداشتن بافت سینه به دلیل ابتلا به بیماری، تاثیر قابل توجهی روی احساسات و اعتماد به نفس بانوان خواهد داشت. بروز افسردگی و اضطراب از جمله طبیعی‌ترین واکنش‌هایی است که بانوان پس از انجام عمل جراحی ماستکتومی به آن دچار می‌شوند.

این واکنش‌ها لزوما به اینکه سن فرد چقدر است یا اینکه فرد مذکور متأهل است یا مجرد ارتباطی ندارد؛ در حقیقت ماستکتومی که به خاطر نجات جان فرد انجام می‌شود، همچنان تأثیرات روحی و روانی قابل توجهی روی فرد می‌گذارد.

تغییرات ناشی از انجام عمل برداشت بافت سینه فارغ از سن، میزان فعالیت و تمایلات جنسی فرد و فاکتورهای دیگر، روی اعتماد به نفس و هویت جنسی بانوان تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل، عمل بازسازی پستان‌ها می‌تواند به برطرف کردن این تاثیرات روحی و روانی کمک قابل توجهی کند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت فناوری و علوم پزشکی، انجام جراحی پروتز سینه بعد از سرطان توانسته به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای برطرف کردن اثرات منفی و ناراحت‌کننده‌ی عمل برداشت بافت سرطانی سینه مورد استفاده قرار گیرد.

images_1662986296.jpg

مزایا و معایب عمل پروتز سینه بعد از سرطان چیست؟

پس از برداشت بافت سینه به دلیل سرطان، معمولا دو راهکار برای بازسازی سینه‌ها از طرف متخصصین پیشنهاد می‌شود.

اولین راهکار همان عمل پروتز سینه بعد از سرطان است که طی آن پروتزهایی از جنس سالین یا سلیکون زیر پوست یا عضلات قفسه‌ی سینه قرار می‌گیرد.

در راهکار دوم همچنین از بافت سایر نقاط بدن برای بازسازی سینه استفاده می‌شود که اصطلاحا به آن فلپ پوستی نیز می‌گویند.

عمل پروتز سینه اگر پروتز از نوع سالینی (Tissue Expander) باشد، معمولا در دو مرحله‌متفاوت انجام می‌شود. در گام اول بسط‌ دهنده‌ بافت، در محل مورد نظر که شامل زیر پوست سینه یا عضلات سینه هست، قرار می‌گیرد.

سپس باگذشت مدت زمانی مشخص و به پایان رسیدن دوره نقاهت، طی مرحله دوم این فرایند، محلول سالین استریل به بافت مذکور تزریق می‌شود تا نتیجه‌ مورد نظر و دلخواه حاصل شود. گفتنی است که فرایند تزریق ماده‌ منبسط‌ کننده ممکن است بر اساس شرایط و تشخیص پزشک در چند مرحله و به صورت هفتگی انجام شود تا نتیجه‌ حاصل شده، مورد رضایت فرد باشد و طی آن سایز سینه‌ها به اندازه‌ای یکسان درآید.

پس از انجام این مرحله، پزشک می‌تواند با انجام مرحله دوم جراحی و با توجه به فضای کافی که در ایمپلنت قرار داده است، اقدام به خارج کردن منبسط کننده از بدن فرد کرده و ایمپلنت اصلی را جایگزین آن کند.

مهم‌ترین مزیت انتخاب عمل پروتز سینه بعد از سرطان این است که این روش، مطمئن‌ترین راهکار برای بازسازی بافت از دست رفته پستان‌ها به حساب می‌آید. از طرفی، استفاده از راهکار فلپ پوستی تنها در شرایطی خاص و طی فرایندی پیچیده قابل انجام است؛ هر چند که در برخی از بیماران بنا به تشخیص پزشک، از ترکیب دو روش‌ مذکور استفاده خواهد شد.

از طرف دیگر، عمل پروتز سینه دارای معایب خاص خود نیز هست که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بیهوشی و دیگر عوارض جراحی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که عمل پروتز سینه بعد از سرطان با خود به همراه دارد. باید همواره در نظر داشت که قرار دادن پروتز سینه یک راهکار جراحی و عملی تهاجمی است که بدون شک عارضه‌های مربوط به خود را نیز به همراه دارد.
  • باقی ماندن خط اسکار از دیگر مشکلاتی است که جراحی پروتز سینه با خود به همراه دارد، هر چند که امروزه روش‌های نوینی در زمینه‌ کاهش سطح خط زخم جراحی و حتی انتقال آن به ناحیه‌ زیربغل به کار گرفته می‌شود، اما وجود آن غیرقابل اجتناب است. البته باید در نظر داشت که این خط اسکار به مرور زمان محو می‌شود.
  • طول عمر مفید پروتز سینه از جمله چالش‌های دیگری است که این عمل جراحی با خود به همراه دارد. پروتز سینه بسته به جنس و میزان درست نگهداری بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد و پس از آن باید طی عمل جراحی مجددا تعویض شود.

images_1662986311.jpg

زمان مناسب برای انجام عمل پروتز سینه بعد از سرطان

بازسازی پستان بعد از سرطان آن هم از طریق روش عمل پروتز سینه باید با توجه به فاکتور زمان انجام شود. در حقیقت برخی از افراد همزمان با انجام فرایندهای درمانی سرطان سینه، اقدامات لازم برای بازسازی این بافت را نیز انجام می‌دهند. از طرف دیگر برخی افراد مدت‌ها بعد از انجام عمل ماستکتومی تصمیم به انجام عمل بازسازی می‌گیرند.

در صورتی که بیمار به صورت فوری و همزمان با درمان سرطان پستان اقدامات لازم برای بازسازی را انجام دهد، ممکن است بسته به تشخیص پزشک، بخش نوک پستان همچنان حفظ شود که نتیجه‌ای مطلوب‌تر را با خود به همراه خواهد داشت.

با پزشک خود مشورت کنید!

مهم‌ترین موردی که باید پیش از هرگونه اقدام برای بازسازی پستان‌ها و انجام عمل جراحی پروتز سینه بعد از سرطان انجام شود، مربوط به مشورت با پزشک متخصص در این زمینه است. پزشک متخصص باید اطلاعات کامل در مورد شرایط امکان انجام عمل، نوع جراحی و نوع پروتز مورد نیاز برای استفاده را در جریان جلسه‌ی مشاوره تعیین کند.

در این میان متخصصین کلینیک مهزیار می‌توانند به شما اطلاعات لازم برای حصول بهترین نتیجه از عمل جراحی پروتز سینه پس از تخلیه بافت آن به خاطر سرطان را ارائه دهند. شما می‌توانید با مشورت و انجام عمل جراحی در کلینیک مهزیار بهترین خدمات مربوط به عمل‌های جراحی زیبایی را دریافت کرده و به نتیجه‌ی مطلوب خود دست پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha