سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷

ژنیکوماستی رشد خوش خیم غدد پستانی در مردان است. به صورت یک طرفه یا در هر دو طرف رخ می دهد. ژنیکوماستی را باید از آنچه که به نام شبه ژنیکوماستی (لیپوماستی) شناخته می شود متمایز کرد، که به دلیل افزایش تشکیل بافت چربی در ناحیه سینه در هنگام اضافه وزن بسیار زیاد ایجاد می شود.

علت ژنیکوماستی و درمان

ژنیکوماستی همیشه پاتولوژیک نیست، بلکه به طور طبیعی در مراحل خاصی از زندگی در پسران یا مردان رخ می دهد. در اینجا می توانید هر آنچه را که باید در مورد جراحی ژنیکوماستی لازم است بدانید را پیدا کنید.

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی به رشد سینه در مردان اشاره دارد. در طی این فرآیند، بافت غده رشد می کند که مراحل مختلفی را طی می کند، مشابه آنچه در دختران در دوران بلوغ وجود دارد. پزشکان اشکال مختلف ژنیکوماستی را بر اساس علل آن تشخیص می دهند.

بسته به اینکه یک فرآیند طبیعی (فیزیولوژیکی) یا بیماری (آسیب شناختی) باشد، پزشک در مورد درمان مناسب تصمیم می گیرد.

بیمارانی هستند که هیچ علامتی ندارند. برخی دیگر از احساس سفتی در سینه ها شکایت دارند، در حرکت آنها محدود شده یا به ویژه به لمس نوک سینه ها حساس هستند.

علل ژنیکوماستی چیست؟

سطح نرمال تستوسترون در مردان بالغ جوان تقریباً شش نانوگرم در هر میلی لیتر خون سطح نرمال استروژن 20 تا 40 پیکوگرم است. این منجر به ضریب تستوسترون / استروژن در حدود 200-300 می شود.

بافت غدد پستانی نسبت به نوسانات تعادل هورمونی مردانه واکنش بسیار حساسی نشان می دهد، به طوری که عدم تعادل باعث رشد سینه می شود. بنابراین همه چیزهایی که با این تعادل تداخل می کنند، عوامل خطر برای ایجاد ژنیکوماستی در نظر گرفته می شوند.

علائم ژنیکوماستی :

بزرگ شدن سینه های مرد به دلیل رشد بافت غده پستانی در یک یا هر دو طرف اغلب بدون علامت که گاهی احساس تنش در سینه ها، محدودیت حرکت یا نوک سینه های حساس است.

علل ژنیکوماستی:

علل فیزیولوژیکی ناشی از عدم تعادل هورمون های مردانه و زنانه (مانند ژنیکوماستی نوزادی، بلوغ یا پیری)، علل پاتولوژیک مانند خطا در ماده ژنتیکی، بیماری های مزمن، سرطان، تامین خارجی هورمون ها از طریق دارو .

تشخیص ژنیکوماستی :

  • مستندسازی سابقه پزشکی
  • لمس پستان
  • شکم و بیضه ها
  • روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا احتمالاً آزمایش خون در صورت مشکوک بودن به سرطان
  • ماموگرافی
  • برداشتن بافت
  • گاهی اوقات آنالیز کروموزوم

درمان: در مورد اشکال موقت بدون درمان یا حمایت روانی در صورت مشخص شدن علت اصلاح تعادل هورمونی مانند اجتناب از منابع پنهان استروژن، احتمالاً مصرف داروهایی که تعادل هورمونی را مختل می کنند.

پیشگیری از ژنیکو: هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام نمی شود، اگر تعادل هورمونی به عنوان مثال به دلیل پرخوری یا مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر نامتعادل است توصیه می شود از این محرک ها خودداری کنید.

ژنیکوماستی فیزیولوژیکی

ژنیکوماستی فیزیولوژیکی به دلیل تغییر تعادل بین هورمون های جنسی زنانه (استروژن) و هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) ایجاد می شود. نسبت ماده پیام رسان زن که در مردان همیشه به مقدار کم در بدن در گردش است، افزایش می یابد. با این حال، این تغییرات همیشه ناشی از فرآیندهای پاتولوژیک نیست، بلکه گاهی اوقات به طور طبیعی در مراحل خاصی از زندگی رخ می دهد:

ژنیکوماستی بلوغ

در دوران بلوغ سینه‌های بعضی از پسرها رشد می‌کند، زیرا تعادل هورمون‌های جنسی تغییر می‌کند. به دلیل تغییرات جدی در تعادل هورمونی این اتفاق می افتد که هورمون های جنسی زنانه نیز به طور فزاینده ای تشکیل می شوند. از آنجایی که بافت چربی در تبدیل هورمون جنسی مردانه تستوسترون به استروژن زنانه نقش دارد، ژنیکوماستی بلوغ در نوجوانان دارای اضافه وزن بیشتر شایع است.

ژنیکوماستی در سنین بالا

با افزایش سن نسبت چربی بدن افزایش می یابد و تولید تستوسترون کاهش می یابد. آنزیم آروماتاز که به ویژه در بافت چربی فراوان است، تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند. هر دو اثر به نفع رشد بافت غدد پستانی است. این شکل از رشد سینه در افراد دارای اضافه وزن نیز بیشتر دیده می شود.

ژنیکوماستی پاتولوژیک

رشد سینه در مردان همچنین ممکن است نشانه ای از یک فرآیند پاتولوژیک در بدن باشد که تعادل هورمونی را به هم می زند یا مستقیماً در خود سینه رخ می دهد.

ژنیکوماستی ارثی

برخی از مردان در تولید یا پردازش هورمون ها مشکل دارند. به عنوان مثال، آنزیم ها پیش سازهای خاصی از هورمون مردانه را تشکیل نمی دهند، یا هر دو بیضه که تولیدکنندگان اصلی تستوسترون هستند وجود ندارند. پزشک اولین نشانه های این نوع ژنیکوماستی را در مشاوره بیمار دریافت می کند، زیرا "مردان سینه دار" اغلب در خانواده شناخته می شوند.

دارو یا محصولات مراقبت شخصی

یک علت نسبتاً رایج، عرضه خارجی هورمون ها یا موادی است که بر تعادل هورمونی تأثیر می گذارد. برخی از داروهای قلبی، آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد افسردگی نیز متابولیسم هورمونی را تغییر می دهند. علاوه بر این مصرف طولانی مدت الکل یا مواد مخدر سنگین (ماری جوانا، هروئین) یکی از دلایل احتمالی عدم تعادل هورمونی با ژنیکوماستی است.

پزشک زمانی ژنیکوماستی را تشخیص می دهد که قطر آرئول بیش از سه سانتی متر باشد. بر اساس شکل و اندازه نوک پستان ، رشد سینه را می توان به مراحلی تقسیم کرد:

مرحله بی 1 : غده پستانی قابل لمس نیست

مرحله بی 2 : بزرگ شدن آرئول، برآمدگی غدد پستانی

مرحله بی 3 : بدن غده پستانی بزرگتر از آرئول است

مرحله بی 4 : غده پستانی جامد، آرئول برجسته است

مرحله بی 5 :مربوط به سینه بالغ زن است

لمس پستان برای تمایز بین ژنیکوماستی واقعی و شبه ژنیکوماستی مفید است. به این ترتیب پزشک به سرعت بافت غده را از بافت چربی ساده تشخیص می دهد و بررسی می کند که آیا رشد غیر طبیعی بافت غدد پستانی وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان ترجیح می دهند این تفاوت را با دستگاه اولتراسوند تعیین کنند.

علاوه بر این، پزشک مقادیر کبد و کلیه در خون و همچنین سطح هورمون استروژن و تستوسترون و محصولات تجزیه آنها را تعیین می کند.

ژنیکوماستی چگونه درمان می شود؟

در مورد ژنیکوماستی ، درمان بستگی به علت بیماری دارد. اگر مشکل موقتی باشد، مانند ژنیکوماستی بلوغ، خود به خود برطرف می شود. درمان تنها در صورت بروز درد یا ایجاد مشکلات روانی به دلایل زیبایی ضروری است. اگر سطح رنج بسیار زیاد است، توصیه می شود با یک روانشناس بالینی مشورت کنید.

اگر علت شناخته شده و قابل درمان باشد، هدف درمان اصلاح سطوح هورمونی است. اگر با روش های ساده ای مانند تغییر رژیم غذایی یا اجتناب از منابع خارجی پنهان استروژن موفق نشدید، پزشک داروهایی را تجویز می کند که تعادل هورمونی را مختل می کند. این کار یا با تجویز مستقیم تستوسترون یا با مسدود کردن تبدیل، تولید و عملکرد هورمون زنانه استروژن انجام می شود.

جراحی ژنیکوماستی

اگر دارو کمکی نکرد، پزشک ممکن است برداشتن سینه را با جراحی پیشنهاد کند.

آیا می توانید از ژنیکوماستی جلوگیری کنید؟

ژنیکوماستی محرک های مختلفی دارد که منشا طبیعی یا پاتولوژیک دارند. هیچ اقدام قابل اعتمادی برای جلوگیری از ژنیکوماستی وجود ندارد.

اگر تعادل هورمونی نامتعادل است، به عنوان مثال به دلیل پرخوری، مصرف الکل یا مواد مخدر، و افرادی که تحت تأثیر قرار می گیرند متوجه رشد سینه می شوند، توصیه می شود وزن خود را کاهش دهند یا مصرف سنگین الکل یا دارو را متوقف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha